Marifat, Volume 31, Issue 4, No 295, Year 2025 , Pages 23-35

    Primary Education and Values in a Qualitative-Comparative Approach to the National Curriculum Document of the Islamic Republic of Iran

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad / Ph.D. Student of Management, Islamic Azad University, Qom Branch / mabedimovahhed@gmail.com
    ✍️ Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / Associate Professor, Department of Educational Management, Islamic Azad / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    Gholamreza Sharifirad / Professor of Educational Management Department, Islamic Azad University, Qom Branch / dr.sharifirad@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract The purpose of this research is to determine the values put forward in the elementary school of Iran. The research method is practical in terms of goals and qualitative in terms of data collection. The dimensions and indicators related to the values in the primary education period were determined through reviewing written sources and conducting interviews with experts. The statistical population includes: a) the content of the latest edited version of the national curriculum document of the Islamic Republic of Iran; b) The teachers familiar with the national curriculum document. The statistical sample included 7 and 9 people, respectively, selected non-randomly to the point of theoretical saturation. First, 40 values were extracted from the Document of the Fundamental Transformation of Education by the participants in the research, and then the relationships among the dimensions and components related to the values of the primary education period were investigated. The results showed that the values have two individual and social dimensions. Based on the above qualitative findings, a practical research questionnaire was developed for measuring values in primary schools.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آموزش و پرورش ابتدایی و ارزش‌ها در رویکردی کیفی ـ تطبیقی با سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران
    Abstract: 
    هدف پژوهش تعیین ارزش های مطرح در دوره ابتدایی ایران است و روش آن از نظر اهداف، کاربردی؛ به لحاظ شیوۀ گردآوری داده ها، کیفی است. از طریق بررسی منابع مکتوب و انجام مصاحبه با افراد صاحب نظر، ابعاد، شاخص ها و نشان گرهای مرتبط با ارزش های دورۀ آموزش و پرورش ابتدایی تعیین شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل: الف) محتوای آخرین نسخۀ ویرایش شدۀ سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران؛ ب) معلمان آشنا با سند برنامۀ درسی ملی، بودند. نمونۀ آماری به ترتیب 7 و9 نفر بودند که به شیوۀ غیرتصادفی، در حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابتدا40 ارزش از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط شرکت کنندگان در پژوهش احصاء، سپس شرکت کنندگان در پژوهش، ارتباط میان ابعاد و مؤلفه های مربوط به ارزش های دورۀ آموزش ابتدایی را استخراج و نشان دادند که ارزش ها دارای دو بعد فردی و اجتماعی هستند. براساس یافته های کیفی فوق، پرسش نامۀ پژوهشی و عملی برای سنجش ارزش ها در مدارس ابتدایی به دست آمده است.
    References: 
    • آرمند، محمد، 1389، متون ادب برگزیده شهید و شهادت برای برنامه‌های درسی آموزش و پرورش، طرح پژوهشی کاربردی تحت نظارت حسن ملکی، تهران، معاونت پژوهش و تبلیغات بنیاد شهید انقلاب اسلامی.
    • آزادمنش، سعید و افضل‌السادات حسینی، 1393، «تحلیل تطبیقی اهداف تربیت اخلاقی دورة ابتدایی در کشورهای ژاپن و ایران، با نظر به ارزش‌های حاکم بر برنامۀ درسی»، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، ش 2، پياپي 12، ص 119ـ136.
    • حسنی، محمد، 1389، «نقد الگوی هدف‌گذاری سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات درسی ایران، دوره پنجم، ش 18، ص 89ـ119.
    • خلیلی، ش. و همكاران، 1395، «بررسی رابطه ارزش‌های شخصی، بنیان‌های اخلاقی و نگرش‌های دینی و مقایسه آن در دختران و پسران»، در: اولین کنفرانس بین المللی روان‌شناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت خدمات برتر.
    • درون‌پرور، محمدرضا و همكاران، 1398، «ارتباط اولویت ارزش‌های اخلاقی و جنسیت در دانشجویان دانشگاه اصفهان»، رویش روان‌شناسی، سال هشتم، ش 10، پیاپی 43، ص 193ـ200.
    • رضایی، مهدی و حسن ملکی، 1391، «بررسی تأثیر شیوة آموزش ارزش‌های دینی بر درونی‌سازی ارزش عفاف مبتنی بر دیدگاه تربیت منش و شخصیت توماس لیکنا»، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال چهارم، ش 1، ص 101ـ124.
    • ستایش، حسن، 1393، «بررسی و تحلیل برنامه درسی ملی از منظر توجه به ارزش‌های انقلاب اسلامی و روش‌های انتقال آن به دانش‌آموزان»، در: مقالات برگزیده معاونت پژوهشی و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش.
    • سلسبیلی، نادر، 1395، «بررسی و تحلیل برنامه درسی ملی تدوین‌شدۀ جمهوری اسلامی ایران براساس دانش نظری حوزه برنامه درسی، تجارب نظام‌های آموزشی و زیرنظام برنامه درسی در اسناد مربوط به تحول بنیادین آموزش و پرورش»، مطالعات برنامه درسی ایران، ش 11(41)، ص 65ـ98.
    • عقیلی، سیدرمضان، 1400، «تحلیلی بر وضعیت ارزش‌های اخلاقی در کتب درسی دوره ابتدایی»، تربیت اسلامی، سال شانزدهم، ش 35، ص 143ـ164.
    • علوی، سیدحمیدرضا و مهناز حاج غلامرضايي، 1391، «روش‌شناسی آموزش ارزش‌های اخلاقی و دینی»، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال چهارم، ش 2، ص 107ـ132.
    • فقیهی، علیرضا و همكاران، 1396، «بررسی راه‌های نهادینه کردن ارزش‌های دینی در دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان، مدیران و معاونان در مدارس ابتدایی استان لرستان»، در: اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی، شیراز، دانشگاه علمی کاربردی شوشتر.
    • محمدخلیفه، عبداللطیف، 1378، بررسی روان‌شناختی تحول ارزش‌ها، ترجمة سیدحسین سیدی، مشهد، آستان قدس رضوی.
    • موریش، ایور، 1373، درآمدی به جامعه‌شناسی تعلیم و تربیت، ترجمة غلامعلی سرمد. تهران، نشر دانشگاهی.
    • موسوی، ستاره و محمدرضا نيلي، 1393، «تحلیل و بررسی نمود ارزش‌های انسانی و اخلاقی در حوزه برنامه‌ریزی درسی براساس آموزه‌های دینی»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هشتم، ش 79، ص 123ـ142.
    • موسی پور، ن.، و س صابری اناری، 1389، «ارزشیابی استلزامات و اقتضائات اجرایی برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات برنامه درسی، سال پنجم، ش 18، ص 62-88.
    • نبوی، سیدصادق، 1399، «بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارائه راهکارهای عملی»، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال پنجم، ش 1، ص 93ـ128.
    • Albu, G, 2012, "Primary school teachers and their values at the beginning of the XXI century. Case study", Procedia - Social and Behavioral Sciences, N. 187, P. 40-44.
    • Block, K., Gonzalez, A. M., Schmader, T. & Baron, A. S., 2018, "Early Gender Differences in Core Values Predict Anticipated Family Versus Career Orientation", Psychological Science, N. 29 (9), p. 1–8.
    • Brent, J, 2010, The effects of parent-child and teacher-child relationsheps on diverse chldren’s transition to school. A thesis submitted in conformity with the requirements, for the degree of Doctor of Philosophy. University of Toronto.
    • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S., 1982, "Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry", ECTJ, N. 30(4), p. 233-252.
    • Inglehart, R., & Baker, W. E., 2000, "Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values", American sociological review, N. 65 (1), p. 19-51.
    • Meydan, H, Kaymakcan, R, 2012, "Values in the Curricula of Religious Education and Social Studies" in Primary Schools in the Context of Local-Universal Dilemm. Educational Sciences, Theory & Practice.
    • Shuayb, M., O’Donnel, S., 2017, Aims and Values in Primary Education: England and other countries, London, Cambridge University Press.
    • Svensson, J, 2015, "Religious education and teaching young people about humanity: Suggesting a new role for RE and for the academic study of religions in Sweden", Temenos, N. 51(2), p. 99-177.
    • Vaquero,M, 2018, "Religious Education in Public Schools in Western Europe", International Education Studies, N. 11(1), p. 155-164.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad, Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, Sharifirad, Gholamreza.(2025) Primary Education and Values in a Qualitative-Comparative Approach to the National Curriculum Document of the Islamic Republic of Iran. Marifat, 31(4), 23-35

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad ; Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; Gholamreza Sharifirad."Primary Education and Values in a Qualitative-Comparative Approach to the National Curriculum Document of the Islamic Republic of Iran". Marifat, 31, 4, 2025, 23-35

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Fazlollahi Ghamshi, S, Sharifirad, G.(2025) 'Primary Education and Values in a Qualitative-Comparative Approach to the National Curriculum Document of the Islamic Republic of Iran', Marifat, 31(4), pp. 23-35

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Fazlollahi Ghamshi, S, Sharifirad, G. Primary Education and Values in a Qualitative-Comparative Approach to the National Curriculum Document of the Islamic Republic of Iran. Marifat, 2025; 31(4): 23-35