Marifat, Volume 25, Issue 4, No 223, Year 2024 , Pages 95-

    آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mahdi / استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی / mahdi_mardani@islamic-rf.ir
    Somayyeh / کارشناس ارشد علوم حدیث/نهج البلاغه، دانشگاه قرآن و حدیث / sobhzohour14@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه
    Abstract: 
    یکى از حوزه هاى مطالعاتى نهج البلاغه که به تفکر در آن بسیار تأکید شده، تاریخ است که با توجه به شأن هدایتگرى امیرمؤمنان على علیه السلاممى تواند یکى از روش هاى تربیتى ایشان به شمار آید. از نگاه نهج البلاغه، تاریخ یکى از منابع غنى تربیت در اسلام است که هدف از مطالعه آن تصدیق عملى یعنى تربیت در سایه توجه به حقایق گذشتگان است. این مقاله با رویکرد اکتشافى ـ تحلیلى کوشیده است تا با بررسى سخنان امیرمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه، آثار تربیتى مطالعه تاریخ را کشف نماید، به علل تأثیرگذارى تاریخ در زندگى و نحوه تأثیرپذیرى صحیح از تاریخ بپردازد و رابطه تاریخ با تربیت را تبیین نماید. نتیجه این پژوهش که با کشف، تحلیل و اثبات آثار تربیتى مطالعه تاریخ به دست آمده است، نشان مى دهد که مطالعه تاریخ آثارى همچون پرورش فکرى و عقلانى، بیدارى از غفلت، مرگ آگاهى، تقوا، اخلاق عملى، حیا، زهد، محاسبه، ارائه الگوهاى نمونه خواهد داشت.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mahdi, , Somayyeh.(2024) آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه. Marifat, 25(4), 95-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi ; Somayyeh ."آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه". Marifat, 25, 4, 2024, 95-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , S.(2024) 'آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه', Marifat, 25(4), pp. 95-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , S. آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه. Marifat, 2024; 25(4): 95-