Marifat, Volume 21, Issue 3, No 174, Year 2024 , Pages 99-

    مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روان‏شناسى و اسلام

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Dawood Hoseini / کارشناس ارشد روان شناسی بالینی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hosseini1343@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روان‏شناسى و اسلام
    Abstract: 
    یکى از ابزارهاى اصلاح و تربیت، که در میان صاحب نظران تعلیم و تربیت مورد اختلاف و مناقشه قرار گرفته، اعمال انواع تنبیه، به ویژه تنبیه بدنى در عرصه تعلیم و تربیت است. عده اى از روان شناسان با اعمال تنبیه به شدت مخالفت کرده اند و آن را در جهت حذف رفتارهاى ناهنجار نه تنها غیرمفید، بلکه مضر مى دانند و والدین و مربیان را از اعمال آن نهى مى کنند. در مقابل، برخى دیگر، از دیدگاه تعلیم و تربیت و اسلام، این تفکر را نمى پذیرند و با آن مخالفند. این دسته معتقدند تنبیه بدنى نه تنها مضر نیست، بلکه مى تواند موجب حذف رفتار ناپسند از خزانه رفتارى کودک شود و تأثیر پایدارى در وجود او ایجاد کند. در منابع اسلامى انواع تنبیه، به عنوان یک ابزار بازدارنده در عرصه تعلیم و تربیت مورد پذیرش قرار گرفته است. در آیات قرآن کریم و روایات معصومان علیهم السلام، تنبیه علاوه بر مجازات حدود و تعزیرات، به عنوان یک روش تأدیب و اصلاح رفتار پذیرفته شده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, Dawood.(2024) مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روان‏شناسى و اسلام. Marifat, 21(3), 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawood Hoseini."مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روان‏شناسى و اسلام". Marifat, 21, 3, 2024, 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, D.(2024) 'مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روان‏شناسى و اسلام', Marifat, 21(3), pp. 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, D. مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روان‏شناسى و اسلام. Marifat, 2024; 21(3): 99-