Marifat, Volume 31, Issue 7, No 298, Year 2025 , Pages 33-43

    The Educational Requirements for a Ruler from the Perspective of Islam

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Asghar esmaili / PhD in the Philosophy of Education, the IKI / as.6642302@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract As the person directing the government, the Islamic ruler has one of the most important and highest positions in the Islamic system. Therefore, he plays an important role in the religious education of people in the society. Many religious behaviors in the Islamic society are influenced by the characteristics and governance style of the ruler. Using the descriptive-analytical method, this research aims to speak of the characteristics and influence of the Islamic ruler in the area of religious education. The findings of this research are based on the examination of these characteristics in the three dominant communication dimensions in relation to oneself, God and people, which are also mentioned in the verses and traditions. Based on these findings, the most important characteristics are: practicing what one preaches, having patience and perseverance in the propagation of religion, having fear of God and not being attached to the world, showing responsibility and accountability, showing gentleness and kindness to people, having benevolence towards people, preventing the unqualified people from gaining power, judging rightly and establishing social justice, and not trespassing on people's property. The ruler's adherence to these duties promotes religious education in the society.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :الزامات تربیتی حاکم از منظر اسلام
    Abstract: 
    حاکم اسلامی به عنوان فردی که مسیر و جهت حکومت را نشان می دهد، یکی از مهم ترین و بالاترین جایگاه ها را در ارکان نظام اسلامی دارد. ازاین رو، نقش مهمی در تربیت دینی افراد جامعه دارد. در جامعه اسلامی بسیاری از رفتارهای دینی مردم متأثر از ویژگی ها و شیوۀ حکومتی حاکم جامعه است. این پژوهش با هدف بیان ویژگی های حاکم اسلامی در تربیت دینی به روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد اثبات تأثیر آنها در تربیت دینی است. مهم ترین دستاوردهای این پژوهش که از بررسی این ویژگی ها در سه بُعد ارتباطی حاکم در رابطه با خود، خدا و مردم جای می گیرد و در آیات و روایات هم به آن اشاره شده است، عبارتند از: عمل به گفته خود، صبر و استقامت در تبلیغ دین، خشیت الهی و عدم دلبستگی به دنیا، مسئولیت پذیری و پاسخ گویی، نرم خویی و ملاطفت با مردم، خیرخواهی نسبت به مردم، جلوگیری از مسئولیت نااهلان، قضاوت به حق و تحقق عدالت اجتماعی، تعدی نکردن به مال مردم؛ که پایبندی حاکم به این وظایف موجب ترویج تربیت دینی در جامعه می شود.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1388، ترجمة محمد دشتی، چ دوم، قم، اشکذر.
    • ابن‌شعبه حرانی، حسن‌بن علی، 1383، تحف العقول، قم، دارالحدیث.
    • احمدی میانجی، علی، 1419ق، مکاتیب الائمه، قم، دارالحدیث.
    • اربلی، علی‌بن‌ عیسی، 1381ق، کشف الغمة فی معرفة الائمه، تحقيق سیدهاشم رسولی ‌محلاتی، تبریز، بنی‌هاشم.
    • امامی، عبدالنبی، 1389، فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده، قم، مطبوعات دینی.
    • برازش، علیرضا، 1394، تفسیر اهل بیت، تهران، امیرکبیر.
    • برقی، احمدبن‌ خالد، 1371ق، محاسن، تصحيح جلال‌الدین محدث، قم، دارالکتب الاسلامیه.
    • پاینده، ابوالقاسم، 1361، نهج‌الفصاحه، تهران، جاویدان.
    • جمعی از نویسندگان، 1388، مقالات برگزيده همایش تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • جوادی‌آملی، عبدالله، 1381، وحی و نبوت در قرآن، قم، اسراء.
    • حرعاملی، محمدبن حسن، 1361، وسائل الشیعه، چ دهم، تهران، کتابچی.
    • حکیمی، محمدرضا و دیگران، 1378، الحیات، ترجمة احمد آرام، چ دوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • دلشاد تهرانی، مصطفی، 1376، سیری در تربیت اسلامی، تهران، ذکر.
    • دیلمی، حسن‌بن‌ محمد، 1408ق، اعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم، مؤسسۀ آل‌البيت.
    • ـــــ ، 1412ق، ارشاد القلوب الی الصواب، قم، شریف الرضی.
    • ـــــ ، 1427ق، غرر الاخبار، تصحيح اسماعیل ضیغم، قم، دلیل ما.
    • رستمیان، محمدعلی، 1386، «وظایف و مسئولیت‌های حاکم در نگاه علی»، حکومت اسلامی، ش 3، ص ‌98ـ125.
    • سبحانی، جعفر، 1421ق، مفاهیم القرآن، قم، مؤسسة امام صادق.
    • سیدمرتضی، علی‌بن ‌حسین، 1381، امالی، قم، دارالفکر العربی.
    • سیوطی، جلال‌الدین، 1404ق، الدرالمنثور، قم، كتابخانة آيت‌‌الله مرعشي نجفي.
    • شریف رضی، محمدبن‌ حسین، 1422ق، المجازات النبويه، تصحيح مهدی هوشمند، قم، دارالحدیث.
    • صدوق، محمدبن‌علی، 1403ق، الخصال، قم، جامعة مدرسین.
    • صفار قمی، ابن‌فروخ، 1404ق، بصائر الدرجات، قم، کتابخانة آيت‌الله مرعشی نجفی.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین، 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، چ پنجم، قم، جامعة مدرسين.
    • طریحی، فخرالدین، 1375، مجمع البحرین، تحقيق سيداحمد حسینی اشکوری، تهران، مرتضوی.
    • عظیمی شوشتری، عباسعلی، 1388، «اهداف و وظایف کلی دولت در اسلام»، معرفت سیاسی، سال اول، ش 1، ص 99ـ128.
    • علم‌الهدی، جمیله، 1386، فلسفه تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه اسلام، تهران، سازمان پژوهش و برنامه‌‌‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش.
    • کلینی، محمدبن‌ یعقوب، 1382، اصول کافی، چ سوم، تهران، اسوه.
    • ماهروزاده، طیبه، 1380، «تربیت دینی، چرا و چگونه؟»، پیوند، ش 261، ص ‌59ـ72.
    • مجلسی، محمدباقر، 1374، بحار الانوار، تهران، دارالمكتب الاسلامیه.
    • محدث نوری، حسین‌بن ‌محمدتقی، 1408ق، مستدرک الوسائل، بیروت، مؤسسة آل‌البیت.
    • مشایخی‌راد، شهاب‌الدین، 1380، مجموعه مقالات تعلیم و تربیت دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • مشیرآبادی، صمد سعید، 1393، «نقش حکومت اسلامی در تربیت دینی؛ با تأکید بر عهدنامه مالک اشتر»، مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، دوره نود و سوم، ش 1، ص ‌59ـ83.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1388، حقوق و سیاست در قرآن، تحقیق و نگارش شهید محمد شهرابی، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مطهری، مرتضی، 1388، مجموعه آثار، ج ‌25 (بیست گفتار)، تهران، صدرا.
    • مکارم شیرازی، ناصر، 1370، پیام قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • ـــــ ، 1421ق، الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، ترجمه و تلخیص محمدعلی آذرشب، قم، مدرسة امام علی‌‌بن ابی‌طالب.
    • ـــــ و همكاران، 1374، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • ـــــ و همكاران، 1382، برگزیده تفسیر نمونه، تحقیق احمدعلی ‌بابایی، چ سيزدهم، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • نیازی، احمدعلی، 1389، «اهداف و وظایف حکومت دینی»، معرفت سیاسی، ش 3، ص ‌149ـ179.
    • وارم‌بن ابی‌فراس، مسعودبن ‌عیسی، 1410ق، مجموعه ورام، قم، مکتبۀ فقیه.
    • واعظی، احمد، 1385، حکومت اسلامی درسنامة اندیشة سیاسی اسلام، قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه.
    • ورعی، سیدجواد، 1381، حقوق و وظایف شهروندان و دولتمردان، قم، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری.
    • هیثمی، نورالدین، بي‌تا، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، تحقيق حسین سلیم دارانی، دمشق، دارالمأمون للتراث.
    • khamenei.ir
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    esmaili, Asghar.(2025) The Educational Requirements for a Ruler from the Perspective of Islam. Marifat, 31(7), 33-43

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Asghar esmaili."The Educational Requirements for a Ruler from the Perspective of Islam". Marifat, 31, 7, 2025, 33-43

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    esmaili, A.(2025) 'The Educational Requirements for a Ruler from the Perspective of Islam', Marifat, 31(7), pp. 33-43

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    esmaili, A. The Educational Requirements for a Ruler from the Perspective of Islam. Marifat, 2025; 31(7): 33-43