Criticizing the epistemological foundations of neoliberalism in education, this research was conducted from the perspective of Allameh Misbah Yazdi. The type of this research is qualitative and in order to achieve the goal of the research, two research methods were used: documentary analysis and research of Franken's practical inference, as well as criticism. The statistical community of the research included all works, writings and historical narratives related to the subject of neoliberalism in the field of education and epistemology of Islamic education. Based on the findings of the research, neoliberalism tries to cultivate people whose main characteristic is self-centeredness. In this subject, in appearance, they are free to manage their time and resources for the optimal realization of human capital in their existence, but the members of the education field enter a competitive and ambiguous environment, and their job security depends on compliance with continuous criteria and standards. But from the point of view of Islamic education and training, the most basic position of science is to prepare efficient, competent and skilled manpower in order to respond to the needs of society in various fields.
Title :نقد مبانی معرفت شناسی نئولیبرالیسم در آموزش از منظر تعلیم و تربیت اسلامی
Abstract:
این پژوهش با هدف نقد مبانی معرفتشناسی نئولیبرالیسم در آموزش، از منظر علامه مصباح یزدی صورت گرفت. نوع این پژوهش کیفی و برای دستیابی به هدف پژوهش از دو روش پژوهش تحلیل اسنادی و پژوهش استنتاج عملی فرانکنا و نیز نقادی بهره گرفته شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی آثار و نوشتهها و روایتهای تاریخی مرتبط با موضوع نئولیبرالیسم در حوزۀ آموزش و معرفتشناسی تعلیم و تربیت اسلامی بوده است. براساس یافتههای پژوهش، ذهنیت حکومت نئولیبرالیسم سعی بر آن دارد که افرادی پرورش یابند که خودمحوری، ویژگی اساسی آن است. در این سوژه در ظاهر، آزاد و مختارند تا زمان و منابع خود را برای تحقق هرچه بهینهتر سرمایه انسانی در وجود خودشان مدیریت کنند و اعضای حوزۀ آموزش وارد فضای رقابتی و مبهم میشوند و امنیت شغلی آنها در گرو تطابق با معیارهای مستمر و استانداردهاست. ولی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی، اساسیترین جایگاه علم، آمادهساختن نیروی انسانی کارآمد، شایسته و دارای مهارت بهمنظور پاسخگویی به نیازهای جامعه در زمینههای مختلف است.
اخوان کاظمی، بهرام، ۱۳۹۰، «تحقق علم نافع، راهبردی بنیادین در اصلاح و اعتلای علمی کشور»، معرفت در دانشگاه اسلامی، سال پانزدهم. ش ۴، ص 110ـ122.
بوردیو، پیر، 1387، اساس معرفت، ترجمة کیهان ولینژاد، چ دوم، تهران، دیگران.
پاکسرشت، محمدجعفر و محمدهاشم رضایی، 1387، تأثیر دیدگاههای معرفتشناسی بر فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری در نظام آموزش باز از راه دور، تهران، دانشگاه الزهراء.
جوادی آملی، عبدالله، 1372، فلسفه صدرا، تهران، دریا.
جوادی آملی، عبدالله ، 1375، فلسفه حقوق بشر، قم، اسراء.
ذاکر صالحی، غلامرضا، ۱۳۸۳، دانشگاه ایرانی (درآمدی بر جامعهشناسی آموزش عالی، تهران: کویر.
رایان، سالوین، ۱۳۷۸، لیبرالیسم: معنا و تاریخ آن، ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی، تهران، نشر مرکز.
رشیدی، شیرین، ۱۳۹۸، «مبانی و آثار تربیت انسان منظم از منظر فلسفه و تعلیم و تربیت قرآن بنیان»، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دوره هفتم، ش ۱۳، ص 106ـ135.
صدوق، محمدبن علی، 1376، الامالی، ترجمة محمدباقر کمرهای، تهران، کتابچی.
غلامی، عباس، ۱۳۹۶، «بررسی و نقد آموزش عالی با تأکید بر آرا ژیرو»، در: هفتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت، شیراز، دانشگاه شیراز.
محمدی، حمداله و حسن میرزامحمدی، 1397، «انسان اقتصادی از منظر مکتب تربیتی لیبرالیسم کلاسیک تا نئولیبرالیسم»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، ش 8(2)، ص 123ـ142.
محمدی، حمداله و فاطمه زیباکلام، ۱۳۹۳، «نقد سیاستهای نئولیبرالیسم برای ایجاد هویت نوین»، مطالعات ملی، سال پانزدهم، ش 1 (پیاپی 57)، ص 43ـ67.
محمدی، حمداله و فاطمه زیباکلام، 1397، «بررسی انتقادی سیستم پاسخگویی تأملی بر تلقی دانشگاه بهعنوان نهاد شبهبازار»، مطالعات ملی، سال پانزدهم، ش 1 (57)، ص 43ـ67.
محمدی، حمداله و فاطمه زیباکلام، 1397، «تعلیم و تربیت و کارآفرین رقابتی: تأملی بر تحول مفهوم انسان اقتصادی از مکتب تربیتی»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، ش 8(2)، ص 123ـ142.
محمدی، حمداله و محمدحسن میرزامحمدی، 1399، «تأملی بر مبانی انسانشناسی ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ایران و سنجش سازواری آن با انسانشناسی اسلامی»، مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، دوره دهم، ش 23، ص 78ـ108.
مصباح یزدی، محمدتقی، 1396، آموزش فلسفه، چ چهارم، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
مطهری، مرتضی، 1371، مسئله شناخت، چ پنجم، تهران، صدرا.
نیکنشان، شقایق و دیگران، 1396، «آسیبشناسی گفتمان تربیت دینی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، ش 3، ص 141ـ164.
Apple, M., 2001, "Comparing neo-liberal projects and inequality in education", ComparativeEducation, N. 37(4), p. 409-423.
Ball, H, Jeanne, 2005, The Sociology of Education Prentice Hall, Inc.
Brol, W., 2005, "Freedom and the Strong State: On German Ordoliberalism", New Political Economy, V. 17, N. 5.
Clark, M, 2005, Neo-Liberalism and its Prospects, Oslo, Norway.
Friedman, M, 1980, Free to Choose, New York, Harcourt Brace Jovanovich.
----- , 1951, Neo-Liberalism and its Prospects, Oslo, Norway.
Girou, H. A., and Giroux, S. S., 2004, Take back higher education: Race, youth, and the crisis of democracy in the post-civil rights era, New York, Palgrave Macmillan.
Stoller, Kramer, 2018, "The neoliberal theory of society", in A Saad-Filho and D. JohnstonDaniel B. Saunders Page 70 (eds.), Neoliberalism: A critical reader, Ann Arbor, MI.
tabatabaei, Maryam Sadat.(2024) A Critical Analysis of the Epistemological Foundations of Neoliberalism in Education, from the Perspective of Islamic Education. Marifat, 32(9), 31-36 https://doi.org/10.22034/marifat.2023.2021382
Maryam Sadat tabatabaei."A Critical Analysis of the Epistemological Foundations of Neoliberalism in Education, from the Perspective of Islamic Education". Marifat, 32, 9, 2024, 31-36
tabatabaei, M.(2024) 'A Critical Analysis of the Epistemological Foundations of Neoliberalism in Education, from the Perspective of Islamic Education', Marifat, 32(9), pp. 31-36
tabatabaei, M. A Critical Analysis of the Epistemological Foundations of Neoliberalism in Education, from the Perspective of Islamic Education. Marifat, 2024; 32(9): 31-36