Marifat, Volume 31, Issue 7, No 298, Year 2025 , Pages 69-80

    The Nature of Religious Government in the Qur'an and the Testaments

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Morteza Sane’i / Assistant Professor of Religions, the IKI / sanei@iki.ac.ir
    Hojjat / MA in Religious Studies, the IKI / khamenei778@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract Religious government in the Qur'an and the Testaments has for long been discussed in topics about the intellectual and ideological areas of mankind. These two categories have characteristics that distinguish them from each other. The most important difference between these two types of government is that, according to the Qur'an, religious government has a divine approach and a heavenly origin, while, from the point of view of the Testaments, religious government has an earthly origin (kingdom). In fact, the religious government in the Qur'an considers the role of religion in all social, political, moral, cultural, and social fields as necessary, but the religious government in Testaments prohibits the interference of religion in these areas. The present research investigates the differences between the religious government in the Qur'an and the religious government in the Testaments. The results of this descriptive-comparative research indicate that religious government is considered the best type of government according to the Qur'an, because the Qur'an itself is the last and most complete divine book. Religious government in the Testaments has been rejected due to the falsifiability of these holy books and their secular nature. It is proved by reason and evidence that none of the characteristics of the religious government in the Testaments is compatible with the religious government in the Qur’an.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ماهیت حکومت دینی با نگاهی به قرآن و عهدین
    Abstract: 
    از دیرباز حکومت دینی در قرآن و عهدین در عرصه‌ی فکری و ایدئولوژی بشر قابل طرح بوده است. این دو مقوله ویژگی هایی دارند که به واسطه‌ی آنها از یکدیگر متمایز می شوند. از مهم ترین وجه تمایز این دو نوع حکومت این است که حکومت دینی از نظر قرآن دارای رویکردی الهی و خاستگاهی آسمانی است؛ درحالی که حکومت دینی از منظر عهدین دارای خاستگاهی زمینی (پادشاهی) است. درواقع، حکومت دینی در قرآن وجود دین را در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و... واجب می داند؛ ولی حکومت دینی در عهدین، وجود دین را در این عرصه ها ممنوع می شمارد. با این وجود، مسئله‌ی اصلی در این پژوهش این است که حکومت دینی در قرآن و حکومت دینی در عهدین از نظر ماهیت چه تمایزاتی با یکدیگر دارند؟ پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ مقایسه ای بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که حکومت دینی از نظر قرآن، بهترین نوع حکومت محسوب می شود؛ چراکه قرآن خود آخرین و کامل ترین کتب آسمانی است. ولی حکومت دینی در عهدین به علت تحریف پذیری این کتب آسمانی و ماهیت سکولاری داشتن، مورد نفی واقع گردیده است و این موضوع با دلیل و برهان به اثبات می رسد که هیچ یک از ویژگی های حکومت دینی در عهدین قابلیت سازگاری با حکومت دینی در قرآن را ندارد.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1379، ترجمة محمد دشتي، قم، اميرالمؤمنين.
    • ابن‌جوزي، عبدالرحمان‌بن علي، بي‌تا، زاد المسير في علم التفسير، تحقيق عبدالرزاق المهدي، بيروت، دارالکتب العربي.
    • ارسطو، 1974م، السياسة، ترجمه به عربي احمد لطفي، قاهره، دار الكتب المصريه.
    • بازرگان، مهدي، 1377، آخرت و خدا: هدف رسالت، تهران، رسا.
    • باقري، عبدالله و همکاران، 1397، «تأملي بر مفهوم واژة حکومت در تعامل با حکومت اسلامي»، فقه و تاریخ تمدن، سال چهاردهم، ش 3، ص 1ـ26.
    • بستاني، المعلم البطرس،‌ 1870م، محيط المحيط (قاموس مطوّل اللغة العربية)، بيروت، مکتبة اللبنان.
    • بيضاوي، ناصرالدين، 1410ق، انوار التنزيل و اسرار التأويل، بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
    • پايدار، حميد، 1373، «پارادوکس اسلام و دموکراسي»، کيان، سال چهارم، ش ۱۹، ص 20ـ27.
    • توفيقي، حسين، 1381، «دين و دولت»، هفت آسمان، ش 14، ص 35ـ62.
    • ثعلبي، احمدبن محمد، 1414ق، تفسير الثعلبي، بيروت، علي عاشور.
    • جصاص، ابوبکر، 1405ق، احکام القرآن، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • جعفري تبريزي، محمدتقي، 1385، ترجمه و تفسير نهج‌البلاغه، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1379، ولايت فقيه، ولايت فقاهت و عدالت، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1387، جامعه در قرآن، قم،‌ اسراء.
    • دانشيار، جواد، 1385، فرهنگ نامه پارسي آريا، اصفهان، فرهنگ مردم.
    • دورانت، ويل، 1374، تاريخ تمدن، ترجمة اس‍م‍اع‍ي‍ل‌ دول‍ت‍ش‍اه‍ي و ع‍ل‍ي‌اص‍غ‍ر ب‍ه‍رام‌ب‍ي‍گ‍ي‌، چ چهارم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • دهخدا، علي اکبر، 1377، لغت‌نامه دهخدا، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • رضواني، علي‌اصغر، 1386، اسلام‌شناسي و پاسخ به شبهات، چ سوم، قم، مسجد مقدس جمکران.
    • روحاني، فؤاد، 1348، جمهور، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
    • زمخشری، محمودبن عمر، 1407ق، الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل، بيروت، دارالکتاب العربی.
    • شبان‌نيا، قاسم، 1389، «حقوق بشر در پرتو اهداف حکومت اسلامي»، معرفت سياسي، سال دوم، ش 2، ص 5ـ32.
    • شرتوني، رشيد، 1992م، اقرب الموارد في فُصح العربيه والشوارد، ط. الثانيه، بيروت، مکتبة اللبنان.
    • شوكاني، محمدبن علي، 1414ق، فتح القدير، دمشق، دارالكلم الطيب.
    • طباطبائى، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان فى تفسير القرآن‏، قم، جامعة مدرسين.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1418ق، مجمع البيان في تفسير القرآن، تصحيح و تحقيق سيدهاشم رسولي محلاتي و سيدفضل‌الله يزدي طباطبائي، بيروت، دارالمعرفه.
    • ﻃﺒﺮي، محمدبن جرير، 1412ق، جامع البيان في تفسير القرآن، بيروت، دار المعرفه.
    • طوسي، محمدبن حسن، 1409ق، التبيان في تفسير القرآن، تحقيق احمد حبيب قصير عاملي، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • عالم، عبدالرحمن، 1393، تاريخ فلسفه سياسي غرب: عصر جديد و سده نوزدهم، چ هفدهم، تهران، وزارت امور خارجه.
    • عميد، حسن، 1388، فرهنگ فارسي عميد، تهران، فرهنگ نما.
    • عميدزنجاني، عباسعلي، 1366، فقه سياسي (نظام سياسي و رهبري در اسلام)، تهران، خوارزمي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sane’i , Morteza, , Hojjat.(2025) The Nature of Religious Government in the Qur'an and the Testaments. Marifat, 31(7), 69-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Morteza Sane’i ; Hojjat ."The Nature of Religious Government in the Qur'an and the Testaments". Marifat, 31, 7, 2025, 69-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sane’i , M, , H.(2025) 'The Nature of Religious Government in the Qur'an and the Testaments', Marifat, 31(7), pp. 69-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sane’i , M, , H. The Nature of Religious Government in the Qur'an and the Testaments. Marifat, 2025; 31(7): 69-80