Marifat, Volume 32, Issue 7, No 310, Year 2024 , Pages 31-40

    Accepting or Rejecting Resurrection from the Perspective of the Qur'an

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    abedin bozorgi / استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بین المللی اهلبیت (علیهم السلام) / abedin@abu.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract Resurrection is one of the important issues that some people show stubbornness in accepting or even deny it. This denial or stubbornness is one of the reasons why many verses of the Qur'an are devoted to explaining and answering questions related to resurrection. Accepting or rejecting the resurrection has a close relationship with theology on the one hand and with anthropology on the other; So that by solving these two problems and controlling the evil-commanding soul, there is no problem in accepting the resurrection. But if these two problems are not solved and the evil-commanding soul is followed, the resurrection is denied. From the Qur'an's point of view, the denial of resurrection may be in the form of doubt, suspicion, exclusion, metamorphosis and myth, the main origin of which goes back to scientific doubt or practical lust. In response to this denial, the Qur'an sometimes refers to God's effectiveness, sometimes to human ability, and sometimes to examples of the dead coming back to life in this world. Considering the resurrection to be easy, not only proves the possibility of its occurrence; rather, it emphasizes the necessity of resurrecting the dead in the resurrection.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :قبول یا نکول معاد از منظر قرآن
    Abstract: 
    معاد یکی از مسائل مهمی است که برخی از انسان ها در پذیرش آن از خود سرسختی نشان داده و یا حتی آن را انکار می کنند. این انکار و آن سرسختی، یکی از عواملی است که آیات زیادی از قرآن به تبیین و پاسخ به سؤالات مربوط به معاد اختصاص پیدا کند. قبول یا نکول معاد ازیک سو با خداشناسی و از سوی دیگر با انسان شناسی رابطۀ تنگاتنگ دارد؛ به طوری که با حل این دو مسئله و کنترل هوای نفس، در پذیرش معاد مشکلی وجود ندارد؛ اما با حل نشدن این دو مسئله و تبعیت انسان از هوای نفسانی، معاد انکار می شود. از منظر قرآن، انکار معاد ممکن است به صورت شک، ظن، استبعاد، استحاله و افسانه باشد که منشأ اصلی آن به شبهۀ علمی و یا شهوت عملی برمی گردد. قرآن در جواب انواع این انکار، گاهی به فاعلیت خداوند و گاه به قابلیت انسان و زمانی هم به نمونه هایی از زنده شدن مردگان در این دنیا اشاره کرده؛ با سهل و آسان دانستن وقوع معاد، نه تنها بر احتمال وقوع آن؛ بلکه بر ضرورت زنده شدن مردگان در قیامت تأکید دارد.
        نهج‌البلاغه، 1386، ترجمة محمد دشتي، قم، ناظرين.
        ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله، 1417ق، النفس من الكتاب الشفاء، تحقيق حسن حسن‌زاده آملي، قم، مركز النشر التابع لمكتب الاعلام اسلامى.
        ابن‌منظور، محمدبن مكرم، ۱۴۰۵ق، لسان‌‌العرب، قم، ادب الحوزه.
        تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1366، غرر الحكم و درر الكلم، شرح آقاجمال خوانساري، تهران، دانشگاه تهران.
        جمعی از نویسندگان، 1400، کتاب معاد؛ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، قم، معارف.
        جوادي آملي، عبدالله، ۱۳۸۵، معاد در قرآن، قم، اسراء.
        ـــــ ، ۱۳۹۳، تفسير تسنيم، قم، اسراء.
        حسن‌زاده آملي، حسن، 1380، گنجينه گوهر روان، تهران، نثر طوبي.
        سجادي، جعفر، 1375، فرهنگ علوم فلسفي و کلامي، تهران، اميرکبير.
        سهروردي، شهاب‌الدين، ۱۳۸۰، مجموعه مصنفات، ج ۲، تصحيح و مقدمه هانري کربن، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
        ـــــ ، ۱۳۸۰، مجموعه مصنفات، ج ۳، تصحيح و مقدمه سيدحسين نصر، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
        صدرالمتألهين، 1423ق، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، دار احيا التراث العربي.
        طباطبائي، سيدمحمدحسين، ۱۳۸۴، الميزان في تفسير القرآن، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
        طريحي، فخرالدين، ۱۴۰۸ق، مجمع البحرين، تهران، نشر فرهنگ اسلامي.
        فخررازي، محمدبن عمر، 1405ق، مفاتيح الغيب، بيروت، دارالفکر.
        لاهيجي، عبدالرزاق، ۱۳۷۲، گوهر مراد، مقدمه و تصحيح زين‌العابدين قرباني لاهيجي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
        مجلسي، محمدباقر، ۱۳۵۴، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربي.
        مصباح يزدي، محمدتقي، 1380، آموزش عقايد، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
        مطهري، مرتضي، ۱۳۷۳، معاد، تهران، صدرا.
        معرفت، محمدهادی، 1383، «معاد جسمانی در قرآن و آراء مفسران»، پیام جاودان، ش 5، ص 10ـ29.
        موسوي خمینی، روح‌الله، 1377، معاد از دیدگاه امام خمینی، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
        مولوي، جلال‌الدين، 1379، مثنوي معنوي، تهران، پيمان.
        نراقي، ملااحمد، ۱۳۷۸، معراج السعادة، قم، هجرت.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bozorgi, abedin.(2024) Accepting or Rejecting Resurrection from the Perspective of the Qur'an. Marifat, 32(7), 31-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    abedin bozorgi."Accepting or Rejecting Resurrection from the Perspective of the Qur'an". Marifat, 32, 7, 2024, 31-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bozorgi, A.(2024) 'Accepting or Rejecting Resurrection from the Perspective of the Qur'an', Marifat, 32(7), pp. 31-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bozorgi, A. Accepting or Rejecting Resurrection from the Perspective of the Qur'an. Marifat, 2024; 32(7): 31-40