The main purpose of this research is to determine the effectiveness of critical thinking skills in explaining the principle of enjoining good and forbidding evil in the second year students of Gilan secondary school. The statistical population was all high school students, with a frequency of 1626 girls' classes and 1678 boys' classes. The sampling method was of a multi-stage clustered probability type. The statistical sample of 262 people included 12 classes (6 treatment classes and 6 control classes) which were randomly selected from among tenth grade students. The experimental research method was conducted with the critical thinking skills questionnaire tool (Glaser-Watson test) for the pre-test. One week after teaching critical thinking skills to the treatment group, a post-test was conducted from both groups. The content of the indirect post-test was about enjoining good and forbidding evil. For analysis, parametric descriptive and inferential statistics were used according to the type of question and hypothesis. The findings showed that teaching critical thinking skills is effective for increasing students' ability to explain what is known and what is forbidden from what is wrong.
Title :تاثیر مهارت های تفکر انتقادی درتبیین امر به معروف و نهی از منکر
Abstract:
هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی مهارتهای تفکر انتقادی در تبیین امر بهمعروف و نهی از منکر در دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه گیلان بود. جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان متوسطه، با فراوانی 1626 کلاس دخترانه و 1678 کلاس پسرانه بود. روش نمونهگیری از نوع احتمالی بهصورت خوشهای چندمرحلهای بود. نمونه آماری به حجم 262 نفر شامل 12 کلاس (6 کلاس تیمار و 6 کلاس کنترل) بود که از میان دانشآموزان پایۀ دهم بهتصادف گزینش شدند. روش تحقیق از نوع آزمایشی با ابزار پرسشنامۀ مهارتهای تفکر انتقادی (تست گلیزر ـ واتسون) برای پیشآزمون انجام شد. یک هفته بعد از آموزش مهارتهای تفکر انتقادی به گروه تیمار، از هر دو گروه، پسآزمون بهعمل آمد. محتوای پسآزمون غیرمستقیم دربارۀ امر بهمعروف و نهی از منکر بود. برای تحلیل، از آمار توصیفی و استنباطی پارامتریک مطابق با نوع سؤال و فرضیه استفاده شد. یافتهها نشان داد؛ آموزش مهارتهای تفکر انتقادی برای افزایش توان تبیین دانشآموزان در امر بهمعروف و نهی از منکر مؤثر است.
نهجالبلاغه، 1379، ترجمة محمد دشتی، قم، امیرالمؤمنین.
اصغری، علی و همکاران، 1395، «نقش فریضه امر بهمعروف و نهی از منکر در تربیت جامعه اسلامی»، در: سومین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی،جامعهشناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، 1391، تهران، آموزش و پروش.
توانایی، محمدحسین، 1395، مهارتهای زندگی، تهران، افراز.
خوشنامی، حمید و همکاران، 1390، «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان رشتههای توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی»، مطالعات جامعهشناسی، ش 14، ص 77ـ90.
زارعی، عباس، 1398، «بررسی اثربخشی امر بهمعروف و نهی از منکر بر همدلی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان میناب»، در: کنفرانس ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد دستاورهای نوین در علوم تربیتی و رفتاری از نگاه معلم، میناب، دانشگاه هرمزگان.
سرگزی، حسینعلی و همکاران، 1394، «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی؛ مطالعه موردی: دانشآموزان سال چهارم دبیرستان شهر گرگان»، در: کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، مرکز هماشهای بینالمللی صدا و سیما.
فتی، الدن، 1385، آمـوزش مهارتهای زندگی، کتاب راهنمای مدرسان، ترجمة فرشته موتابی و دیگران، تهران، دانژه.
قرائتی، محسن، 1379، امر بهمعروف و نهی از منکر، تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
قریب، میترا، 1385، بررسی ارتباط بین مهارت تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
کلینی، محمدبن یعقوب، بیتا، اصول کافی، ترجمة سیدجواد مصطفوی، تهران، علمیه اسلامیه.
کیانپور، بهروز، 1391، بررسی رابطه بین هوش چندگانه و تفکر انتقادی مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی استان اردبیل، پایاننامه کارشناسی ارشد، اردبیل، دانشگاه اردبیل.
گلبعلی، مرضیه و سکینه شاهین، 1395، «ضرورت و راههای پرورش تفکر انتقادی در دانشآموزان»، در: صدای معلم (پایگاه خبری ـ تحلیلی معلمان ایران)، sedayemoallem.ir
مایرز، چت، 1394، آموزش تفکر انتقادی، ترجمة خدایار ابیلی، تهران، سمت.
مسلمی، زهرا و همکاران، 1395، «بررسی رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم»، توسعه آموزش در علوم پزشکی، ش 23، ص 90ـ101.
معطری، مرضیه، 1381، تأثیر بازاندیشی بر سبکهای شناختی، مهارتهای تفکر انتقادی و راهبردهـای تفکـر در دانشجویان سال چهارم پرستاری تبریز، رساله دکتری پرستاری، تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
معین، محمد، 1388، فرهنگ فارسی معین، تهران، امیرکبیر.
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، 1371، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتاب الاسلامیه.
موسوی خمینی، روحالله، 1389، صحیفه امام، چ پنجم، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
مؤمنیفرد النگه، مریم، 1386، بررسی روشهای آموزش فلسفه به کودکان، پایاننامه کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
هاشمیان، فریده، 1381، «سازماندهی کالس درس و مدل آموزش تفکر انتقادی»، علوم انسانی دانشـگاه اسلامی واحد مشهد، ش 1.
هدریک، بیک من و رگ، 1378، تحقیق کاربردی، ترجمة سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
Facione, P.A. and Facione, N.C., 1995, "The disposition toward critical thinkin", The Journal of General Education, N. 44, p. 25-50.
Rauh, C., 2019, "EU politicization and policy initiatives of the European Commission: The case of consumer policy", Journal of European Public Policy, N. 26(3), p. 344-365.
hawzah.net.
makarem.ir
Hedayat Panah Shaldehi, Ahmad, , Ali.(2024) The Effect of Critical Thinking Skills in Explaining the Principle of the Enjoining Good and Forbidding Evil. Marifat, 32(9), 55-66 https://doi.org/10.22034/marifat.2023.2021136
Ahmad Hedayat Panah Shaldehi; Ali ."The Effect of Critical Thinking Skills in Explaining the Principle of the Enjoining Good and Forbidding Evil". Marifat, 32, 9, 2024, 55-66
Hedayat Panah Shaldehi, A, , A.(2024) 'The Effect of Critical Thinking Skills in Explaining the Principle of the Enjoining Good and Forbidding Evil', Marifat, 32(9), pp. 55-66
Hedayat Panah Shaldehi, A, , A. The Effect of Critical Thinking Skills in Explaining the Principle of the Enjoining Good and Forbidding Evil. Marifat, 2024; 32(9): 55-66