Pages:
59-71
Receive Date: 2025/10/15
Accept Date: 2025/10/15
Abstract:
The most important goal of the divine religion is to guide and educate human beings to attain ultimate felicity, which is achieved only through self-cultivation and education in all dimensions. Faithful individuals are nurtured through correct education, and consequently, a healthy society is formed. As one of the dimensions of human existence, sexuality requires proper guidance and education. As a branch of human education, sexual education involves providing individuals with cognitive, motivational, and practical strategies regarding gender and the sexual instinct, and its correct guidance and proper management to achieve a chaste life and human perfection. Given the important and sensitive position of adolescence and youth, the focus of the present research is on the sexual education of adolescents and youth. Using the descriptive-analytical and critical method and examining the content of the Sustainable Development Agenda (2030), this study has identified numerous contradictions between this document and Islamic verses and narrations concerning sexual education, including contradictions with the primacy of family, the principle of chastity and modesty, explicit religious teachings prohibiting any form of sexual deviation, and the sexual education of children based on religious teachings.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تضاد سند 2030 با آیات و روایات در باب اصالت خانواده با تاکید بر تربیت جنسی نوجوان و جوان
Abstract:
مهمترین هدف دین الهی، هدایت و تربیت انسانها برای رسیدن به سعادت نهایی است که تنها از رهگذر خودسازی و تربیت در همه ابعاد صورت میپذیرد؛ در پرتو تربیت صحیح است که انسانهای مؤمن پرورش یافته و پیرو آن، جامعۀ سالم پدید میآید. غریزه جنسی یکی از ابعاد وجودی انسان بوده و از جهتدهی صحیح و تربیت مستثنا نیست. «تربیت جنسی» بهعنوان یکی از شاخههای تربیتی انسان، عبارت است از: ارائه راهکارهای معرفتی و انگیزشی و عملی به افراد نسبت به جنسیت و غریزه جنسی و هدایت صحیح و مدیریت شایسته آن برای نیل به زندگی عفیفانه و کمال انسانی است. با توجه به جایگاه مهم و حساس سن نوجوانی و جوانی، تمرکز پژوهش حاضر، روی تربیت جنسی نوجوان و جوان است. تحقیق حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی، با بررسی محتوای سند توسعه پایدار (2030)، به موارد تضاد فراوان سند مزبور با آیات و روایات اسلامی در باب تربیت جنسی دست یافته است؛ ازجمله تضاد با: اصالت خانواده، اصل عفاف و پاکدامنی، آموزههای صریح دینی مبنیبر ممنوعیت هرگونه انحراف جنسی، تربیت جنسی فرزندان بر اساس تعالیم دینی.
References:
- براهنی، محمدتقی و دیگران (1378). واژهنامه روانشناسی و زمینههای وابسته. تهران: فرهنگ معاصر.
- بروجردى، آقاحسین (1386). جامع احادیث الشیعه. تهران: فرهنگ سبز.
- پاینده، ابوالقاسم (1382). نهج الفصاحه. تهران: دنیای دانش.
- حبیبی، رضا (1396). واکاوی بنیانهای ایدئولوژیک سند 2030. قم: فردا.
- حر عاملى، محمد بن حسن (1409ق). وسائل الشیعه. قم: مؤسسۀ آل البیت.
- راجی، سیدمحمدحسین (1397). نقد علمی بر سند 2030. مشهد: دانشگاه فردوسی.
- سلگی، مریم و کریمی، سوده (1399). ارزیابی مسئله خانواده با محوریت نقش زن در سند ملی آموزشی 2030 یونسکو. مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی، 15(8)، 267ـ298.
- صاحب زمانی، محمدحسن (1344). جوانی پر رنج. تهران: عطائی.
- صدوق، محمد بن على (1413ق). من لا یحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- فقیهی، سیداحمد (1393). روشهای تربیت اخلاقی در المیزان. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- فقیهی، علینقی (1387). تربیت جنسی: مبانی، اصول و روشها از منظر قرآن و حدیث. قم: دارالحدیث.
- فولادی، محمد (1396). بررسی انتقادی سند توسعه پایدار 2030یونسکو؛ آثار و پیامدهای آن. معرفت فرهنگی اجتماعی، 3 (31)، 73ـ98.
- کریمی، منصوره و دیگران (1398). بررسی تأثیر سند 2030 بر خانواده با رویکرد فقه حکومتی. گفتمان فقه حکومتی، 4(2)، 85-109.
- کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
- کمسیون ملی یونسکو ـ ایران (1395). سند ملی آموزش2030.
- مجلسى، محمدباقر (1403ق). بحار الأنوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- محدث نورى، حسین بن محمدتقى (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسۀ آلالبیت.
- محمدیان، مجید (1388). روشهای تربیت نوجوانان و جوانان در اسلام. قم: دارالهدی.
- مطهری کچوروی، محمدلطیف (1398). روشهای تربیت جنسی فرزندان در اسلام، اولین کنفرانس بینالمللی دین، معنویت و کیفیت زندگی.
- مکارم شیرازى، ناصر و دیگران (1371). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
- Https:Wikipedia.org
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hasani, Younos.(2025) The Contradiction of the 2030 Agenda with Verses and Narrations on the Primacy of the Family, Emphasizing the Sexual Education of Adolescents and Youth. Marifat, 34(3), 59-71 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.5000399
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Younos Hasani."The Contradiction of the 2030 Agenda with Verses and Narrations on the Primacy of the Family, Emphasizing the Sexual Education of Adolescents and Youth". Marifat, 34, 3, 2025, 59-71
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hasani, Y.(2025) 'The Contradiction of the 2030 Agenda with Verses and Narrations on the Primacy of the Family, Emphasizing the Sexual Education of Adolescents and Youth', Marifat, 34(3), pp. 59-71
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hasani, Y. The Contradiction of the 2030 Agenda with Verses and Narrations on the Primacy of the Family, Emphasizing the Sexual Education of Adolescents and Youth. Marifat, 2025; 34(3): 59-71