Pages:
47-
Receive Date: 2025/03/03
Accept Date: 2025/03/03
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران
Abstract:
هدف پژوهش، پیش بینی مسئولیت پذیریِ اجتماعی دبیران مدارس متوسطه، براساس هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی است. روش پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوهی گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش 460 نفر، و نمونهی آماری ۲۱۰ نفر است، که بر اساس جدول مورگان و به شیوهی تصادفی ـ طبقه ای، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامهی هوش فرهنگی «آنگ» و همکاران (۲۰۰۷)، سرمایهی اجتماعی«ناپاهیت» و «گوشال»(۱۹۹۸)، مسئولیت پذیری اجتماعی «گاف»(۱۹۸۴)، به ترتیب: با پایایی 81/0، 78/ 0و 83/0، بر اساس آلفای کرانباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر روش های توصیفی، از آزمون های استنباطی«کلموگروف ـ اسمیرنف»، همبستگی «پیرسون»، در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد: 1. میان هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی، با مسئولیت پذیری دبیران مدارس متوسطه، رابطه وجود دارد. 2. میان ابعاد شناختی، ساختاری و رابطه ای سرمایهی اجتماعی، با مسئولیت پذیری دبیران رابطه وجود دارد. 3. میان ابعاد فراشناخت، شناخت، انگیزشی و رفتاری از هوش فرهنگی، با مسئولیت پذیری دبیران رابطه وجود دارد. در نهایت، هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی پیش بینی کنندهی مناسبی برای مسئولیت پذیری اجتماعی دبیران هستند.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2025) نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران. Marifat, 27(12), 47-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyfollah Fazlollahi Ghamshi."نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران". Marifat, 27, 12, 2025, 47-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazlollahi Ghamshi, S.(2025) 'نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران', Marifat, 27(12), pp. 47-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fazlollahi Ghamshi, S. نقش هوش فرهنگی و سرمایهی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی دبیران. Marifat, 2025; 27(12): 47-