گفتمان اصولگرايي و نقد و بررسي آن از منظر مقام معظّم رهبري
گفتمان اصولگرايي
و نقد و بررسي آن از منظر مقام معظّم رهبري
بهرام اخوان كاظمي 1
چكيده
انقلاب اسلامي ايران داراي گفتمانهاي سياسي متنوعي مانند «گفتمان سازندگي» و «گفتمان اصلاحطلبي» بوده است، همچنانكه با روي كار آمدن دولت نهم، گفتماني در جمهوري اسلامي در اين دولت شكل گرفت كه بر اساس تأكيد بر اصول و ارزشهاي انقلابي و اسلامي و تأكيد ويژه بر موضوع عدالت، ميتوان آن را «گفتمان اصولگرايي عدالتخواه» ناميد. بديهي است كه گفتمان يادشده مانند ساير گفتمانهاي قبلي انقلاب اسلامي، داراي نقاط قوت و ضعفي بوده است كه تبيين و ارزيابي آنها ميتواند به پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي و افزايش كارآمدي نظام جمهوري اسلامي بينجامد. در اين مقاله تلاش شده است تا گفتمان مذكور با ارائه ديدگاههاي مقام معظّم رهبري درباره گفتمان اصولگرايي دولت نهم، تأمين شود و علاوه بر نقد و ارزيابي ايشان در اينباره، شاخصههاي اصولگرايي و همچنين توصيههاي اكيد مقام معظم رهبري به دولت نهم، ارائه گردد. مستندات پژوهش نشان ميدهد كه مقام معظّم رهبري، حمايت گفتماني ويژهاي از گفتمان اصولگرايي عدالتخواه داشته و اين گفتمان را احياگر آرمانها، ارزشها و شعارهاي انقلاب دانستهاند، هرچند آن را از نقدها و تذكرات جدي و توصيههاي لازم، بيبهره نگذاشتهاند.
كليدواژهها: گفتمان، تحليل گفتماني، مقام معظّم رهبري، اصولگرايي، عدالت، دولت نهم، انقلاب اسلامي.
مقدّمه
مفهوم «گفتمان» 2 در سالهاي اخير، كاربردهايمعنايي متعدد و متفاوتي داشته است كه بر حسب رشتههاي علمي مانند سياست، 3 جامعهشناسي، نقد ادبي، زبانشناسي و...، اين معاني فرق ميكند. معمولاً مراد از گفتمان، متن، زبان، سخن و يك رويداد ارتباطي و صورت زباني است كه بخشي از يك شبكه پيچيده اجتماعي، سياسي و فرهنگي را تشكيل ميدهد كه در حقيقت، در موقعيتهاي مختلف، داراي كاركردهاي متفاوت در اين شبكه است. از سويي، مطالعه گفتمانها و گفتارهاي سياسي و اجتماعي، براي فهم حدود و نحوه تحولات سياسي، اجتماعي و گستره و ميزان ارتباط اين تحولات و آتيهنگري آنها بسيار با اهميت است و به همين دليل، تحليل گفتماني 4 و نظريات گفتمان،داراي مكان ارزشمند و بايستهاي در ميان علوم و روشهاي علمي گشته و تقريبا با گذشت زمان بر اهميت اين حوزه مطالعاتي افزوده شده است.
بايد اذعان داشت كه تحليل گفتماني يا نظريه گفتمان 5 به بررسي نقش اعمال و عقايد اجتماعي معنادار در زندگي سياسي ميپردازد. 6 به عبارت ديگر، شيوه تحليل گفتماني با پرداختن روشمند به نظامهاي معنايي و آرايش گفتمانها، در واقع، تلاش مينمايد تا باورها و انديشههاي مفصلبندي شده، منضبط و معنادار را ـ كه در قلمروهاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي قالبريزي شده، هويت يافته و متمايز شدهاند ـ مورد شناسايي و ارزيابي قرار دهد و با استفاده از نتايج اين روش علمي، به بهينهسازي اين گفتمانها و حيات سياسي ـ اجتماعي جوامع مبادرت ورزد.
1. نظام معنايي و دالهاي گفتمان اصولگرايي عدالتخواه
گفتمان اصولگرايي عدالتخواه داراي چهار دال «عدالتگستري»، «مهرورزي»، «پيشرفت و تعالي مادي و معنوي» و «خدمترساني» است كه بر حول محور دال مركزي «ولايت»، مفصلبندي شدهاند. شايان ذكر است كه دولت نهم پس از پيروزي در انتخابات سوم تير 1384، بلافاصله در مرداد همين سال برنامه تفصيلي خود را به شكل مكتوب و نوين ارائه نمود 7 و به خوبي در اين برنامه ساختار و آرايش و دالهاي گفتماني دولت مزبور قابل مشاهده است. در مقدّمه اين برنامه با تأكيد بر انقلاب اسلامي و ارزشهاي آن، ولايت و رهبري الهي امام خميني قدسسرهعامل توفيق اين انقلاب و مايه تمدنسازي آن به شمار آمده و با تأكيد بر اصولگرايي انقلابي، دالهاي چهارگانه مذكور مورد اشاره قرار گرفته است. در بخشهايي از اين مقدّمه چنين آمده است:
سرزمين الهي ايران همواره با دستيابي به رهبراني تمدنساز مجددا توانسته است خود را بازيابي كند. امام خميني قدسسره چنين رهبري بود و توانست با دَم مسحيايي خود در يك ربع قرن پيش، روحي دوباره به كالبد بيرمق اين ملت بدمد و شايستگي تمدنسازي را دوباره به اين سرزمين الهي برگرداند. او عطيه بزرگ خدا به ملت نستوه ايران بود و مردم ايران شميم حيات طيبه را از انفاس قدسي او استشمام نمودند. انقلاب اسلامي، آغازي دوباره براي تمدن ايراني ـ اسلامي و نقطه پاياني بر شب ظلماني گرديد. هماينك ايران اسلامي به آرامي در اين سوي رخ مينمايد تا بر نظام سلطه جهاني خط بطلان بكشد و نور عدالت و معنويت را بپراكند.
ما توسعه به معناي تقليدي و شايد تحميلي آن را شجاعانه بايگاني ميكنيم. آنچه بالندگي، شكوفايي و در عين حال، سرآمدي جامعه ما را تضمين ميكند تنها تعبير قرآني «تعالي» است كه در سايه حكمت، بصيرت، عدالت و حكومت مبتني بر اسلام ناب محمّدي صلياللهعليهوآله فراچنگ ميآيد و غايت آن سرآمدي موعود است ... اين سرآمدي حق مسلم ملت ما است؛ زيرا ملتي كه صراط مستقيم را به بهاي خون هزاران شقايق گلگون كفن طي ميكند با دلمردگي و سستي ميانهاي ندارد. او تفرقهها را به وحدت ميرساند، بركت را به سفرهها ميآورد نشاط را همگاني ميكندوردايعدالتوعزتومحبتميپوشد.
... دولت نهم بر مبناي عقلانيت ديني و در راستاي تعهد به اصول و ارزشهاي اسلامي و نوگرايي در روشها، همچنين با به كارگيري علوم و فنون براي تحقق كارآمدي نظام اسلامي، سعي خواهد نمود شعار خدمترساني به مردم را تجلّي بخشد. 8
در برنامه مزبور، در بخش راهبردهاي كلان دولت نهم، در ذيل عنوان «ارزشها»، به اين موارد اشاره شده است: كسب رضاي الهي از طريق عدالتگستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت و تعالي مادي و معنوي كشور. همچنين توسعه عدالتمحور، اقامه قسط توأم با مهرورزي، خدمت، و تعالي و پيشرفت به عنوان زيرمجموعه هدف بنيادين اين راهبردهاي كلان ذكرشده است. 9
نيز در همين برنامه در بخش رئوس برنامههاي دولت نهم، دالهاي چهارگانه مزبور در ذيل عناوين: «ارزشها» و «هدف بنيادين» مجددا تكرار گرديدهاند. 10
لازم به ذكر است كه در بيشتر احكام انتصابات صادره از سوي رئيسجمهور، اشاره به دالها يا شعارهاي چهارگانه دولت نهم وجود دارد و در بخش انتهايي اين احكام، رئيس جمهور چنين آورده است:
اميد فراوان دارم كه در عين هماهنگي و همكاري با هيأت وزيران و انجام وظايف قانوني خويش در تحقق كامل برنامههاي چهارگانه دولت شامل عدالتگستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفتوتعالي ماديومعنوي كشور توفيق يابيد. 11
رئيسجمهور و حتي اعضاي كابينه ايشان، به دفعات فراوان گفتمان اصولگرايي و دالهاي آن را مورد تبيين و تأكيد مستمر قرار دادهاند. يكي از بهترين مستندات، نامه تشكر كابينه دولت نهم در دي ماه 1386 از حمايت رهبر انقلاب از دولت است كه ضمن اعلام پايبندي دولت به اصول و ارزشهاي انقلاب و خط روشن ولايت فقيه (دال مركزي)، شعارها و دالهاي چهارگانه گفتمان دولت نهم نيز به عنوان اهداف اصلي ذكر گرديدهاند. 12 اين مضامين مجددا در نامه تشكر هيأت دولت از رهبر انقلاب در شهريور 1387 تكرار شده است. 13 در نمودار ذيل، دالهاي چهارگانه و نظام معنايي گفتمان اصولگرايي عدالتخواه كه بر حول دال مركزي «ولايت» مفصلبندي شدهاند، نشان داده شده است:
2. حمايت مقام معظّم رهبري از گفتمان اصولگرايي
گفتمان اصولگرايي عدالتخواه دولت نهم و دالهاي مهم و چهارگانه آن همواره مورد تأييد ويژه مقام معظم رهبري قرار گرفته و ايشان در تمام نشستهاي خود با دولتمردان دولت يادشده تشكر زايدالوصف خود را از رئيسجمهور و ساير دستاندركاران و همكاران ايشان با ذكر ادلّه اين حمايت خاص ابراز نمودهاند. مقام معظم رهبري با ذكرخصوصياتارزشيوانقلابيدولتنهم،برخورداري از اين ويژگيها را علت قدرداني افزونتر خود از اين دولت اعلام نموده و اظهار داشتهاند:
خداي متعال دوست دارد كه از كارهاي خوب افراد تشكر بشود، قدرداني بشود و سپاسگزاري بشود. وظيفه بنده هم اين است كه قدرداني كنم و به خاطر همين خصوصيات، از دولت حمايت كنم. البته حمايت از دولت، مخصوص اين دولت نيست، بنده هميشه از دولتها حمايت كردهام، امام هم ـ رضواناللّه تعالي عليه ـ در هر برههاي، از دولتها و رؤساي قوّه مجريه و مسئولين دولتي حمايت ميكردند. دليلش هم واضح است؛ چون عمده بار اداره مديريت كشور بر عهده قوّه مجريه است و نظام بايد از قوّه مجريه، از رئيسجمهور، از مسئولين و از وزراء حمايت كند. امام هم حمايت ميكردند، بنده هم در دورههاي گذشته هميشه حمايت ميكردم. منتها خوب، اين خصوصياتي كه عرض كرديم، موجب ميشود كه انسان گرمتر حمايت كند و در اين قدرداني و حمايت، دلگرمتر اقدام كند. 14
مسئولان دولت نهم نيز ضمن ابراز و تأييد اين حمايت ويژه، آن را حمايت گفتماني مقام معظم رهبري از خويش دانسته و اعلام داشتهاند كه ديدگاه ايشان نسبت به گفتمانهاي قبلي يعني در دولت سازندگي و دولت اصلاحات، انتقادي بوده است. براي نمونه، غلامحسين الهام (وزير دادگستري و سخنگوي دولت نهم) در خصوص حمايتهاي مقام معظم رهبري از دولت نهم چنين تصريحي دارد:
اگر مقام معظم رهبري امروز از اين دولت حمايت ميكنند، اين حمايت يك حمايت گفتماني است؛ چراكه مهمترين كاركرد دولت برگشت به گفتمان امام و انقلاب اسلامي است. البته حمايتهاي مقام معظم رهبري از دولتها همواره وجود داشته و ايشان از دولتهاي سابق نيز حمايت ميكردند، اما اين حمايتها همواره يك حمايت اجرايي و تقويت براي انجام مأموريتهاي اين دولتها بوده است و اگر اين حمايتها در سيستم اجرايي نباشد، هيچ دولتي توفيق براي كار پيدا نميكند. پس از رحلت امام قدسسرهرويكرد مقام معظم رهبري، هم نسبت به گفتمان دولت سازندگي و هم نسبت به دولت اصلاحات انتقادي بوده است و ايشان همواره در دوران سازندگي، بحث عدالت را به عنوان اساس و مبناي حكومت و همچنين مبارزه با فقر، فساد و دنياگرايي مورد تأكيد قرار ميدادند. 15
به طور كلي، رهبر انقلاب ضمن تأكيد گفتمانهاي سياسي و اجتماعي دولت نهم و بيان امتيازات و ويژگيهاي آن، توصيههايي نيز به اين دولت داشته و نقاط ضعف آن را نيز يادآور شدهاند. در هر حال، براي تبيين بيشتر موضوع ابتدا امتيازات گفتمان اصولگرايي دولت نهم از منظر مقام معظم رهبري بيان ميگردد:
1ـ2. گفتمان اصولگرايي احياگر ارزشها و شعارهاي انقلاب
مقام معظم رهبري در بيانات متعددي، اصولگرايي دولت نهم و احيا و بازگشت شعارهاي انقلاب اسلامي توسط اين دولت را ستوده و يكي از شاخصههاي اساسي شرايط استثنايي كشور را «غلبه گفتمان اصولگرايي و احياي ارزشها و شعارهاي انقلاب اسلامي» به شمار آوردهاند كه از منظر ايشان مايه انسجام كمنظير در كشور و اميدآفريني همچون شرايط اوايل انقلاب اسلامي است. در حقيقت، غلبه گفتمان اصولگرايي در دولت نهم، بر خلاف روند مورد انتظار از همه انقلابهاست؛ زيرا در طول زمان، فرسودگي چارچوبها و ضعف مواضع انتظار ميرود، اما مردم با رأي خود به اين دولت، در واقع به ارزشها و شعارهاي اصيل انقلاب اسلامي رأي دادند و باعث شدند دشمنان انقلاب اسلامي در موضع انفعال قرار بگيرند. 16
در ذيل، به بخشهايي از بيانات رهبر انقلاب اسلامي كه در اينباره بيان شدهاند و دال بر حمايت گفتماني از دولت نهم به عنوان احياي گفتمان انقلاب اسلامي است اشاره ميشود:
اين دولت به عنوان يك دولت اصولگرا شناخته شده و رفتار و تلاشي هم كه تا امروز نشان ميدهد كه انشاء اللّه خود همين براي كشور شما بركاتي خواهد داشت ... 17 امروز به همت ملت ايران، با انتخاب ملت ايران، دولتي سر كار آمده كه شعارهاي اصلي انقلاب، شعارهاي اساسي و اصولي اوست. گفتمان مفاهيم انقلاب اسلامي، امروز گفتمان رايج و غالب است. اين خيلي اهميت دارد. من البته اين را پيشبيني ميكردم. من شايد هفت سال، هشت سال قبل از اين، در جلسه كار گزاران نظام اسلامي كه در همين حسينيه تشكيل شده، دلايلي آوردم بر اينكه دشمنان انقلاب كه خيال ميكنند ميتوانند انقلاب را به فراموشي بسپرند و قرباني كنند و از آن عبور كنند، اشتباه ميكنند؛ گفتم نميتوانند، ميدانستيم اشتباه ميكنند. بحمداللّه ملت ايران همت كردند و آنچه كه ميخواستيم شد. اين هم يك فرصت است. پس مسئوليت كنوني شما را در يك چنين موقعيتي است كه شعارهاي انقلاب، اصول اساسي برنامهريزي در اين دولت اعلام ميشود، اين هم خيلي مهم است. پس مسئوليتها را مغتنم بشمريد. 18
شرايط كنوني كشور به لحاظ اينكه شعارهاي اساسي انقلاب محور برنامهريزيها و سياستهاي دولت قرار گرفته، شرايط استثنايي است و با انتخاب ملت ايران، دولتي بر سر كار آمده كه گفتمان مفاهيم انقلاب، گفتمان غالب و رايج آن است. 19
از منظر مقام معظم رهبري، ظهور گفتمان اصولگرا، حاصل و ادامه روند موفقيتها و شكستهاي گفتمانهاي قبلي و برآيند بهينه آنهاست. به ويژه شكست طرح براندازي نرم نظام جمهوري اسلامي و تهاجم فرهنگي از عوامل مهم پيدايش گفتمان اصولگرايي ميباشد؛ همچنانكه اظهار داشتهاند:
جنگ ما را مصمم و استوار كرد، تحريم اقتصادي، ما را به فكر اتكاي به خود انداخت و همه اين بركات را براي ما آورد. در دوره بعد، براندازي نرم را دنبال كردند ـ تهاجم فرهنگي و شبيخون فرهنگي ـ كه آن هم به جايي نرسيد و بعد از سالهاي متمادي نتيجه اين شد كه حالا يك دولت متكي به اصول و با شعار اصول سر كار ميآيد كه پيداست تهاجم فرهنگي نتوانسته آن كاري كه آنها ميخواستند، بكند، بعد از اين هم توطئههاي ديگر در راه است، كه مابايدخودمانرا مصون بكنيم. 20
آيتاللّه خامنهاي بر اين باور است كه گفتمان اصولگرايي دولت نهم ضمن مطابقت با مباني انقلاب و آراء امام خميني قدسسرهگفتماني كمنظير، مسلط، زنده و با قوتي روزافزون در جامعه بوده و به طور محسوسي در بين مردم زنده است:
فرصت اين روز و روزگاري كه شما بر سر كار هستيد، بسيار فرصت استثنايي و مغتنمي است؛ حقيقتا از دورههايي است كه ما نظير آن را در گذشته دوران انقلاب تا امروز كم داشتهايم. اولاً، شعارهاي دولت و مسئولان و اهداف تعيين شده آنان كاملاً با مباني انقلاب و مباني اعلام شده امام عزيز ما منطبق است. ثانيا، اين گفتمان در بين مردم به طور محسوسي زنده است و وجود دارد، كه وجود اين گفتمان ميان مردم هم، عامل عمده و اصلي گرايش آنها به اين دولت و اين رئيسجمهور محترم بود. مردم تشنه عدالت، تشنه مبارزه با فساد و تشنه تمسك به اصول انقلاب بودند، كه وقتي ديدند يك نفر صادقانه اين شعارها را سر دست گرفته و مطرح ميكند، حول محور او جمع شدند. خود اين نعمت بزرگي است كه اين تفكر به صورت يك گفتمان مسلط در جامعه درآمد و همچنان ادامه دارد و بعد از روي كار آمدن اين دولت، بحمداللّه تقويت هم شده است. 21
به اعتقاد رهبر انقلاب، دولت نهم هم در قول و شعار و هم در عمل نشان ميدهد كه به اصول انقلاب و ارزشهاي انقلاب پايبند است و شعارهاي اين دولت، فضاي اصولگرايي و فضاي ارزشهاي انقلابي و فضاي وفاداري به مباني امام و انقلاب را بر جامعه حاكم كرده و اين خصيصه، اولين و مهمترين شاخصه دولت نهم است. 22 ايشان يكي از نعمتهاي بزرگ شايان سپاس و شكر الهي را، روي كار آمدن دولت نهم با شعارهاي اصولي ميدانند 23 و به مجلس و نمايندگان مجلس توصيه مينمايند: اكنون كه بحمداللّه دولت و مجلس را مردمي مؤمن و انقلابي و وفادار به ارزشها و اصول اسلامي، انباشتهاند بايد اين تعامل برادرانه با رعايت حقوق قانوني از هر دو سو، بيش از هميشه ديده شود و نمايندگان در كنار دولت انقلابي و مؤمن پيشاهنگ اين حركت شجاعانه و مدبّرانه باشند، از مجلس و دولت سخن واحدي شنيده شده و اين دو نهاد، تبلور عزم ملي در حرف و عمل باشند. 24
مقام معظم رهبري، از رياست دولت نهم، به عنوان رئيسجمهور انقلابي، متعهد، كارآمد، فعال و شجاع ياد نموده و ضمن تقدير از شجاعت، جسارت و جرئت ايشان، ادامه حيات جمهوري اسلامي را وابسته به جسارت مديران و مسئولان آن ميدانند و روي كار آمدن «شاه سلطان حسينهاي ضعيف» را مساوي با اتمام كار نظام جمهوري اسلامي به حساب ميآورند:
آن روزي كه شهر اصفهان در دوره شاه سلطان حسين مورد غارت قرار گرفت و مردم قتل عام شدند و حكومت با عظمت صفوي نابود شد، خيلي از افراد غيور بودند كه حاضر بودند مبارزه و مقاومت كنند، اما شاه سلطان حسين ضعيف بود. اگر جمهوري اسلامي دچار شاه سلطان حسينها بشود، دچار مديران و مسئولاني بشود كه جرئت و جسارت ندارند، در خود احساس قدرت نميكنند، در مردم احساس توانايي و قدرت نميكنند، كار جمهوري اسلامي تمام خواهد بود. 25
مقام معظم رهبري در مناسبتهاي مختلف، ويژگيهاي اصولگرايانه اين دولت را ستوده و براي تقويت حركت دولتمردان در مسير اصول و آرمانهاي انقلاب، به تبيين بيشتر اصولگرايي پرداختهاند. براي نمونه، در خرداد سال 1385، دولت نهم را دولتي تازه نفس، مصمم، پركار و مايه دميدن روح اميد و نشاط به مردم حساب آورده و ابراز داشتهاند كه در طول حيات اين دولت، وجهه و جايگاه بينالمللي ايران، عزتمند و برجسته شده، آرامش سياسي در كشور حكمفرما گرديده و پيشرفتهاي علمي گستردهاي به وجود آمده است. همچنين هماهنگي قوا با يكديگر از جمله بزرگترين نقاط مثبت اين دولت به شمار آمده است. مقام معظم رهبري يكي از بزرگترين نعمتهاي خداوند را در اين دوره اينگونه دانستهاند كه اركان تصميمگيري كشور (مجلس شوراي اسلامي، دولت، و قوّه قضائيه) با مديريت تفكر اصولي اسلام و به تعبير رايج، با اصولگرايي، اداره ميشود. مقام معظم رهبري در اين مقطع مهمترين شاخصههاي اصولگرايي را شامل موارد ذيل دانستهاند:
1. ايمان و هويت اسلامي و انقلابي و پايبندي به آن و تلاش در جهت برجسته و شفافسازي هويت اسلامي در جهان اسلام؛
2. عدالت به عنوان فلسفه وجودي نظام اسلامي؛
3. حفظ استقلال سياسي؛
4. تقويت خودباوري و اعتماد به نفس ملي؛
5. جهاد علمي؛
6. تثبيت و تأمين آزادي و آزادانديشي؛
7. اصلاح و تصحيح روشها و انجام اصلاحات مبتني بر ارزشها و خطمشيهاي اسلامي و ايراني و با معيار قانون اساسي و نه با معيار آمريكايي؛
8. شكوفايي اقتصادي و رسيدگي به معشيت اقتصادي مردم و كشور. 26
مقام معظم رهبري در ششم شهريور ماه سال 1385 با تأييد اينكه دولت نهم در قول و عمل دولتي اصولگرا بوده است، به تبيين شاخصههاي اصولگرايي پرداخته و از دولت خواستهاند مجموعه شاخصههاي زير را ـ كه به بخشهاي مهمي از آنها نيز متصفند ـ در برنامه دولت بگنجاند تا اصولگرايي دولت نهم به معناي حقيقي كلمه محقق گردد:
1. عدالتخواهي و عدالتگستري؛
2. فسادستيزي؛
3. سلامت اعتقادي و اخلاقي مسئولان كشور؛
4. اعتزاز به اسلام؛
5. سادهزيستي و مردمگرايي؛
6. تواضع و نغلتيدن در گرداب غرور؛
7. اجتناب از اسراف و ريخت و پاش؛
8. خردگرايي و تدبير و حكمت در تصميمگيري و عمل؛
9. مسئوليتپذيري و پاسخگويي؛
10. اهتمام به علم و پيشرفت علمي؛
11. برخورداري از سعه صدر و تحمل مخالف؛
12. اجتناب از هواي نفس و عدم وابستگي به گروهها، دستجات و باندهاي سياسي؛
13. شايستهسالاري؛
14. نظارت بر عملكرد زير مجموعه؛
15. تلاش بيوقفه براي ارائه خدمات؛
16. انس با خدا، انس با قرآن و استمداد دايمي از خدا. 27
مقام معظم رهبري در چهارم شهريور سال 1386، برداشت خود و اكثريت قريب به اتفاق مردم را از دو سال رفتار دولت نهم، شامل ويژگيها و خصوصيات ذيل ميدانند:
1. پايبندي به اصول و ارزشهاي انقلاب اسلامي چه در قول و چه در عمل و حاكم نمودن فضاي اصولگرايي و ارزشهاي انقلابي؛
2. پايبندي به عدالت؛
3. پايبندي به خدمت و ارائه چهرهاي پركار و پرتلاش؛
4. شجاعت و قاطعيت؛
5. برخورداري از روحيه تحولگرايي و نوآوري و اصلاح؛
6. عدم انفعال در برابر زيادهخواهي استكبار و ايستادگي عزتمندانه در مقابل آن؛
7. خدمترساني به افراد محروم. 28
ارزيابي مقام معظم رهبري از عملكرد سه ساله دولت نهم نيز تأييدي بر گفتمان اصولگرايي عدالتخواه آن است. ايشان در دوم شهريور سال 1387 ضمن قدرداني ويژه از زحمات دستاندركاران دولت نهم، علت اين تكريم و قدرداني را در سه ويژگي مهم اين دولت و گفتمان آن ميدانند:
اول. دولت نهم به معناي واقعي دولت كار، حركت و اقدام است و انرژي و نشاط كار آن امري برجسته است.
دوم. شعار و گفتمان كلي دولت نهم منطبق بر شعاروگفتماناماموشعارهاوگفتمانهايانقلاباست.
سوم. دولت نهم و به ويژه رئيسجمهور، برخوردار از روحيه مردمي و خاكي و سادهزيستي و مخالف تجمل، اشرافيگري و اسراف است. 29
در اين بيان، آيتاللّه خامنهاي گفتمان عمومي دولت را به طور خلاصه چنين تبيين نمودهاند:
گفتمان عمومي دولت اينهاست: به طور خلاصه، زنده كردن و بازسازي برخي خصوصيات جوهري انقلاب و منطق امام، و مقابله با كساني كه ميخواستند اين ارزشها و اين مفاهيم اساسي را منسوخكننده، يا از بين ببرند، يا ادعا ميكردند كه منسوخ شده و از بين رفته، اين چيز با ارزشي است. 30
مقام معظم رهبري، ديگر خصوصيات گفتمان اصولگرا و انقلابي دولت نهم را در همين بيانات اينچنين ذكر كردهاند:
الف. عدالتخواهي؛
ب. استكبارستيزي؛
ج. اعاده عزت ملي و ترك انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زيادهطلبي سياستهاي ديگران و ترك شرمندگي در مقابل غرب و غربزدگي.
د. مقابله با زورگويي، تحميل و افزونطلبي قدرتهاي زورگو، كه يكي از مظاهر آن پافشاري بر برخورداري از فناوري هستهاي است.
ه . مقابله با روند نفوذ غرب و باور غربزدگي به ويژه در بدنه مجموعههاي دولتي؛
و. مقابله با روند نفوذ گرايشهاي سكولاريستي به ويژه در بدنه مجموعه مديران كشور؛
ز. برخورداري از جرئت در مقابله با فساد؛
ح. برخورداري از روحيه تهاجم در مقابله با زورگويان بينالمللي. 31
بسياري از اين ويژگيهاي مثبت، از منظر مقام معظم رهبري در گفتمان پيش از دولت نهم يا وجود نداشته و يا فاقد قوت لازم بوده است. از جمله، ايشان با تأسف ابراز ميدارند كه شرمندگي از گفتمان انقلاب در برخي مسئولان و وابستگان آنها در گفتمان قبلي وجود داشته است. ازاينرو، خطاب به رئيسجمهور و اعضايهيأتدولتنهمابرازميدارند:
ما متأسفانه در برخي از اوقات گذشته، ميديديم كه بعضي از كساني كه مرتبط با مسئولين بودند يا حتي خودشان مسئول يك بخشي بودند، كانّه از گفتمان انقلاب در مقابل ديگران شرمندهاند و خجالت ميكشند كه حقايق انقلاب را بر زبان جاري كنند يا آنها را پيگيري كنند يا به آنها اهميت بدهند. اين براي يك جامعه خيلي بلاي بزرگي است، اين را شما نداريد. 32
2ـ2. تبيين دالهاي چهارگانه گفتمان اصولگرايي
همانگونه كه پيشتر اشاره گرديد، گفتمان اصولگرايي عدالتخواه دولت نهم شامل دالهاي چهارگانه عدالتگستري، مهرورزي، خدمترساني، و پيشرفت و تعالي مادي و معنوي ميباشد. مقام معظم رهبري ضمن تأييد اين دالهاي چهارگانه به عنوان يك برنامه راهبردي دولت و نظام جمهوري اسلامي، تا حد مقدور نيز موارد مزبور را در بياناتشان مورد تصريح و تبيين قرار دادهاند. در ذيل به اهمّ اين رهنمودها و بيانات اشاره ميشود:
الف. دال «عدالتگستري»: مقام معظم رهبري، اميد و عدالت را دو نقطه برجسته در انتظار فرج حضرت مهدي (عج) به شمار آورده و در عصر حكومت پر نويد مهدوي، برجستهترين نقطه را عدالت ميدانند؛ چون بشر تشنه عدالت است و بزرگترين خلأ دنياي امروز، خلأ عدالت ميباشد. ايشان با اعلان «عدالت» به عنوان اصليترين و مهمترين شاخص اصولگرايي، از دولت نهم به خاطر طرح شعار عدالت به عنوان اصليترين سرلوحه عملكرد و شعار دولت تقدير به عمل آورده و جهان امروز و كشور ايران را تشنه عدالت ميدانند و اساسا سرچشمه و سرمنشأ همه كمبودها، توقعات، انتظارات و آرزوهاي بلند مردم را با تأمين عدالت، قابل حل و ترميم به شمار ميآورند و معتقدند: نفس رويكرد دولت نهم به عدالت، چيز بسيار باارزشي است و هر مقداري كه ميتوانند بايستي در اين مسير حركت نمايند. 33 از منظر رهبر انقلاب، «امروز بيش از گذشته هم حتي گفتمان عدالتطلبي و رفع تبعيض و مبارزه با فساد در كشور مستقر و حاكم است.» 34 به باور ايشان، عدالت بدون معنويت و بدون عقلانيت قابل تحقق نيست و اين دو در تحقق عدالت شرط هستند. 35
آيتاللّه خامنهاي به طور دقيق و مستوفا دال عدالت را به عنوان شاخص اول اصولگرايي، اينگونه تبيين نمودهاند:
شاخصه اول، عدالتخواهي و عدالتگستري است. به زبانْ آسان است، اما در عمل بسيار كار دشواري است و مقدمات بسياري لازم دارد. بايد خيلي كار كرد تا اينكه عدالت تحقق پيدا كند، عدالت جغرافيايي، عدالت طبقاتي، عدالت در زمينههاي مسائل اقتصادي، عدالت در زمينههاي مسائل فرهنگي، عدالت در جايگزين شدن و جاي گرفتن در مسئوليتها و مناصب و عدالت در قضاوتهاي ما ـ نه فقط قضاوتي كه قاضي در دادگاه ميكند، بلكه داوريهايي كه ما نسبت به اشخاص و قضايا ميكنيم ـ اينها همه عدالت است و عدالت در آنها نقش دارد. عدالتخواهي و عدالتگستري به معناي همه اينهاست. البته امروز كشور ما بيش از هر چيز، تشنه عدالت اقتصادي است. علت هم اين است كه واقعا يك شكافي به صورت ميراث معيوبي از گذشته بود و اين شكاف بايد پر ميشد كه نشده است. البته به شكل معقولي بايد پر شود. ما پر كردن اين شكاف را به همان شكلي ميگوييم كه اسلام توصيه ميكند، حرفهاي غيرمنطقي و ناممكن و نامعقول را نميخواهيم به ميان بياوريم. همانطوري كه اسلام ميگويد فرصتها در مقابل همه باشد و امكانات عمومي مورد استفاده همه قرار گيرد. 36
مقام معظم رهبري، فلسفه وجودي نظام اسلامي را، عدالت به شمار ميآورند و بر اين باورند كه رشد اقتصادي بايد همپاي عدالت پيش رفته و در برنامههاي توسعه و رشد اقتصادي به طور منطقي، عدالت ملحوظ گردد. 37 ايشان با قبول اختلاف نظر در معاني عدالت، قدر مسلم مفهوم اين واژه را اينچنين بيان نموده و پيش شرطهاي آن را به صورت زير ذكر كردهاند:
البته ممكن است در معنا كردن عدالت، افرادي، كساني با گروههايي اختلافنظر داشته باشند، اما يك قدر مسلمهايي وجود دارد: كم كردن فاصلهها، دادن فرصتهاي برابر، تشويق درستكار و مهار متجاوزان به ثروت ملي، عدالت را در بدنه حاكميتي رايج كردن ـ عزل و نصبها، قضاوتها، اظهارنظرها ـ مناطق دور دست كشور و مناطق فقير را مثل مركز كشور زيرنظر آوردن، منابع مالي كشور را به همه رساندن، همه را صاحب و مالك اين منابع دانستن، از قدر مسلمها و مورد اتفاقهاي عدالت است كه بايد انجام بگيرد. بنابراين، عدالت يك اصل است و نيازمند قاطعيت.
... عدالت، با تعارف درست نميشود؛ اولاً، قاطعيت مي خواهد، ثانيا، ارتباط با مردم ميخواهد، ثالثا، سادهزيستي و مردمي بودن لازم دارد و بالاتر از همه، خودسازي و تهذيب ميخواهد، اين هم جزو پيششرطها و پيشنيازهاي اجراي عدالت است. اول، بايد خودمان را درست كنيم تا بتوانيم عدالت را اجرا كنيم. وظيفه من و شما اينهاست. واقعا بايد با ويژهخواران و فساد مبارزه كنيم... . 38
عدالت را بايد در برنامههاي گوناگون معنا كنيد،... كه از جمله آنها تقويت پول ملي، مهار تورم و گراني، كم كردن شكاف و فاصله بين دهكهاي بالا و پايين جامعه از اين قبيل است. اين سياستها بايد به برنامه تبديل شود، و الاّ خود عنوان عدالت يك هدف آرماني است. 39
آيتاللّه خامنهاي از راهكارهاي اقتصادي توزيع سهام عدالت، صندوق مهر رضا و ارائه عادلانه تسهيلات بانكي توسط دولت نهم نيز به نيكي ياد كرده و خواهان اطلاعرساني و تبيين آنها از سوي كارگزاران براي مردم شدهاند:
يك نكته ديگر هم كارهاي خوبي است كه در زمينه اقتصاد انجام گرفته ـ مثل اين سهام عدالت، ادامه طرحهاي نيمهتمام، نوع عدالت در ارائه تسهيلات بانكي، صندوق مهر رضا و امثال اينها ـ محتوا و فوايد اين كارها را با شكل صحيح براي مردم بيان كنيد تا معلوم شود اين كارها انجام گرفته است. 40
ب. دال «مهرورزي»: در ديدار رياستجمهور و جمعي از مديران و كارگزاران سراسر كشور با مقام معظم رهبري (تير 1386)، آقاي احمدينژاد با اشاره به سفرهاي استاني هيأت دولت، از جمله اهداف آن را تحقق شعار مهرورزي، ارتباط نزديك مسئولان با مردم و ترويج فضاي همدلي در كشور برشمرد. 41 در اين ديدار، مقام معظم رهبري با تمجيد از سفرهاي استاني رئيسجمهور و هيأت دولت، اين اقدام را بسيار برجسته، لازم و خوب ارزيابي كردند و تشكيك برخي در چنين اقدام خوب و ارزشمندي را مايه تعجب دانستند. ايشان انجام سفرهاي استاني را موجب آشنايي دقيق كارگزاران دولتي با حقايق و مشكلات مختلفكشوربه شمارآورده و تأكيد كردند:
اينكه در برخي از شهرها مردم كه تا آن زمان يك مدير كل را هم نديده بودند، از نزديك با رئيسجمهور ديدار كنند كار مهمي است. بنابراين، بايد اين حركت مبارك به درستي تا انتها ادامه يابد و نتايج آن را مردم لمس كنند. 42
بديهي است اين تلقّي و تمجيد مقام معظم رهبري از سفرهاي استاني، به معناي تأييد دال و شعار مهرورزي در دولت نهم است، همچنانكه ايشان، تحقق اين شعار در روابط ميان ملت و دولت را مايه افزايش اقتدار ملت و دولت و دستيابي به اهداف و پيشرفت نظام به حساب ميآورند:
اگر بخواهيم در صحنه قدرتيابي ملت ايران پيش برويم و به هدفهاي خود دست پيدا كنيم، ملت و دولت بايد به يكديگر دست دوستي و همكاري بدهند، همچنانكه بحمداللّه ملت همواره پشتيبان مسئولان بوده است، بايد اين پشتيباني هر چه بيشتر ادامه پيدا كند و ملت و دولت با يكديگر همكاري كنند. 43
ج. دال «پيشرفت و تعالي مادي و معنوي»: آيتاللّه خامنهاي در بيانات متعددي، اذعان داشتهاند كه در دهه چهارم انقلاب، گفتمان اصلي انقلاب، پيشرفت و عدالت است؛ پيشرفت در همه ابعاد علمي و اقتصادي و اخلاقي و فرهنگي، و عدالت همهجانبه در توزيع فرصتها و امكانات مادي و معنوي. به اعتقاد ايشان، عنصر پيشرفت بايد نگاه ما را به استعدادهاي بيشمار و پراكنده در ميان ملت معطوف سازد و ظرفيتهاي توليد و خلاقيت و درخشش تواناييهاي كشور را، از اين مواهب الهي و عمومي برخوردار سازد. 44
شايان ذكر است كه تأكيد مقام معظم رهبري بر استمرار گفتمان انقلاب با مباني «پيشرفت» و «عدالت» در دهه چهارم انقلاب، به معناي ضرورت استمرار و بقاي مستحكم گفتمان اصولگرايي و دالهاي آن است.
از منظر مقام معظم رهبري يكي از نقاط مثبت دولت نهم، وجود و گسترش پيشرفتهاي علمي در بخشهاي مختلف، و زيرساختهاي توسعه در كشور است. 45 ايشان بر اين باورند كه عزت ملي و ايستادگي در مقابل زيادهخواهي دشمنان، در گرو كسب پيشرفت و اقتدار مادي و معنوي ـ به ويژه با اتكال به خداوند ـ است و اين مطالبه پيشرفت، تكليفي الهي و مردمي و بر عهده دولتمردان و سپس همه اقشار اجتماع است؛ از اينرو، در پيام نوروزي 1387 اظهار داشتهاند:
خوشبختانه مسئولين كشور، عزت ملي را كاملاً در نظر دارند و ميدانند كه در مقابل زيادهخواهي دشمنان، راه نجات تسليم شدن و عقبنشيني كردن نيست. اگر دشمن زورگويي و زورگيري ميكند، بايد در مقابل دشمن ايستاد و پيشرفت كرد. علاج ملت ايران در كسب اقتدار است. اين اقتدار فقط به معناي اقتدار نظامي نيست، بايد اقتدار علمي، اقتدار اقتصادي، به دست آورد. به دست آوردن قدرت اخلاقي و اجتماعي و بالاتر از همه اينها اقتدار معنوي و روحي ـ كه از اتكال به خداوند متعال براي يك ملت حاصل ميشود ـ هم كسب كنيم. قشرهاي گوناگون ملت ايران، قشر عالمان و فرزانگان و محققان، قشر دانشجويان، قشر كارگران و كشاورزان، قشر سرمايهگذاران و كساني كه قادرند با سرمايهگذاري خود، ملت را به پيش ببرند، مديران بخشهاي گوناگون مؤسسات دولتي و غير دولتي، همه اينها بايد احساس بكنند كه بار سنگين پيشرفت كشور بر دوش آنهاست و تكليفي است الهي و مردمي و نتايج انجام اين تكليف عايد همه خواهد شد. 46
مقام معظم رهبري، تعالي معنوي و افزايش آن را از ثمرات گفتمان اصولگرايي و معجزه انقلاب به شمار آورده، پيشرفتِ حركت عميق فرهنگي را قابل تحقق دانستهاند. ايشان گرايش روزافزون آحاد جامعه به ويژه جوانان به مسائل معنوي و ارزشهاي انقلاب اسلامي را بعد از 28 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، از معجزات انقلاب و واقعيتي انكارناپذير دانستند و تأكيد كردند:
اقبال نسل جوان امروز به تضرع و عبادت، و عمق ديني آنان يك پديده الهي و از رويشهاي انقلاب اسلامي است كه بايد در جهت نهادينه كردن آنها در نسلهاي آيندهتلاشبيشتر وجديتريانجامشود. 47
مقام معظم رهبري با اشاره به جهتگيري ارزشي و انقلابي دولت نهم تصريح مينمايند:
با روي كار بودن يك دولت حزباللّهي و رئيسجمهور مكتبي زمينه براي حركت عميق فرهنگي بيش از پيش فراهم است و همه دستگاههاي مسئول بايد در جهت ارتقاي ارزشهاي اخلاقي و ايماني جامعه به طور جدي تلاش كنند. 48
با وجود اين، ايشان به دولت نهم و شخص رئيسجمهور سفارش اكيد نمودهاند كه از بخش فرهنگ رفع مظلوميت شود؛ زيرا بسياري از مشكلات جامعه با فرهنگسازي حل ميشود و عمده قواي دشمنان در جبهه فرهنگي به كار گرفته شده است. مقام معظم رهبري، فرهنگ سالم را با هواي سالم و قابل استنشاق مقايسه كردهاند كه بايد غيرمسموم باشد و با تأكيد به دستاندركاران دولت نهم سفارش مينمايند كه فرهنگ كشور با سرمايهگذاري وقت و امكانات لازم، داراي تحرك و جهتگيري ارزشي شود. 49 از اينرو، با توصيه پيشرفت و تعالي به ويژه با ابزار فرهنگي، چنين ادغان نمودهاند:
فرهنگ را دستكم نگيريد، خيلي مهم است. بنابراين، صرف وقت كنيد و در بودجه هم برايش پول و فصول قابل توجهي بگذاريد تا جهت ارزشي به فرهنگ بدهيد. از جمله كارهايي كه مسئولين فرهنگي دولت خيلي بايد به آن بپردازند و واقعا يك دقيقه در آن فروگذار نكنند اينكه به فرهنگ عمومي جامعه و ابزارها و وسايل فرهنگي، جهت ارزشي بدهند؛ چون تلاش زيادي شده تا جريانهاي فرهنگي و عاملهاي فرهنگي هنر و ادبيات و شعر و سينما و بقيه در جهت غيرارزشي حركت كنند و راه بيفتند. شما بايد كمك كنيد و همه تلاشتان را بكنيد كه به تحركات فرهنگي كشور در جهت ارزشي جهت بدهيد. 50
توصيه مقام معظم رهبري به دولت نهم، تحقق پيشرفت و جلو بردن قافله علم و جبران عقبماندگيها از طريق ميانبرها و پيشرفتهاي علمي است. از منظر ايشان، كشف راههاي جديد با طي مقدمات علمي و گسترش علم و دانش و تعليم در ميان مردم، از ابزارهاي مهم جبران اين عقبماندگي ناشي از دوران ماقبل از انقلاب است 51 و بايد تلاش شود تا «علمگرايي و علممحوري» در همه بخشها، گفتمان مسلط جامعه بشود. 52 دولت اسلامي علاوه بر تأمين نيازهاي مادي مردم و حل مشكلات معشيتي، توجه به مسائل فرهنگي، اخلاقي و رشد علمي جامعه را نيز بايد مدنظر قرار دهد و بسترهاي لازم براي جريان انديشه صحيح و اخلاق فاضلهدرجامعهرا به وجود آورد. 53
د. دال «خدمترساني»: آيتاللّه خامنهاي بارها خاطرنشان نمودهاند كه «دولت نهم حقا و انصافا به طور خستگيناپذير مشغول كار و تلاش است و علاوه بر خدمات مادي و عمراني و رسيدگي به مشكلات مردم، با سربلندي و افتخار، شعارها و ارزشهاي انقلاب را مطرح ميكند.» 54 به باور ايشان «شعار خدمترساني كه چند سال است در كشور مطرح شده، الان به يك گفتمان تبديل شده و دولت كنوني هم بر اساس اين گفتمان، وسط ميدان آمده و زمام كار را به دست گرفته است.» 55
در همين زمينه، مقام معظم رهبري خطاب به رئيسجمهور و هيأت دولت وي اظهار داشتهاند:
پايبندي به خدمت هم، يكي از شاخصههاي اين دولت است كه قابل ارجگذاري و ذكر است. پركاري اين دولت هم انصافا چيز برجستهاي است؛ حتي بعضيهايي كه مخالف هستند، اين را نميتوانند انكار كنند؛ يعني بيانصافيها هرچه هم زياد باشد، نميتواند بر اين حقيقت غلبه پيدا كند كه دولت شما انصافا دولت پركاري است و تلاشتان و تحركتان خيلي زياد است. اين بسيار جاي خرسندي دارد. 56
آيتاللّه خامنهاي همچنين مسئولان دولتي را از ورود به بگومگوهاي متداول سياسي و جناحي و تلف كردن وقت خود،برحذر داشته و خاطرنشان كردهاند:
بايد از فرصت كنوني كه فرصت خدمتگزاري به مردم فراهم شده و در واقع، سرنوشت كشور و همچنين دنياي اسلام در دست مجموعه كنوني قرار گرفته كمال استفاده به عمل آيد؛ ضمن آنكه با نيت الهي و خدمت صادقانه به مردم، ذخيرهاي براي آخرت فراهم شود. 57
ايشان با اشاره به روي كار آمدن «دولت كار و تلاش» بر اين نكته تأكيد نمودهاند كه «عناصر اصلي دولت به طور دايم در تلاش و تحرك براي كارهاي باارزش و پراهميت هستند و اعضاي اصلي دولت به معناي حقيقي كلمه كارگري ميكنند.» 58
2ـ3. توصيهها و تذكرات مقام معظم رهبري به دولت نهم
مقام معظم رهبري، همواره در كنار تأييد گفتمان اصولگرايي عدالتخواهِ دولت نهم و تبيين امتيازات آن، به ضعفهاي اين دولت نيز اشاره نموده و توصيهها و تذكرات لازم را نيز گوشزد نمودهاند. براي نمونه، ايشان در شهريور سال 1387 پس از ذكر و تمجيد ويژگيها و برجستگيهاي گفتمان مزبور، اذعان ميدارند:
البته اين به معناي چشم بستن بر ضعفهاي دولت هم نيست. بالاخره شما هم بشريد، نقص داريد، ضعفهايي هم داريد، كارهايي را ميخواستهايد انجام بدهيد ولي انجام نگرفته، كارهايي را به فكر نبودهايد و به ذهنتان بوده، بايد متوجه آنها بشويد و انجام بدهيد؛ كه در جلسات خصوصي با آقاي رئيسجمهور و با بعضي مسئولين ديگر و در بسياري از جلسات عمومي ـ مثل همين ديدارهاي دولت و غيره ـ گفته شده، البته آن حمايت هم به جاي خودش محفوظ است و هست. 59
ايشان ضمن تأييد ضرورت انتقاد از دولت، با تبيين مرز انتقاد و تخريب، برخي انتقادهاي وارد شده نسبت به دولت نهم را داراي رويكرد و صبغه تخريبي ميدانند كه چون گفتمان اين دولت، گفتمان انقلاب است، بدان دامن ميزنند:
معناي انتقاد، ارزشيابي منصفانه است... آدم متأسفانه ميبيند چيزهايي كه به نام انتقاد از دولت و نقادي دولت، امروز گفته ميشود، شكل همين تخريب را دارد؛ يعني انكار امتيازات، قبول نكردن برجستگيها و كارهاي خوب، و درشت كردن ضعفها. بله ضعف هست. هر دولتي بالاخره ضعف دارد، انسانها ضعف دارند ديگر؛ ضعفها را بگويند، قوتها را بگويند. جمعبندي كار يك دولت، آن وقتي است كه ضعفها و قوتها را منصفانه پهلوي همديگر قرار دهند؛ آن وقت ميشود جمعبندي كرد، نه اينكه بيايند يكسره بنا كنند به بدگويي كردن و انكار همه خصوصيات. اما از خبرهايي كه به ما ميرسد و از نوع تحرك و تعاملي كه وجود دارد و از حرفهايي كه زده ميشود، ميفهميم كه چطور مجموعه دولت آماج حملات است. علتش هم همين است كه گفتمان اين دولت، گفتمان انقلاب است و در جهت انقلاب حركت ميكند. اين خط خارجي است. 60
با تمام اين اوصاف، مقام معظم رهبري به كرّات، وضع موجود كشور در دولت نهم را خالي از آفت و مشكل ندانسته و معتقد به وجود نيازهاي فوري، خلأهاي خطرناك و نقاط منفي و مشكلات اساسي در كشور ميباشند كه در مسائلي مانند: اشتغال، تورم و گراني، وجود مناطق محروم، فساد، نياز به امنيت سرمايهگذاري، نياز به تثبيت جايگاه بينالمللي، و ضرورت پيرايش چهره فرهنگي كشور، نمود دارد. 61
مقام معظم رهبري در موارد متعددي، سفارشها، توصيهها و تذكرات لازم را به دولت نهم و كارگزاران آن به صورت شفاهي و كتبي ايفاد نمودهاند كه به برخي از آنها در مبحث شاخصههاي اصولگرايي اشاره شد. برخي ديگر از اين توصيهها و سفارشها به شرح زير است:
1. جدي گرفتن سند چشمانداز 20 ساله به عنوان يك ميثاق و مبناي عمل و نقشه راه؛
2. تقويت كارشناسي به ويژه در كارهاي مبنايي و بنياني؛
3. تعامل نظاممند با نخبگان و اهل نظر؛
4. روحيه سازگاري و تعامل منطقي و صحيح با ديگر قوا؛
5. اطلاعرساني صحيح به مردم؛
6. ضرورت جدي گرفتن بخش فرهنگ و رفع مظلوميت از اين بخش؛
7. انتقادپذيري، عدم رنجش از انتقاد و استقبال از آن با سعه صدر؛
8. توجه بسيار جدي به نهضت علمي در كشور و جبران عقبماندگيها و افزايش بودجههاي تحقيقاتي؛
9. توجه به سياستهاي اصل 44 قانون اساسي؛
10. توجه به موضوع گرانيها و لزوم مهار علمي تورم و عوامل تحريككننده آن؛ 62
11. ضرورت رعايت قوانين؛
12. ضرورت پيگيري مصوبات، به ويژه مصوبات سفرهاي استاني؛
13. اهميت وافر به نظارت بر زيرمجموعهها؛
14. توجه به عدم افزايش نابجاي توقعات مردم؛
15. عزم در تحقق بدون شتابزدگي طرح تحول اقتصادي و مقابله با جوانب اجتنابناپذير تورمي آن؛
16. عدم بهانهسازي براي مسئلهسازان و جنجالآفرينان و پرهيز از مواضع تهمت؛ 63
17. اجراي طرح امنيت اخلاقي و اجتماعي؛
18. مبارزه قاطعانه و درايتآميز با فساد اقتصادي؛
19. پرهيز از ورود به مجادلات متداول سياسي و جناحي و اتلاف وقت؛ 64
20. ارزيابي و تقويم عملكردها و داوري بدون تعصب در مورد نقاط قوت و ضعف؛
21. برخورداري از سرعت عمل و دقت در انجام بدون شتابزدگي امور؛
22. تنظيم تعهدات با مقدورات و دامن نزدن به مطالبات و توقعات ناممكن؛
23. لحاظ كامل تدبير و درايت در تصميمگيريها و اجرا؛
24. سالمسازي و آسيبزدايي دستگاه دولت و اجتناب از تصديگري دولت در غير وظايف حاكميتي؛
25. توجه به موضوع تمركززدايي و لحاظ خصوصيات اقليمي و قومي در تمركززداييها و واگذاري مسئوليت به استانها؛
26. توجه جدي به حفظ سرمايههاي ملي و مقابله با تعدي به منابع طبيعي؛
27. توجه به تحرك ديپلماسي جهتدار، برنامهدار، پخته و نافذ. 65
همچنين، رهبر انقلاب در تبيين ويژگيهاي اصولگرايي، اصل شكوفايي اقتصادي را براي مسئولان دولت نهم چنين تشريح نمودهاند:
اصل شكوفايي اقتصادي به معناي رسيدگي به زندگي مردم و اقتصاد كشور است. ما احتياج داريم كه از سرمايهگذاري حمايت بشود، كارآفريني بشود، توليد داخلي ترويج بشود، با قاچاق و فساد مجدانه مبارزه بشود، اشتغال به عنوان يك مبناي اصلي و يك هدف مهم دنبال بشود، ثبات و شفافيت و انسجام سياستها و مقرّرات اقتصادي انجام بشود؛ مقرّرات اقتصادياي كه امروز يك چيزي بگوييم فردا عوضش بكنيم، فايدهاي ندارد. مقرّرات اقتصادي و قوانين ما، هم بايد ثبات داشته باشند كه مردم بتوانند روي آن برنامهريزي كنند، هم بايد منسجم باشد و با هم بخواند و شفاف باشد. بازاريابي جهاني، يكي از مهمترين وظايف براي رونق اقتصادي كشور است ـ كه ما نكردهايم و جزو كمكاريهاي ماست ـ و اطلاعرساني كامل از فعاليتها و برنامهها. ما بايستي اينها را مدنظر داشته باشيم. البته برنامههاي راهبردي اساسي كشور نبايد از نظر دور بماند. مسئله ذخاير ارزي مطمئن كه كشور بتواند با شوكهاي اقتصادي و ارزي مقابله كند، تأمين منابع توليد و سرمايهگذاري، برنامههاي راهبردي توليد و انتقال آب و انرژي در كشور، جزو مسائلي است كه ما در چند سال آينده به شدت نيازمان به آنها محسوس خواهد شد. اينها بايستي با جديت دنبال بشود، اينها جزو همان مقوله رونق اقتصادي كشور است. پرداختن به همكاريهاي منطقهاي... چيزهاي لازمي است. ما اين چيزها را بايد با جديت دنبال كنيم و همت بگماريم. از نفت هم بايد استفاده بهينه كنيم. 66
نتيجهگيري
گفتمان اصولگرايي عدالتخواه، در امتداد ساير گفتمانهاي قبلي انقلاب اسلامي و با هدف تكميل و بهينهسازي آنها، با احياي ارزشها و آرمانهاي انقلاب، بر محور دال مركزي «ولايت»، دالهاي چهارگانه «عدالت»، «مهرورزي»، «پيشرفت و تعالي مادي و معنوي» و «خدمترساني» را مفصلبندي و چينش كرده است.
در اين نوشتار بر اساس شاخص ديدگاههاي مقام معظم رهبري، محاسن، نقاط قوت و ضعفهاي اين گفتمان، مورد اشاره و امعاننظر قرار گرفت و در اين زمينه شاخصههاي گفتمان اصولگرايي واقعي از منظر ايشان، تبيين گرديد.
در هر حال، هيچكدام از گفتمانهاي انقلاب اسلامي، نمونه كامل و آرماني اجراي اهداف و آرمانهاي انقلاب اسلامي و منويات بلند امام راحل قدسسره و مقام معظم رهبري نبودهاند؛ ولي همه اين گفتمانها در تعاقب و تكامل يكديگر و جبران نقايص هم مطرح گشته و به گونهاي مقطعي تثبيت شدهاند. به همين خاطر، همه گفتمانهاي مزبور، اعم از سازندگي، اصلاحطلبي، و اصولگرايي عدالتخواه، داراي تأثيرات عملي و ايجابي گستردهاي در حوزههاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي بودهاند و ميتوان گفت: هر كدام از آنها كه در مرحله زماني پسينيتر و كاملتر از گفتمان قبلي بوده، داراي مزيتهاي بيشتري نسبت به گفتمان قبلي بوده است؛ چراكه تلاش نموده تا معايب گفتمان قبلي را از خود پيرايش نمايد و به اهداف و آرمانهاي بلند و متعالي انقلاب اسلامي و ديدگاههاي امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب جامعيت عمل بيشتري بپوشاند و اين موضوع درباره گفتمان اصولگرايي عدالتخواه دستكم از حيث آرايش گفتماني از نمود بسيار بيشتري برخوردار بوده است.
به همين دليل، ميتوان گفتمان اصولگرايي عدالتخواه را دستكم در حوزه مفصلبندي و ارائه دالهاي خود، از دو گفتمان قبلي كمعيبتر دانست؛ 67 هرچند كه اين گفتمان نيز در زمينه اجرا و تحقق دالهاي سياسي و اجتماعي خود با ناكارآمديهايي مواجه بوده است و تذكرات و توصيههاي مكرر مقام معظم رهبري نيز اشعار بر اهميت رفع اين معايب دارد.
-
پى نوشت ها
- 1 استاديار دانشگاه شيراز. دريافت: 20/12/87 ـ پذيرش: 17/2/88.
-
2. discourse.
- 3ـ براي اطلاع بيشتر از مباحث مطرح شده پيرامون تعاملات گفتمان با سياست و اجتماع، ر.ك: محمدرضا تاجيك، «گفتمان، سياست و اجتماع»، گفتمان، ش 8، ص 51ـ65 / پاول شيلتون، كريستينا شفنو، «گفتمان و سياست»، ترجمه مصطفي يونسي، گفتمان، ش 2، ص 59ـ71.
-
4. Discourse analysis.
- 5ـ براي اطلاع بيشتر در اينباره، ر.ك: دايان مك دانل، مقدمهاي بر نظريههاي گفتمان، ترجمه حسينعلي نوذري.
- 6ـ ديويد هوارث، «نظريه گفتمان»، ترجمه سيد علياصغر سلطاني، علوم سياسي، ش 2، ص 156.
- 7ـ ر.ك: برنامه دولت نهم، مرداد 1384.
- 8ـ ر.ك: همان، ص 7ـ9.
- 9ـ ر.ك: همان، ص 11.
- 10ـ ر.ك: همان، ص 45.
- 11ـ براي نمونه، ر.ك: احكام انتصابات سيدمهدي هاشمي به عنوان سرپرست وزارت كشور 28/2/1387، علي احمدي به عنوان وزير آموزش و پرورش (7/12/86)، حميد بهبهاني به عنوان وزير راه ترابري، سيد شمسالدين حسيني به عنوان وزير اقتصاد دارايي (22/5/1387) (ر.ك: قسمت احكام و دستورالعملها، در پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران: http://www.president.ir/fa).
- 12ـ «تشكر كابينه از حمايت رهبر انقلاب از دولت»، پايگاه تحليلي خبري فردا (http://www.fatdanews.com)، مورخ 17 دي 1386، كد خبر 43664.
- 13ـ نامه تشكر هيأت دولت به محضر رهبر معظم انقلاب، مورخ 11 شهريور 1387، (ر.ك: پايگاه اطلاعرساني رياست جمهوري، بخش آرشيو، پيامها و نامهها: (http://wwww.president.ir.fa).
- 14ـ بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، مورخ 2/6/1387 (ر.ك: پايگاه اطلاعرساني دفتر مقام معظّم رهبري: http://www.leader.ir).
- 15ـ ر.ك: غلامحسين الهام، «سخنراني در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق عليهالسلام»، روزنامه خبر، ش 7988، 4 دي 1387، ص 38.
- 16ـ ر.ك: بيانات مقام معظم رهبري در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، 7/3/1385 (ر.ك: پايگاه اطلاعرساني دفتر مقام معظم رهبري، http://www.leader.ir).
- 17ـ بيانات مقام معظم رهبري در ديدار رئيسجمهور و هيأت دولت، 6/6/1385.
- 18ـ بيانات مقام معظم رهبري در ديدار رئيسجمهور، مسئولان و كارگزاران نظام، 9/4/1386.
- 19ـ همان.
- 20ـ بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 21ـ بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 6/6/1385.
- 22ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب اسلامي در ديدار با رئيسجمهور و هيأت دولت، 4/6/1387.
- 23ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 24ـ ر.ك: پيام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به كار هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، 7/3/1387.
- 25ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار استادان و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت، 24/9/1387.
- 26ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 27ـ ر.ك: بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 6/6/1385.
- 28ـ ر.ك: همان، 4/6/1386.
- 29ـ ر.ك: بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 2/6/1387.
- 30ـ ر.ك: همان.
- 31ـ ر.ك: همان.
- 32ـ همان.
- 33ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 4/6/1386.
- 34ـ بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم گرمسار، 21/8/1385.
- 35ـ ر.ك: بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 2/6/1387.
- 36ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 6/6/1385.
- 37ـ ر.ك: بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 38ـ همان.
- 39ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار با كارگزاران، 8/8/1384.
- 40ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 6/6/1385.
- 41ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و جمعي از مديران اجرايي و كارگزاران سراسر كشور، 9/4/1386.
- 42ـ همان.
- 43ـ پيام نوروزي مقام معظم رهبري به مناسبت تحويل سال نو، 1/1/1387.
- 44ـ ر.ك: پيام مقام معظم رهبري به مناسبت آغاز به كار هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، 7/3/1383.
- 45ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 46ـ پيام نوروزي رهبر انقلاب به مناسبت تحويل سال، 1/1/1387.
- 47ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 15/7/1386.
- 48ـ ر.ك: همان.
- 49ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و هيأت وزيران، 4/6/1386.
- 50ـ همان.
- 51ـ ر.ك: همان.
- 52ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رؤساي دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي، 23/5/1385.
- 53ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار با جمعي از مديران اجرايي و كارگزاران كشور، 9/4/1386.
- 54ـ بيانات رهبر انقلاب در جمع مردم شهرستان ابركوه، 16/10/1386.
- 55ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار استانداران كشور، 8/12/1384.
- 56ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و هيأت دولت، 4/6/1386.
- 57ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار با جمعي از مديران و كارگزاران سراسر كشور، 9/4/1386.
- 58ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار كارگران نمونه و مسئولان وزارت كار و امور اجتماعي، 4/2/1387.
- 59ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 2/6/1387.
- 60ـ همان.
- 61ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 62ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و هيأت دولت، 4/6/1386.
- 63ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب با رئيسجمهور و هيأت دولت، 2/6/1387.
- 64ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار رئيسجمهور و جمعي از مديران اجرايي و كارگزاران سراسر كشور، 9/4/1386.
- 65ـ ر.ك: بيانات رهبر انقلاب در ديدار با رئيسجمهور و اعضاي هيأت دولت، 6/6/1385.
- 66ـ بيانات رهبر انقلاب در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 67ـ ر.ك: بهرام اخوان كاظمي، نقد و ارزيابي گفتمانهاي سياسي و اجتماعي مطرح در جمهوري اسلامي از 2 خرداد 1376 تا 22 خرداد 1388.
-
··· منابع
- ـ اخوان كاظمي، بهرام، نقد و ارزيابي گفتمانهاي سياسي و اجتماعي مطرح در جمهوري اسلامي (از 2 خرداد 1376 تا 22 خرداد 1388)، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، در دست چاپ.
- ـ الهام، غلامحسين، «سخنراني در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق (ع)»، رونامه خبر، ش 7988، 4 دي 1387، ص 38.
- ـ برنامه دولت نهم، تهران، دبيرخانه شوراي اطلاعرساني دولت، مرداد 1384.
- ـ پايگاه اطلاعرساني دفتر مقام معظم رهبري: http://www.leader.ir.
- ـ پايگاه اطلاعرساني رياست جمهوري اسلامي ايران، بخش آرشيو، پيامها و نامهها:http://wwww.president.ir.fa .
- ـ تاجيك، محمدرضا، «گفتمان، سياست و اجتماع»، گفتمان، ش 8، تابستان 1382، ص 51ـ65.
- ـ شيلوت، پاول و كريستينا شفنو، «گفتمان و سياست»، ترجمه مصطفي يونسي، گفتمان، ش 2، پاييز 1377، ص 59ـ71.
- ـ مك دانل، دايان، مقدمهاي بر نظريههاي گفتمان، ترجمه حسينعلي نوذري، تهران، فرهنگ گفتمان، 1380.
- ـ هوارث، ديويد، «نظريه گفتمان»، ترجمه سيد علياصغر سلطاني، علوم سياسي، ش 2، پاييز 1377.