Pages:
111-
Receive Date: 2025/02/12
Accept Date: 2025/02/12
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ابعادى نظرى در باب اسلام و ارتباطات
Abstract:
در این مقاله با تکیه بر مفاهیم حکومت و ارتباطات در اسلام، فرایند تبلیغ به مثابه شاخص ارتباطات اجتماعى در اسلام محور بحث قرار گرفته است. اصول تعیینکننده مرزهاى اخلاقى تبلیغ در اسلام پنج چیز است: 1. توحید؛ 2. امر به معروف و نهى از منکر؛ 3. تقوا؛ 4. امت یا جامعه؛ 5. امانت.
ارتباط بین فرهنگى و بینالمللى (در اینجا تأکید بر ملیت است نه دولت ـ ملت) عناصر ضرورى امت اسلامىاند. بدینترتیب تبلیغ نظریه ارتباطات و اخلاق در اسلام است و براى شناخت آن باید به پنج اصل مهم و پایه در اسلام اشاره کرد: «توحید» در مقام یک نظریه وحدتگراى اطلاعاتى و ارتباطاتى، «امر به معروف و نهى از منکر» به مثابه نظریه مسئولیت راهنمایى و عمل، «امت» به مثابه مفهوم جامعه جهانى، «تقوا» بیانگر نظام اخلاقى تبلیغ در اسلام، و «امانت» بیانگر شایستگى مشروط انسان براى خلافت الهى.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyed hamid.(2025) ابعادى نظرى در باب اسلام و ارتباطات. Marifat, 19(4), 111-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed hamid ."ابعادى نظرى در باب اسلام و ارتباطات". Marifat, 19, 4, 2025, 111-