Pages:
99-
Receive Date: 2025/02/12
Accept Date: 2025/02/12
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روانشناسى و اسلام
Abstract:
یکى از ابزارهاى اصلاح و تربیت، که در میان صاحب نظران تعلیم و تربیت مورد اختلاف و مناقشه قرار گرفته، اعمال انواع تنبیه، به ویژه تنبیه بدنى در عرصه تعلیم و تربیت است. عده اى از روان شناسان با اعمال تنبیه به شدت مخالفت کرده اند و آن را در جهت حذف رفتارهاى ناهنجار نه تنها غیرمفید، بلکه مضر مى دانند و والدین و مربیان را از اعمال آن نهى مى کنند. در مقابل، برخى دیگر، از دیدگاه تعلیم و تربیت و اسلام، این تفکر را نمى پذیرند و با آن مخالفند. این دسته معتقدند تنبیه بدنى نه تنها مضر نیست، بلکه مى تواند موجب حذف رفتار ناپسند از خزانه رفتارى کودک شود و تأثیر پایدارى در وجود او ایجاد کند.
در منابع اسلامى انواع تنبیه، به عنوان یک ابزار بازدارنده در عرصه تعلیم و تربیت مورد پذیرش قرار گرفته است. در آیات قرآن کریم و روایات معصومان علیهم السلام، تنبیه علاوه بر مجازات حدود و تعزیرات، به عنوان یک روش تأدیب و اصلاح رفتار پذیرفته شده است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, Dawood.(2025) مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روانشناسى و اسلام. Marifat, 21(3), 99-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Dawood Hoseini."مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روانشناسى و اسلام". Marifat, 21, 3, 2025, 99-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, D.(2025) 'مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روانشناسى و اسلام', Marifat, 21(3), pp. 99-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, D. مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روانشناسى و اسلام. Marifat, 2025; 21(3): 99-