Pages: 
				101-
			
						
						
				Receive Date: 2025/10/31
			
						
					
		
						
		
			 
		
		
		
			 
		
        
            چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian) 
            
                
                    
                        Title :موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى                    
                    
                        Abstract: 
یکى از مهم ترین عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، پرورش و تقویت نیروى عقل است؛ به سبب آنکه عقل در تعدیل و کنترل تمایلات نفسانى و دعوت به اعمال نیک و تقید به مکارم اخلاقى نقش مهمى ایفا مى کند. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربیت عقلانى بر مبناى دیدگاه هاى شهید مطهّرى و تبیین تربیت عقلانى در عرصه تربیت اسلامى است. نتایج مقاله حاضر مبیّن آن است که از منظر شهید مطهّرى، موانع تربیت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پیروى از نفس اماره، مرعوبیت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سیاسى (فرهنگ و جبر حاکم بر جامعه، پیروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحیح حواس، آثار ناشى از اعتیاد) دانست.
 
                    
                                     
             
         
					 
	
	
		Cite this article:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
, Mohammad hosein, , Maryam, , Hasanali.(2025) موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. Marifat, 22(11), 101-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
Mohammad hosein ; Maryam ; Hasanali ."موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى". Marifat, 22, 11, 2025, 101-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
, M, , M, , H.(2025) 'موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى', Marifat, 22(11), pp. 101-
APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
, M, , M, , H. موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. Marifat, 2025; 22(11): 101-