Marifat, Volume 30, Issue 12, No 291, Year 2024 , Pages 57-68

    آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Behroz Rafiee / مربی مربی و عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / brafiee@rihu.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود
    Abstract: 
    با آنکه یکی از اقلیت های توحیدی عصر ساسانی، یهود بوده، تاکنون آموزش و نهادهای آموزشی یهود آن دوران چندان بازکاوی نشده است. موضوع این جستار بررسی آموزش و نهادهای آموزشی یهود در عصر ساسانی است، تا از این رهگذر، انواع این مراکز، پراکندگی جغرافیایی آنها، بنیان گذران و معلمان و متعلمان آنها، مواد آموزشی و دستاوردهای علمی آنها، اقتصاد آموزش آنها را معرفی شود.     دستاورد این پژوهشِ بنیادی ـ تاریخی که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، آن است که گزارش های تاریخی دربارۀ مراکز آموزشی یهودیان، فزون تر از گزارش های موجود دربارۀ مراکز آموزشی زرتشتیان بوده و عصر ساسانی دوران شکوفایی آموزشگاه های یهود بوده است. پراکندگی جغرافیایی این نهادها همگون نبوده و از جزئیات سازمان آموزشی شماری از این مراکز کمتر یاد شده است. محور اصلی برنامۀ درسی آنها آموزه های موسوی در قالب میشنا و تلمود بود. ابتنای اقتصاد این مراکز بر تبرعات یهود و مساعدت حاخام ها بوده و این مراکز را راب ها برپا می داشتند و ریاست آنها نیز با همین افراد بود. این مراکز در اقتصاد و مدیریت و اخلاق و آداب آموزشی، تحت حاکمیت و حمایت کنیسه بودند. فعالیت مدارس یهود را به سه دوره تقسیم کردند. حیات این مراکز، پرفرازوفرود بوده و بارها تعطیل و بازگشایی شده اند.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rafiee, Behroz.(2024) آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود. Marifat, 30(12), 57-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Behroz Rafiee."آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود". Marifat, 30, 12, 2024, 57-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rafiee, B.(2024) 'آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود', Marifat, 30(12), pp. 57-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rafiee, B. آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود. Marifat, 2024; 30(12): 57-68