Marifat, Volume 32, Issue 3, No 306, Year 2024 , Pages 79-87

    Training Methods Used by the Batel Front Line in Cyberspace; An attempt for Educational Methodology of the Cyberspace

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Ahmad Saeidi / حوزوی مؤسسه عالی فقه و اصول جواد الأئمه ع / asaeidi91@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract Many people realize the unpleasant effect of the batel front on them and their lives, implied through the cyberspace, after a while, but they don't know how these unpleasant changes occurred. The main question of this article is as follows: what methods does the batel front use to create these effects on humans and human societies? It is necessary to know these methods to identify the type of training needed in different occasions. Both experience and religious perspectives are used to find these methods and analyze their function. The batel front uses the two methods of instillation and imitation (patterning) to fulfil its false and delusional education. The role of celebrities as well as the enemy’s purpose from the bombardment of information is also clear here. Disregarding psychology and sociology, Islam and Qur’anic verses and Islamic narrations show that these two methods are the major methods of a Divine education.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :روش‌های تربیت جبهۀ باطل در فضای مجازی؛ تلاشی برای روش‌شناسی تربیتی در فضای مجازی
    Abstract: 
    بسیاری از انسان ها بعد از مدتی، اثر ناپسندی که جبهه باطل از طریق فضای مجازی بر آنها و زندگی شان گذاشته را متوجه می شوند؛ اما نمی دانند که چگونه این تغییرات سوء در آنها پدید آمده است. سؤال اصلی این نوشتار این است که جبهۀ باطل این اثرات را با چه روش هایی روی انسان ها و جوامع انسانی ایجاد می کند؟ شناخت این روش ها کمک شایانی به تشخیص نوع تربیت او سر صحنه واقعیت می کند. برای پی بردن به روش های مذکور و تحلیل کارکرد آنها، هم از عینک تجربه استفاده شده و هم از پنجره دین به این مقوله نگاه شده است. دو روش تلقین و تقلید (الگوپردازی)، روش های عمده ای هستند که جبهۀ باطل در مسیر تربیت وهمانی و باطل خود از آن استفاده می کند. نقش سلبریتی ها و همچنین هدفی که دشمن از بمباران اطلاعات دارد در اینجا مشخص می شود. جالب آنجاست که جدای از علم روان شناسی و جامعه شناسی روز، نظر اسلام و متن آیات و روایات نشان می دهد که این دو روش در نظر خداوند نیز از روش های عمده برای تربیت الهی حساب می شوند.
        افتخاري، اصغر، 1394، دانشنامه قدرت نرم، تهران، دانشگاه امام صادق.
        باقري چوکامي، سيامک، 1395، موج چهارم جنگ نرم، تهران، زمزم هدايت.
        بيانات رهبر معظم انقلاب، در: Khamenei.ir
        ترابی‌زاده، سمیه، 1399، «تأثیر فضای مجازی بر تعلیم و تربیت رسمی»، پژوهشنامه اورمزد، ش 51، ص 97ـ114.
        حسني، حميدرضا و هادي موسوي، 1398، حکمت عملي، قم و تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
        رفيع‌پور، فرامرز، 1393، دريغ است ايران که ويران شود، تهران، شرکت سهامي انتشار.
        ـــــ ، 1396، توسعه و تضاد، تهران، شرکت سهامي انتشار.
        سالاري‌فر، محمدرضا، 1398، روان‌شناسي اجتماعي با نگرش به منابع اسلامي، قم و تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
        شجاعي، محمدصادق، 1389، روان‌شناسي تنظيم رفتار با رويکرد اسلامي، قم، دارالحديث.
        علیشیری، سعید و احترام‌السادات موسوی‌زاده، 1395، «فضای مجازی و نظام تعلیم و تربیت؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، در: کنفرانس بین المللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژی.
        قائمی‌مقدم، محمدرضا، 1387، «روش تربیتی تذکر در قرآن کریم»، تربیت اسلامی، ش 6، ص 57ـ92.
        کاوياني، محمد، 1398، روان‌شناسي و تبليغات، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
        کليني، محمدبن يعقوب، 1426ق، کافي، قم، دارالحديث.
        گزارش وضعيت اجتماعي و فرهنگي ايران تابستان 1399، تهران، مرکز آمار ايران.
        ماير، فردريک، 1398، تاريخ انديشه‌هاي تربيتي، ترجمة علي‌اصغر فياض، تهران، سمت.
        محمدي ري‌شهري، محمد، 1384، ميزان الحکمه، قم، دار الحديث.
        منصوري، جواد، 1393، استعمار فرانو (نظام سلطه در قرن بيست و يکم)، تهران، اميرکبير.
        موسوي خميني، روح‌الله، 1387، تهذيب نفس و سير و سلوک از ديدگاه امام خميني، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
        ـــــ ، 1398، شرح چهل حديث، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
        موسوي، نقي، 1392، «تحليل مفهوم تلقين در تربيت ديني»، نوآوري‌هاي آموزشي، ش 47، ص 44ـ66.
        ميلتن برگر، ريموند، 1393، شيوه‌هاي تغيير رفتار، ترجمة علي فتحي آشتياني، تهران، سمت.
        نریمانی، فریبا، 1395، «روش الگویی در تربیت اسلامی»، در: کنگره علوم اسلامی، علوم انسانی.
        واعظي، حسن، 1386، استعمار فرانو جهاني‌سازي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
        هيوز، مايکل و كرولين جي. کرولر، 1395، مباني جامعه‌شناسي، ترجمة مهرداد هوشمند و غلامرضا رشيدي، تهران، سمت.
        Mashreghnews.ir
      Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Saeidi, Ahmad.(2024) Training Methods Used by the Batel Front Line in Cyberspace; An attempt for Educational Methodology of the Cyberspace. Marifat, 32(3), 79-87

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Ahmad Saeidi."Training Methods Used by the Batel Front Line in Cyberspace; An attempt for Educational Methodology of the Cyberspace". Marifat, 32, 3, 2024, 79-87

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Saeidi, A.(2024) 'Training Methods Used by the Batel Front Line in Cyberspace; An attempt for Educational Methodology of the Cyberspace', Marifat, 32(3), pp. 79-87

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Saeidi, A. Training Methods Used by the Batel Front Line in Cyberspace; An attempt for Educational Methodology of the Cyberspace. Marifat, 2024; 32(3): 79-87