Pages:
57-
Receive Date: 2025/02/17
Accept Date: 2025/02/17
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه
Abstract:
تربیت دینی، تربیتی است بر اساس مفاهیم و معیارهای دین مبین اسلام، که اگر انسان در سایه سار آن، راه رشد و تربیت صحیح را بپیماید، به بالاترین درجهی فضایل و کمالات انسانی خواهد رسید. اما گاهی این مقوله، به لحاظ عدم رویکرد صحیح و عدم توجه عمیق به آن، دچار آسیب گردیده و آسیب شناسی آن ، با کشف و تحلیل انحرافات فکری و رفتاری متولیانِ تربیت، ضروری به نظر می رسد. در این زمینه نظرات تربیتی امیرمؤمنان علی علیه السلام در جهت شناسایی و رفع آفات موجود در روند تربیت دینی فرزندان راهگشاست. این پژوهش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، با استفاده از نهج البلاغه و کتب مرتبط در حوزهی پژوهشی آن، تربیت دینی را در حیطه خانوادگی، آسیب شناسی کرده است. نتایج پژوهش نشان داد، امیرمؤمنان علیه السلام در حیطهی خانوادگی، بی توجهی به نقش الگویی والدین و سن متربی، تربیت مبتنی بر اجبار، تعجیل در تربیت، و سهل انگاری خانواده ها در تربیت دینی، را مضر و آسیب زا می دانند. براین اساس، سهل گیری، الگوپردازی و مخاطب شناسی نیز، راه کارهای ارائه شدهی آن حضرت در جهت آسیب زدایی از تربیت دینی می باشند.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Norozi, Reza ali, , Sedigheh.(2025) آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه. Marifat, 27(11), 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Reza ali Norozi; Sedigheh ."آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه". Marifat, 27, 11, 2025, 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Norozi, R, , S.(2025) 'آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه', Marifat, 27(11), pp. 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Norozi, R, , S. آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه خانوادگی از منظر نهجالبلاغه. Marifat, 2025; 27(11): 57-