Marifat, Volume 20, Issue 1, No 160, Year 2024 , Pages 59-

    بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mohammad / دانشجوی دکترا علوم تربیتی - دانشگاه اصفهان / mohammad_33564@yahoo.com
    Hasanali / دانشیار دانشگاه اصفهان / h.nasrabadi89@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى
    Abstract: 
    در فرایند تربیت اسلامى، براى تربیت انسان‏ها، روش‏هاى گوناگونى سفارش شده است. «عادت دادن» یکى از روش‏هایى است که از صدر اسلام تاکنون مورد تأکید بوده است. نظر به اینکه تعلیم و تربیت نیز در حد وسیع با آموزش سر و کار دارد، باید دید جریان عادت دادن در چه صورتى جنبه تربیتى پیدا مى‏کند و تا چه اندازه مى‏تواند روش مؤثرى براى تربیت اسلامى انسان باشد.      این مقاله، با روش تحلیلى ـ استنباطى، ضمن شناسایى دقیق مفهوم عادت و عوامل مؤثر بر آن، جایگاه این روش از دیدگاه آموزه‏هاى دینى، فلسفى و روان‏شناختى، آثار تربیتى و موانع و چالش‏هاى فراروى آن را مورد بحث قرار داده است.      نتایج این پژوهش حکایت از آن دارد که اگرچه عادت دادن در مراحلى از زندگى، به ویژه در دوران کودکى، مى‏تواند روش مؤثرى براى تربیت دینى یا اسلامى باشد، اما در مراحل بالاتر ارزش تربیتى آن به دلیل عدم سازگارى کامل با جریان تفکر منطقى، کاهش مى‏یابد.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad, , Hasanali.(2024) بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى. Marifat, 20(1), 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad ; Hasanali ."بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى". Marifat, 20, 1, 2024, 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , H.(2024) 'بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى', Marifat, 20(1), pp. 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , H. بازاندیشى در معنا، جایگاه، چالش‏ها و آثار عادات در فرایند تربیت اسلامى. Marifat, 2024; 20(1): 59-