Pages:
73-
Receive Date: 2025/02/16
Accept Date: 2025/02/16
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :معیارهاى دانشگاه اسلامى از دیدگاه استادان دروس معارف اسلامى
Abstract:
هدف تحقیق حاضر، شناسایى معیارهاى دانشگاه اسلامى از دیدگاه استادان دروس معارف اسلامى است. روش تحقیق، توصیفى ـ پیمایشى است و جامعه آمارى، استادان دروس معارف اسلامى داراى مجوز تدریس از معاونت امور اساتید نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه آزاد اسلامى، واحد قم در نیمسال اول سال تحصیلى 90ـ89 بودند که کل آنان (40 نفر) به عنوان نمونه آمارى انتخاب شدند. ابزار جمعآورى اطلاعات، پرسشنامه محققساخته حاوى 18 معیار در مقیاس آرایش رتبهاى و با پایایى 87 درصد است. براى تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر روشهاى آمار توصیفى، از آمار استنباطى در حد آزمون Zبراى مقایسه یک میانگین با یک عدد ثابت استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد: 1. تعداد 17 معیار، نمره Zبیشتر از Zبحرانى در سطح اطمینان 99/0 و 01/0 = کسب کرده و مورد تأیید قرار گرفت. 2. میانگین همه معیارها از حد متوسط مورد انتظار بزرگتر بود. 3. از دیدگاه استادان معارف اسلامى، رعایت حجاب اسلامى در محیط دانشگاه، نهادینه شدن ارزشهاى اسلامى در بین دانشجویان و استادان، برخوردارى از استادان متعهد و متخصص و آشنا به مبانى دینى، داشتن مدیران متعهد و ملتزم به مبانى دینى، متون درسى مبتنى بر معارف اسلامى، وجود قوانین مبتنى بر فرهنگ اسلامى، به ترتیب از مهمترین و اولویتدارترین معیارهاى دانشگاه اسلامى است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2025) معیارهاى دانشگاه اسلامى از دیدگاه استادان دروس معارف اسلامى. Marifat, 20(8), 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyfollah Fazlollahi Ghamshi."معیارهاى دانشگاه اسلامى از دیدگاه استادان دروس معارف اسلامى". Marifat, 20, 8, 2025, 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazlollahi Ghamshi, S.(2025) 'معیارهاى دانشگاه اسلامى از دیدگاه استادان دروس معارف اسلامى', Marifat, 20(8), pp. 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazlollahi Ghamshi, S. معیارهاى دانشگاه اسلامى از دیدگاه استادان دروس معارف اسلامى. Marifat, 2025; 20(8): 73-