Pages: 
				15-
			
						
						
				Receive Date: 2025/10/31
			
						
						
				Accept Date: 2025/10/31
			  
					
		
						
		
			 
		
		
		
			 
		
        
            چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian) 
            
                
                    
                        Title :طبیعت شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج البلاغه                    
                    
                        Abstract: 
«طبیعت» در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامى، از اساسى ترین منابع شناخت محسوب مى شود که مى توان به وسیله ابزار شناخت همچون حواس، عقل و قلب، عالى ترین مراتب شناخت یا معرفت را به دست آورد. بر این اساس، «طبیعت شناسى» یکى از مهم ترین مباحث، در کنار مباحثى همچون خداشناسى، انسان شناسى، دنیاشناسى و مرگ شناسى است که مى توان از آن در موضوعات تربیتى بهره فراوان برد.
	هدف این مقاله استخراج و تبیین برخى از مهم ترین ویژگى هاى «طبیعت» از متن قرآن کریم و نهج البلاغه، به عنوان «مبانى تعلیم و تربیت» است. بدین منظور از روش توصیفى ـ تحلیلى در قالب پژوهشى نظرى با مبانى کتابخانه اى استفاده شده است. 
نتایج تحقیق نشان مى دهد که مى توان ویژگى هایى نظیر نظام بودن طبیعت، هدفدار، برنامه ریزى شده و منظم بودن طبیعت، زیبا بودن و آیت الهى بودن طبیعت، را به عنوان مبانى تعلیم و تربیت از قرآن و نهج البلاغه استخراج نمود.
 
                    
                                     
             
         
					 
	
	
		Cite this article:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
, Seyed hamidreza.(2025) طبیعت شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج البلاغه. Marifat, 21(5), 15-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
Seyed hamidreza ."طبیعت شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج البلاغه". Marifat, 21, 5, 2025, 15-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
, S.(2025) 'طبیعت شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج البلاغه', Marifat, 21(5), pp. 15-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
, S. طبیعت شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج البلاغه. Marifat, 2025; 21(5): 15-