Pages:
33-
Receive Date: 2025/02/12
Accept Date: 2025/02/12
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد
Abstract:
تفسیر قضا و قدر الهى، اقسام قضا و قدر، صفت ذاتى یا فعلى بودن آنها و ارتباط قضا و قدر با مسئله «بداء» همواره از مسائل مطرح بوده و ارتباط آن از یک سو، با مسائل حوزه خداشناسى، و از سوى دیگر، با مسائل حوزه انسان شناسى، بر ظرافت آن افزوده است. در نظام فلسفى میرداماد، تفسیر نسبتا جامعى براى قضا و قدر ارائه شده است. قضا و قدر در اندیشه میرداماد داراى دو قسمِ علمى و عینى است. «قضاى علمى»، علم الهى به اشیاست، از آن حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو جمعى و وحدانى و اجمالى. «قضاى عینى» وجود عینى موجودات در عالم دهر است. «قدر علمى» علم الهى به اشیاست، از این حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو تفصیلى و متکثر و تدریجى. «قدر عینى» وجود خارجى حوادث و کائنات در ظرف عالم ماده است. این نوشتار با هدف تفسیر قضا و قدر در اندیشه میرداماد، با روش توصیفى ـ تحلیلى، این مسئله و ارتباط آن با مسئله بداء را تبیین کرده است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ismaeili, Mohammad ali.(2025) پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد. Marifat, 26(3), 33-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad ali ismaeili."پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد". Marifat, 26, 3, 2025, 33-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ismaeili, M.(2025) 'پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد', Marifat, 26(3), pp. 33-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ismaeili, M. پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد. Marifat, 2025; 26(3): 33-