Title :مبانى نظرى تنبیه از دیدگاه علم روانشناسى و اسلام
Abstract:
یکى از ابزارهاى اصلاح و تربیت، که در میان صاحب نظران تعلیم و تربیت مورد اختلاف و مناقشه قرار گرفته، اعمال انواع تنبیه، به ویژه تنبیه بدنى در عرصه تعلیم و تربیت است. عده اى از روان شناسان با اعمال تنبیه به شدت مخالفت کرده اند و آن را در جهت حذف رفتارهاى ناهنجار نه تنها غیرمفید، بلکه مضر مى دانند و والدین و مربیان را از اعمال آن نهى مى کنند. در مقابل، برخى دیگر، از دیدگاه تعلیم و تربیت و اسلام، این تفکر را نمى پذیرند و با آن مخالفند. این دسته معتقدند تنبیه بدنى نه تنها مضر نیست، بلکه مى تواند موجب حذف رفتار ناپسند از خزانه رفتارى کودک شود و تأثیر پایدارى در وجود او ایجاد کند.
در منابع اسلامى انواع تنبیه، به عنوان یک ابزار بازدارنده در عرصه تعلیم و تربیت مورد پذیرش قرار گرفته است. در آیات قرآن کریم و روایات معصومان علیهم السلام، تنبیه علاوه بر مجازات حدود و تعزیرات، به عنوان یک روش تأدیب و اصلاح رفتار پذیرفته شده است.