Marifat, Volume 31, Issue 12, No 303, Year 2025 , Pages 81-88

    Islamic Skills of Teaching Friendship Etiquette to Children

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Mohammad naser Rezaei / Ph.D. student in Educational Jurisprudence, Al-Mustafa International University / nasermo1355@gmail.com
    Mohammad reza Ahmadi mohammad abadi / Ph.D. student in Educational Jurisprudence, Al-Mustafa International University / m.r.ahmadi313@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract The etiquette of friendship is one of the topics that are emphasized in Islamic sourses. This topic has been discussed in many Islamic sources under titles such as social etiquette, standards of friendship and moral virtues. One of the dimensions of this issue is how to teach these manners to children, which has not been considered independently so far. Using authentic Islamic sourses, this paper seeks to introduce ways to teach children the etiquette of friendship. Using a descriptive-analytical method this paper, this paper examines, categorizes and analyzes the Islamic teachings of friendship etiquette and presents its findings as follows as solutions for teaching friendship etiquette to children. 1. with children themselves and 2. friendly behavior with friends; I. Language training including the solutions of general recommendations, examples and model introduction; II. combination of language and practical training; III. Parents' efforts to choose good friends.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مهارت‌های اسلامی آموزش آداب دوستی به کودکان
    Abstract: 
    از موضوعاتی که در متون اسلامی مورد تأکید قرار گرفته، آداب دوستی است؛ این موضوع در بسیاری از منابع اسلامی در ضمن عناوینی همچون آداب معاشرت، معیارهای دوستی، فضایل اخلاقی مطرح شده است. یکی از ابعاد مربوط به این موضوع، چگونگی آموزش این آداب به کودکان است، که به صورت مستقل مورد توجه قرار نگرفته است. مقالۀ حاضر کوشیده تا گامی هرچند کوچک در این جهت برداشته و با استفاده از متون اصیل اسلامی راه کارهایی را برای آموزش آداب دوستی به کودکان معرفی کند. مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی، دسته بندی و تحلیل آموزه های اسلامی آداب دوستی پرداخته و یافته های خود را به صورت ذیل به عنوان راه کارهای آموزش آداب دوستی به کودکان معرفی کرده است: الف. آموزش عملی؛ یعنی الگوبودن والدین در قالب دوستی: 1. با خودِ کودکان و 2. رفتار دوستانه با دوستان؛ ب. آموزش زبانی مشتمل بر راه کارهای توصیه های عام، مصداقی و معرفی الگو؛ ج. ترکیب آموزش زبانی و عملی؛ د. تلاش والدین در جهت گزینش دوستان خوب.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1380، ترجمة محمد دشتي، چ يازدهم، قم، مشهور.
    • ابن‌منظور، محمدبن مكرم، 1414ق‏، لسان العرب‏، چ سوم، بيروت، دار صادر.
    • اميری، شعله و همکاران، 1391، «تأثير آموزش مهارت‌های دوست‌يابی به کودکان و آموزش از طريق والدين بر افزايش کيفت دوستی دختران دارای مشکل در روابط با همگنان»، مطالعات روان‌شناسی تربيتی، ش 16، ص 1ـ16.
    • امينی، ابراهيم، 1384، اسلام و تعليم و تربيت، قم، بوستان کتاب.
    • انيس، ابراهيم و همکاران، 1384، فرهنگ المعجم الوسيط (عربی ـ فارسی)، تحقيق محمدبندر ريگی، تهران، انتشارات اسلامی.
    • ايمانی، محسن، 1367، «تربيت اجتماعی (قسمت سوم)»، تربيت، سال سوم، ش 8، ص 40ـ43.
    • بستانى، فواد افرام‏، 1375، فرهنگ ابجدي‏، چ دوم، تهران، اسلامي‏.
    • حجازی، الهه و زهره ظهره‌وند، 1380، «بررسی ملاک‌ها و کيفيت دوستی در کودکان و نوجوانان دختر»، روان‌شناسی و علوم تربيتی، سال ششم، ش 1، ص 1ـ20.
    • حرعاملى، محمدبن حسن‏، 1409ق، وسائل الشيعه، قم، مؤسسة آل‌البيت.
    • حسن‌بن علي بن على، 1409ق، التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري، قم، مدرسة الامام المهدي.
    • حسينی‌زاده، سيدعلی، 1389، سيره تربيتی پيامبر و اهل بيت، چ هشتم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • داودی، محمد، 1392، خانه ‌بهشتی، تهران، ستاد اقامه نماز.
    • دهخدا، علی‌اکبر، 1372، لغتنامة دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
    • ـــــ ، 1373، لغتنامة دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
    • رحيمی، مرتضی، 1395، «آيين دوست‌يابی در سخنان امام رضا»، فرهنگ رضوي، ش 15، ص 133ـ164.
    • سيف، سوسن و ديگران، 1380، روان‌شناسی رشد (1)، چ دوم، تهران، سمت.
    • شعبان‌دخت، علی اصغر، 1390، تربيت کودک از منظر آموزه‌های دينی، قم، مشهور.
    • صدوق، محمدبن علي، 1413ق، من لا يحضره الفقيه‏، چ دوم، قم، جامعة مدرسين.
    • قندی، زهرا، 1398، «نقش والدين در تربيت اجتماعی فرزندان از منظر اسلام»، معارف قرآن و عترت، سال پنجم، ش 10، ص 125ـ152.
    • كلينى، محمدبن يعقوب‏، 1407ق، الكافي، چ چهارم‏، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • گينات، هيم‌جی، 1393، راهنماي تربيت فرزندان، ترجمة اميد حلاج، چ دوم، تهران، پيکان.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحار‌الانوار، چ دوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • ـــــ ، 1404ق، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول‏، چ دوم‏، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • محدث نورى، حسين‌بن محمدتقى‏، 1408ق، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، قم، مؤسسة آل‌البيت.
    • مرتضى زبيدى، محمدبن محمد، 1414ق، تاج العروس‏، بيروت، دار الفكر.
    • معلوف، لوئيس و همکاران، 1378، فرهنگ بزرگ جامع نوین، تحقيق احمد سياح، چ دوم، تهران، اسلام.
    • نيک‌خو، مهدی، 1387، گلبرگ زندگی (بررسی جنبه‌‌‌های گوناگون رشد و تربيت کودک)، چ دوم، قم، بوستان کتاب.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, Mohammad naser, Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza.(2025) Islamic Skills of Teaching Friendship Etiquette to Children. Marifat, 31(12), 81-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad naser Rezaei; Mohammad reza Ahmadi mohammad abadi."Islamic Skills of Teaching Friendship Etiquette to Children". Marifat, 31, 12, 2025, 81-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, M, Ahmadi mohammad abadi, M.(2025) 'Islamic Skills of Teaching Friendship Etiquette to Children', Marifat, 31(12), pp. 81-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, M, Ahmadi mohammad abadi, M. Islamic Skills of Teaching Friendship Etiquette to Children. Marifat, 2025; 31(12): 81-88