Marifat, Volume 20, Issue 1, No 160, Year 2025 , Pages 145-

    واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه
    Abstract: 
    هدف تحقیق، شناسایى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‏هاى طلّاب و اولویت‏بندى راه‏کارهاى برون‏رفت از آن، بر اساس دیدگاه طلبه‏هاى سطح چهار حوزه علمیه قم است. روش تحقیق توصیفى ـ پیمایشى، جامعه آمارى کل طلبه‏هاى سطح چهار، و نمونه آمارى تعداد 50 نفر از آنان است که به شیوه تصادفى ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‏آورى اطلاعات، پرسشنامه محقق‏ساخته حاوى 35 گویه با پایایى 91% براى شناسایى عوامل بازدارنده و 11 راهکار مطابق مقیاس آرایش رتبه‏اى با پایایى صورى متخصصان بود. براى تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون خى‏دو (کاى اسکور)، تحلیل واریانس یک‏راهه F و Z استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که عوامل فرهنگى، سیاست‏گذارى نظام تحقیقاتى، عوامل فردى، ادارى ـ ساختارى، و نحوه ارائه خدمات پژوهشى و انگیزشى به ترتیب در پژوهش‏هاى طلّاب نقش بازدارندگى دارند. دشوارى دسترسى به استادان مجرب و متخصص براى راهنمایى و مشاوره طرح‏ها، وجود اشتغالات فکرى مختلف براى امرار معاش، و آشنایى کم طلّاب با روش‏هاى تحقیق به ترتیب از مهم‏ترین بازدارنده‏هاى پژوهشى محسوب مى‏شوند.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2025) واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه. Marifat, 20(1), 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi."واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه". Marifat, 20, 1, 2025, 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S.(2025) 'واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه', Marifat, 20(1), pp. 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S. واکاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش ‏هاى طلّاب حوزه علمیه. Marifat, 2025; 20(1): 145-