هدف از پژوهش حاضر، بررسى تأثیر بازى در میزان یادگیرى درس ریاضى دوره ابتدایى است. روش پژوهشى مورد استفاده، روش شبهتجربى از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه آمارى شامل 55 دانشآموز پایه دوم در سال تحصیلى 89ـ88 بود که به شیوه نمونهگیرى خوشهاى از میان دانشآموزان مدرسه ابتدایى دخترانه کوثر شهر قم انتخاب شدند و به طور تصادفى در دو گروه «آزمایش» (25 دانشآموز) و «کنترل» (30 دانشآموز) قرار گرفتند. مباحث «زوج و فرد، آموزش ضرب و محور اعداد»، در گروه آزمایش به وسیله بازى، و در گروه کنترل، به شیوه معمولى تدریس شدند. از آزمون tبراى تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.
نتایج آمارى نشان دادند که روش تدریس مبتنى بر بازى در یادگیرى مسائل ریاضى مؤثرتر است.