Marifat, Volume 31, Issue 6, No 297, Year 2025 , Pages 19-26

    An Epistemological Explanation of Realism; Foundations and Components in Moral Propositions

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Hasan Rahbar / Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Theosophy, the University of Sistan and Baluchistan / h_rahbar@theo.usb.ac.ir
    Kazim / Assistant Professor of Gonbad Kavoos University / kmusakhani@gonbad.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract Realism is one of the viewpoints about the nature of moral propositions. Realists believe that there is a reality behind moral propositions and the value of their truth and falsity is beyond our minds. In other words, how we think has no effect on the existence of moral propositions and their authenticity and reality. Belief in realism is based on another basis, which is referred to as cognitivism. Cognitivists believe that, firstly, moral judgments are verifiable and falsifiable, and secondly, their veracity is ultimately obtained through available facts. The other side of realism is unrealism and, as a result, non-cognitivism, which has consequences such as falling into the trap of relativity and meaninglessness of moral judgments. Using the qualitative, descriptive and analytical method and library sources, this article tries to explain the epistemological identity of moral propositions. Explaining the definition and foundations of realism, it also explains the results of non-realism.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین معرفت‌شناختی واقع‌گرایی، مبانی و مؤلفه‌های آن در گزاره‌های اخلاقی
    Abstract: 
    یکی از دیدگاه ها پیرامون چیستی گزاره های اخلاقی، واقع گرایی است. در باور واقع گرایان، ورای گزاره های اخلاقی واقعیتی نهفته است و ارزش صدق و کذب آنها خارج از اذهان ماست. به تعبیری، اینکه ما چگونه می اندیشیم در وجود گزاره های اخلاقی و اصالت و واقعیت آنها بی تأثیر است. باور به واقع گرایی بر مبنای دیگری استوار است که از آن به شناخت گرایی تعبیر می کنند. شناخت گرایان بر این باورند که اولاً احکام اخلاقی صدق و کذب پذیرند و ثانیاً صدق شان در نهایت به وسیله‌ی واقعیت های در دسترس، به دست می آید. آن سوی واقع گرایی، ناواقع گرایی و در نتیجه، ناشناخت گرایی است که عواقبی همچون افتادن در دام نسبیت و بی معنایی احکام اخلاقی را در پی دارد. مقاله می کوشد به روش کیفی، توصیفی و تحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانه ای به تبیین هویت معرفت شناسانه‌ی گزاره های اخلاقی بپردازد و ضمن بیان تعریف و مبانی واقع گرایی، نتایج ناواقع گرایی را بیان کند.
    References: 
    • ارسطو، 1385، متافيزيک، ترجمة شرف‌الدين خراساني، چ چهارم، تهران، حکمت.
    • جوادي، محسن و مصطفي سلاطين، 1391، »گزارش و تحليل ديدگاه آيت‌الله جوادى آملى درباره نسبى‌گرايى اخلاقي»، اخلاق وحياني، ش 1، ص 73ـ100.
    • حسيني، سيداکبر، 1381، «چيستي واقع‌گرايي اخلاقي»، معارف، ش 8، ص 1ـ4.
    • خواص، امير و ديگران، بي‌تا، فلسفة اخلاق، با تأکيد بر مباحث تربيتي، قم، معارف.
    • دباغ، سروش و ابوالفضل صبرآميز، 1391، «واقع‌گرايي و ناواقع‌گرايي و موضع اخلاقي كانت»، انديشه ديني، ش 42، ص 37ـ57.
    • شريفي، احمدحسين، 1386، «موصوف صدق در نظريه مطابقت»، معرفت فلسفي، ش 3، ص 73ـ126.
    • شمس، منصور، 1387، آشنايي با معرفت‌شناسي، چ دوم، تهران، طرح نو.
    • فارابي، ابونصر، 1408ق، المنطقيات، قم، كتابخانة آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • گری لینگ، ای سی... و دیگران، 1380، نگرش‌های نوین در فلسفه، ترجمة یوسف دانشور، قم، طه.
    • لگنهاوسن، محمد، 1394، «اخلاق ديني و واقع‌گرايي اخلاقي»، ترجمة علي فتوتيان و مهدي صدفي، اخلاق وحياني، سال پنجم، ش 2، ص 27ـ64.
    • محمدزاده، رضا، 1382، «نظريه معرفت»، انديشة حوزه، ش 41و42، ص 58ـ108.
    • محمدي پيرو، احمد و احمدحسين شريفي، 1390، «نقش واقع‌گرايي در اخلاق کاربردي»، معرفت اخلاقي، ش 4، ص 123ـ150.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1382، آموزش فلسفه، تهران، نشر بين‌الملل.
    • مصباح، مجتبي، 1385، بنياد اخلاق، روشي نو در آموزش فلسفه اخلاق، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مک ناوتن،‌ ديويد، 1380، بصيرت اخلاقي،‌ ترجمه محمود فتحعلي،‌ قم:‌ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • هاملين، ديويد، 1374، تاريخ معرفت‌شناسي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
    • Audi, Robert, 1998, Epistemology; a contemporary introduction to the theory of knowledge, London and New York, Routledge.
    • Lehrer, keith. 1992, Theory of knowledge, London, Routledge.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahbar, Hasan, , Kazim.(2025) An Epistemological Explanation of Realism; Foundations and Components in Moral Propositions. Marifat, 31(6), 19-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hasan Rahbar; Kazim ."An Epistemological Explanation of Realism; Foundations and Components in Moral Propositions". Marifat, 31, 6, 2025, 19-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahbar, H, , K.(2025) 'An Epistemological Explanation of Realism; Foundations and Components in Moral Propositions', Marifat, 31(6), pp. 19-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahbar, H, , K. An Epistemological Explanation of Realism; Foundations and Components in Moral Propositions. Marifat, 2025; 31(6): 19-26