Pages:
73-85
Receive Date: 2025/10/15
Accept Date: 2025/10/15
Abstract:
This research conducts a semantic analysis of the phrase "وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ" (And share with them in wealth and children) in the Holy Quran. Given that this phrase is not repeated in other Quranic verses, its semantic analysis requires meticulous attention. Utilizing semantic techniques such as syntagmatic and paradigmatic analysis, the semantic network of this phrase has been explored. The results indicate that the imperative verb "شَارِکْ" (share) semantically correlates with concepts such as تَحَزُّب (partisanship), أُخُوَّة (brotherhood), تَوَلّی (alliance), andقَرِین (companion) from various perspectives. At the secondary layer of the semantic network of this phrase, concepts such as temptation, leading astray, inviting to sin, and embellishing reprehensible matters are situated. By examining both Shi’a and Sunni exegetical sources, this study also analyzes the instances of Satan’s participation in human wealth and offspring. Key findings include uncovering the semantic network of the verb شَارِک (to share) and providing a comprehensive categorization of the manifestations of Satan’s participation.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :معناشناسی «مشارکت شیطان در اموال و اولاد انسان» با تکیه بر عبارت «وَ شارِکْهُمْ فِی اَلْأَمْوالِ وَ اَلْأَوْلادِ» در قرآن کریم
Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی معناشناختی عبارت «وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ» در قرآن کریم میپردازد. با توجه به عدم تکرار این عبارت در آیات دیگر قرآن، تحلیل معنایی آن نیازمند دقت بیشتری است. در این تحقیق، با استفاده از تکنیکهای معناشناسی مانند همنشینی و جانشینی، شبکه معنایی این عبارت تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که فعل امر «شارِکْ» از نظر معنایی با مفاهیمی مانند «تَحَزُّب»، «أُخُوَّة»، «تَوَلّی» و «قَرِین» دارای قرابت از جهات مختلف است. در لایۀ دوم شبکه معنایی این عبارت، مفاهیمی همچون وسوسه کردن، گمراه کردن، دعوت به گناه و زینت دادن امور ناپسند قرار میگیرند. این پژوهش با بررسی تفاسیر شیعه و اهلسنت، مصادیق مشارکت شیطان در اموال و اولاد انسان را نیز تحلیل کرده و به دستاوردهایی همچون کشف شبکه معنایی فعل «شارک» و ارائه دستهبندی جامع از مصادیق مشارکت شیطان دست یافته است.
References:
- قرآن کریم.
- ابنعاشور، محمدطاهر (1420ق). تفسیر التحریر و التنویر. تونس: دار التونسیه للنشر.
- ابنمنظور، محمد بن مکرم (۱۴۱۴ق). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
- بحرانی، هاشم بن سلیمان (1415ق). البرهان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسۀ بعثت.
- بصمه جی، سایر (۱۳۸۸). معجم مصطلحات ألفاظ الفقه الإسلامی. دمشق: صفحات للدراسات و النشر.
- پالمر، فرانک رابرت (۱۳۹۱). نگاهی تازه به معنیشناسی. ترجمۀ کوروش صفوی. چ ششم. تهران: نشر مرکز.
- جزیری، عبدالرحمن (1426ق). الفقه علی المذاهب الأربعه. بیروت: المکتبة العصریه.
- حسکانی، عبید بن عبدالله (1411ق). شواهد التنزیل لقواعد التفضیل. تهران: مؤسسۀ طبع و النشر.
- حلى، حمد بن محمد (1407ق). عدة الداعی و نجاح الساعی. قم: دار الکتاب الاسلامی.
- دیوبندی، محمود حسن (1385). تفسیر کابلی از دیدگاه اهلسنت. تهران: احسان.
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد (۱۴۱۲ق). مفردات الفاظ قرآن. دمشق: دار القلم.
- رضایی اصفهانی، محمدعلی (۱۳۸۷). تفسیر قرآن مهر. قم: پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن.
- رکعی، محمد و نصرتی، شعبان (1396). میدانهای معنایی در کاربست قرآنی. قم: دارالحدیث.
- زمخشری، محمود بن عمر (۱۴۰۷ق). تفسیر الکشاف. بیروت: دار الکتاب العربی.
- صابونی، محمدعلی (1383). صفوة التفاسیر. ترجمۀ محمدطاهر حسینی. تهران: احسان.
- صدرالمتألهین (۱۹۸۱م). الحکمۀ المتعالیۀ فی الاسفار العقلیۀ الاربعۀ. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۷۸). تفسیر المیزان. قم: جامعۀ مدرسین.
- طبرسی، فضل بن حسن (۱۳۷۷). تفسیر جوامع الجامع. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- طریحی، فخرالدین (۱۳۷۵). مجمع البحرین. تهران: کتابفروشی مرتضوی.
- طیب، عبدالحسین (1369). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: اسلام.
- فیروزآبادی، محمدبن یعقوب (۱۳۷۴). القاموس المحیط. بیروت: دارالکتب العلمیه.
- قرشی، سیدعلیاکبر (۱۳۷۱). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- قرطبی، ابوعبدالله (۱۳۶۴). الجامع لأحکام القرآن. تهران: ناصر خسرو.
- مجلسی، محمدباقر (1362). بحارالانوار. بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
- مشکینی، علی (1392). تفسیر روان. قم: دارالحدیث.
- مطهری، مرتضی (۱۳۹۰). کلیات علوم اسلامی. تهران: صدرا.
- مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1380). تفسیر نمونه. قم: دارالکتب الاسلامیه.
- میردامادی، مجید و صابری، فیاض (۱۳۸۹). رابطه مفهوم و مصداق در نظام فلسفی صدرالمتألهین. خردنامه، ۶۱، ۹۱-۱۰۷.
- نجار، محمدعلی (۱۳۶۸). المعجم الوسیط. استانبول: دار الدعوة.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Moradzadeh , Fatemeh , firoozi, nematollah.(2025) A Semantic Analysis of "Satan’s Share in Human Wealth and Offspring" Based on the Phrase “شَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ” in the Holy Quran. Marifat, 34(4), 73-85 https://doi.org/10.22034/marifat.2025.5002091
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fatemeh Moradzadeh ; nematollah firoozi."A Semantic Analysis of "Satan’s Share in Human Wealth and Offspring" Based on the Phrase “شَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ” in the Holy Quran". Marifat, 34, 4, 2025, 73-85
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Moradzadeh , F, firoozi, N.(2025) 'A Semantic Analysis of "Satan’s Share in Human Wealth and Offspring" Based on the Phrase “شَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ” in the Holy Quran', Marifat, 34(4), pp. 73-85
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Moradzadeh , F, firoozi, N. A Semantic Analysis of "Satan’s Share in Human Wealth and Offspring" Based on the Phrase “شَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ” in the Holy Quran. Marifat, 2025; 34(4): 73-85