Marifat, Volume 18, Issue 2, No 137, Year 2024 , Pages 11-

    انگیزه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Ali akbar / دانشجوی دکترا رشته مدیریت / a.bakhshi41@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :انگیزه
    Abstract: 
    در مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی، ایجاد انگیزه به دلیل نقش بی‏بدیل خود، در برابر سایر عوامل و وظایف، جایگاه ویژه‏ای دارد. از این‏رو، صاحب‏نظران از گذشته تاکنون با رویکردهای متفاوت و در سیری تکاملی به شناسایی عوامل شکل‏دهنده رفتار، به ویژه انگیزه‏های درونی و نیز فرایند انگیزش افراد و چگونگی ایجاد انگیزه پرداخته‏اند، اما به دلیل ضعف در نگرش انسان‏شناسانه خود و عدم توجه جامع به انگیزه‏های انسان و تفاوت نیازهای افراد گوناگون و تغییر در برخی نیازها با گذشت زمان، هر یک به جنبه‏های خاصی از موضوع پرداخته‏اند. در نگرش اسلامی، خلأ اساسی در نظریه‏های ارائه شده، عدم توجه لازم به انگیزه‏های معنوی و بی‏نهایت انسان در فرایند تکاملی فردی و اجتماعی‏اش، به ویژه برترین و شورانگیزترین انگیزه او، یعنی «کمال مطلق‏جویی»، شمرده می‏شود. از این‏رو، بجاست با تبیین نقش برتر دین ـ نسبت به فلسفه و علم ـ در ایجاد انگیزه و بررسی عوامل و عناصر دخیل در آن، در چارچوب ادبیات اسلامی، چگونگی شکل‏دهی رفتار مثبت در سایه ایفای نقش بی‏بدیل انگیزه خداجویی به تصویر کشیده شود. بر این نکته نیز تأکید می‏گردد که این انگیزه و نظریه مبتنی بر آن به عنوان شاخص اعتبارسنجی نظریات دیگر شمرده شده و سامان‏دهی نظریه‏ها و روش‏های ایجاد انگیزه و حلّ اساسی مسائل مربوط به آن و رشد و توسعه انسانی و سازمانی در گرو نظریه‏پردازی بر محوریت آن است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali akbar.(2024) انگیزه. Marifat, 18(2), 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali akbar ."انگیزه". Marifat, 18, 2, 2024, 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A.(2024) 'انگیزه', Marifat, 18(2), pp. 11-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A. انگیزه. Marifat, 2024; 18(2): 11-