Pages:
101-
Receive Date: 2025/03/21
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى
Abstract:
یکى از مهم ترین عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، پرورش و تقویت نیروى عقل است؛ به سبب آنکه عقل در تعدیل و کنترل تمایلات نفسانى و دعوت به اعمال نیک و تقید به مکارم اخلاقى نقش مهمى ایفا مى کند. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربیت عقلانى بر مبناى دیدگاه هاى شهید مطهّرى و تبیین تربیت عقلانى در عرصه تربیت اسلامى است. نتایج مقاله حاضر مبیّن آن است که از منظر شهید مطهّرى، موانع تربیت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پیروى از نفس اماره، مرعوبیت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سیاسى (فرهنگ و جبر حاکم بر جامعه، پیروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحیح حواس، آثار ناشى از اعتیاد) دانست.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mohammad hosein, , Maryam, , Hasanali.(2025) موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. Marifat, 22(11), 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad hosein ; Maryam ; Hasanali ."موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى". Marifat, 22, 11, 2025, 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , M, , H.(2025) 'موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى', Marifat, 22(11), pp. 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , M, , H. موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. Marifat, 2025; 22(11): 101-