Receive Date: 2025/12/18
Accept Date: 2025/12/18
Abstract:
This study aims to elucidate the relationship between Monotheism and Ethics in the intellectual system of Martyr Dr. Seyyed Mohammad Beheshti, seeking to reconstruct an ethical framework grounded in the divine nature (Fitra) of humankind. The central question concerns how Theomorphic Ethics operates as an inner mechanism for the formation of epistemic–civilizational justice.
To address this question, the research employs the Causal–Evolutionary Reconstructive Analysis (CERA) method to extract key concepts from Beheshti’s original works and analyze them on two comparative levels—intra religious (Shiʿa tradition) and extra religious (Western moral philosophy).
Findings reveal that, in Beheshti’s view, justice is not the outcome of social contracts or class conflict but the manifestation of the awakened sacred nature within reciprocal human responsibility. The theoretical innovation of this paper lies in proposing the Functional Model of Theomorphic Ethics, in which Monotheism, as both origin and goal, explains the causal link between Fitra, human will, and justice.
Unlike mainstream legalistic or mystical approaches, this model conceptualizes Theomorphic Ethics as a cognitive and institutional framework for building a monotheistic social structure. Ultimately, when divine cognition and will are internalized in human behavior, freedom and justice deepen within society, inaugurating the civilizational manifestation of Theomorphic Ethics.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تحلیل نظام فطرت محور اخلاق توحیدی شهید بهشتی
Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تبیین نسبت توحید و اخلاق در منظومه فکری شهید بهشتی، در پیِ بازسازی نظام اخلاقی مبتنی بر فطرت الهی انسان است. مسئلهٔ محوری آن پرسش از چگونگیِ کارکرد اخلاق توحیدی بهمنزلهٔ سازوکار درونیِ شکلگیری عدالت ادراکی تمدنی میباشد. مقاله با استفاده از روش تحلیل بازسازیکننده علّی ـ تکاملی، دادهها را از آثار اصلی شهید بهشتی استخراج و سپس در دو سطح مقایسهای با سنت شیعی و فلسفه اخلاق غربی در منابع اصیل آنها تحلیل نموده. نتایج نشان میدهد که در اندیشه بهشتی، عدالت نه محصول قرارداد اجتماعی یا تضاد طبقاتی، بلکه پیامد شکوفایی فطرت قدسی در متن ولایت و مسئولیت متقابل انسانهاست. نوآوری نظری مقاله در بازسازی «الگوی کارکردی اخلاق توحیدی » می باشد که در آن توحید بهمنزله مبدأ و غایت، پیوند علّی میان فطرت، اراده و عدالت را توضیح میدهد. این مدل، ضمن پیروی نکردن از مسیر رایج در پژوهشهای پیشین (فقهی–حقوقی و عرفانی–سلوکی)، «اخلاق توحیدی» را بهعنوان چارچوبی معرفتی و نهادی برای شکلدهی ساختار توحیدی معرفی میکند.نتیجهٔ نهایی نشان میدهد هرگاه فطرت ادراکی و ارادهٔ الهی در رفتار انسانی نهادینهتر شود، آزادی و عدالت در جامعه نیز تعمیق مییابد. این فرایند، تجلّی عینی اخلاق توحیدی در حیات جامعه و مبنای شکلگیری تمدنِ توحیدی است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yrahmadi, Daniyal.(2025) An Analysis of Martyr Beheshti’s Fitra-oriented Theomorphic Ethical System: A Comparative Study among Shiʿa and Western Thinkers. Marifat, 35(1), - https://doi.org/10.22034/marifat.2025.5003187
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Daniyal Yrahmadi."An Analysis of Martyr Beheshti’s Fitra-oriented Theomorphic Ethical System: A Comparative Study among Shiʿa and Western Thinkers". Marifat, 35, 1, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yrahmadi, D.(2025) 'An Analysis of Martyr Beheshti’s Fitra-oriented Theomorphic Ethical System: A Comparative Study among Shiʿa and Western Thinkers', Marifat, 35(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yrahmadi, D. An Analysis of Martyr Beheshti’s Fitra-oriented Theomorphic Ethical System: A Comparative Study among Shiʿa and Western Thinkers. Marifat, 2025; 35(1): -