Marifat, Volume 21, Issue 8, No 179, Year 2024 , Pages 105-

    نقد و بررسى مفهوم پردازى ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى تربیتى آن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mohammad / دانشجوی دکترا علوم تربیتی دانشگاه شاهد / javadimohamad33@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقد و بررسى مفهوم پردازى ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى تربیتى آن
    Abstract: 
    ارزش شناسى، یکى از مباحث محورى فلسفه و به تبع آن، فلسفه تعلیم و تربیت مى باشد. اصولاً شناخت ارزش ها، مبنایى براى فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقى به شمار مى آید. هریک از مکاتب فلسفى تعلیم و تربیت، تبیین خاص خود را از چیستى ارزش ها و معیارهاى آن ارائه کرده اند. همین امر موجب شده که الگوها و نظریه هاى متنوعى در حیطه تربیت اخلاقى شکل بگیرد. بر این اساس، هدف این پژوهش نقد و بررسى مفهوم ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى آن در حیطه تربیت اخلاقى مى باشد. مطالعه حاضر از نوع مطالعات فلسفى است که با رویکرد توصیفى ـ تفسیرى صورت مى گیرد. نتایج تحقیق نشان مى دهد که از منظر دیویى، بنیاد ارزش ها در فعالیت هاى فردى و اجتماعى نهفته است؛ یعنى دامنه ارزش ها تا حدى است که به طور مستقیم و غیرمستقیم، اثرى عملى در جریان زندگى فردى و اجتماعى داشته باشند. و با ردّ ذاتى بودن ارزش ها به نسبیت گرایى در این مورد دامن زده مى شود.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Babak, , Mohammad.(2024) نقد و بررسى مفهوم پردازى ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى تربیتى آن. Marifat, 21(8), 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Babak ; Mohammad ."نقد و بررسى مفهوم پردازى ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى تربیتى آن". Marifat, 21, 8, 2024, 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , B, , M.(2024) 'نقد و بررسى مفهوم پردازى ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى تربیتى آن', Marifat, 21(8), pp. 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , B, , M. نقد و بررسى مفهوم پردازى ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى تربیتى آن. Marifat, 2024; 21(8): 105-