Pages:
27-
Receive Date: 2025/03/21
Accept Date: 2025/03/21
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :جایگاه خیال در نظام معرفتشناسی صدرالمتألهین
Abstract:
خیال در معرفت شناسی صدرالمتألهین، گاه تمایل به ابن عربی و نقش عظیم و مافوق عقلی آن داشته و گاهی هم گرایش به سوی مشاء و منزلت مادون عقلی آن دارد. گرچه جایگاه ویژه در نظام فلسفی صدرالمتألهین، متعلق به عقل است، اما آنجا که عقل در درک مسائلی عاجز مانده، روی به سوی خیال کرده و خیال انسانی مجرد و قائم به نفس انسانی را با طی حرکت جوهری، حلاّل بسیاری از مسائل، از جمله درک صفات ثبوتی وتشبیهی الهی، تعالیم وحیانی نبی و حل مسئلة معاد جسمانی می داند. هدف از این پژوهش تبیین چالش این حکیم متأله در مواجهه با رویکرد عرفان و فلسفه با خیال است که با اتکا به روش توصیفی ـ تحلیلی ارائه شده است. صدرالمتالهین خیال را دارای مراتب می داند و با توجه به مراتب تشکیکی خیال، خیال منتسب به حس را منشأ تصویر و تمثیل و خیال منتسب به عالم ملکوت را، مدخل الهام و وحی می داند. تعهد او به عقل فلسفی موجب شده تا از بعد فراعقلی خیال تنها در جایی که عقل از درک آن عاجز است، بهره جوید.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mahdi, , Fatemeh.(2025) جایگاه خیال در نظام معرفتشناسی صدرالمتألهین. Marifat, 29(6), 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi ; Fatemeh ."جایگاه خیال در نظام معرفتشناسی صدرالمتألهین". Marifat, 29, 6, 2025, 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , F.(2025) 'جایگاه خیال در نظام معرفتشناسی صدرالمتألهین', Marifat, 29(6), pp. 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , F. جایگاه خیال در نظام معرفتشناسی صدرالمتألهین. Marifat, 2025; 29(6): 27-