Title :تزاحم ارزشهاى اخلاقى در رسانه و راه حل آن
Abstract:
اخلاق و رسانه، و تعامل دو سویه آن دو، و نقش اخلاق در رسانه، همواره از مباحث جذاب و در عین حال، چالشزا بوده است. سؤال اصلى این است که آیا در عرصه اخلاق مىتوان معیارها و ضوابطى را فرازمانى و فرامکانى تصور کرد که همواره اصحاب رسانه در عمل بدان پایبند بوده، و با عمل بدان، رسانه اخلاقى داشت؟ و یا اینکه، اخلاق و ارزشهاى اخلاقى امورى نسبى اند و در هر زمان و یا مکانى، و نسبت به هر فرد و یا موقعیت اجتماعى، این امور معنا و مفهوم متفاوتى را از حیث ارزش بودند، تداعى مىکنند. از سوى دیگر، اگر معتقد به اصول و ارزشهاى اخلاقى ثابت و فرازمانى باشیم، در تعامل دوسویه اخلاق و رسانه، باید اصحاب رسانه در مقام عمل و در مقام تزاحم، به چه اصول، قواعد و یا معیارهایى پایبند باشند؟ به نظر مىرسد، در اسلام ما داراى ارزشهاى اخلاقى ثابت و فرازمانى و فرامکانى هستیم. ازاینرو، ممکن است اصول حاکم بر رسانه، و ارزشهاى اخلاقى جامعه، در مقام عمل دچار تزاحم شوند. این پژوهش با روش توصیفى ـ تحلیلى به بحث از تزاحم ارزشهاى اخلاقى در رسانه پرداخته، معیارهایى را براى برونرفت از این تزاحمها بیان مى کند.