Marifat, Volume 22, Issue 7, No 190, Year 2024 , Pages 113-

    کلى؛ تجرید یا تعالى؟

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mojtaba / کارشناس ارشد فلسفه دانشگاه قم / khoshdoni54@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :کلى؛ تجرید یا تعالى؟
    Abstract: 
    مسئله تفاوت مراتب علم یا به‏ عبارتى، تفاوت ادراک کلى و جزئى نمونه ‏اى از اختلاف دیدگاه ملّاصدرا و فلاسفه پیش از ایشان و در رأس آنها ابن‏ سینا، نسبت به مسئله مهم «علم» است. حکماى پیش از ملّاصدرا با توجه به نظرشان نسبت به ماهیت علم، که آن را عبارت از کیف نفسانى مى ‏دانند، یک نوع برداشتى از تفاوت ادراک کلى و ادراک جزئى دارند و در مقابل، ملّاصدرا با توجه به مبانى فلسفى از دیدگاه خاصى که نسبت به ماهیت علم دارد، برداشتى دیگر از تفاوت مراتب ادراک دارد.  در این نوشتار با روش توصیفى ـ تحلیلى به بررسى اجمالى دیدگاه ملّاصدرا و حکماى پیش از ایشان نسبت به فرایند ادراک و مبانى ایشان در این مسئله، به این نتیجه رسیدیم که فلاسفه قبل از ملّاصدرا، بخصوص ابن‏ سینا قایلند به اینکه جزئى در اثر «تجرید» به کلى تبدیل مى‏ شود، درحالى ‏که ملّاصدرا معتقد است که جزئى در اثر «تعالى» به کلى تبدیل مى‏ شود. البته مبانى و دلایل ملّاصدرا در مسئله یگانه است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mojtaba.(2024) کلى؛ تجرید یا تعالى؟. Marifat, 22(7), 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mojtaba ."کلى؛ تجرید یا تعالى؟". Marifat, 22, 7, 2024, 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2024) 'کلى؛ تجرید یا تعالى؟', Marifat, 22(7), pp. 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. کلى؛ تجرید یا تعالى؟. Marifat, 2024; 22(7): 113-