Marifat, Volume 22, Issue 11, No 194, Year 2024 , Pages 101-

    موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mohammad hosein / استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / mhheidari1353@gmail.com
    Maryam / دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا / maryameashouri@yahoo.com
    Hasanali / دانشیار دانشگاه اصفهان / h.nasrabadi89@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى
    Abstract: 
    یکى از مهم ترین عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، پرورش و تقویت نیروى عقل است؛ به سبب آنکه عقل در تعدیل و کنترل تمایلات نفسانى و دعوت به اعمال نیک و تقید به مکارم اخلاقى نقش مهمى ایفا مى کند. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربیت عقلانى بر مبناى دیدگاه هاى شهید مطهّرى و تبیین تربیت عقلانى در عرصه تربیت اسلامى است. نتایج مقاله حاضر مبیّن آن است که از منظر شهید مطهّرى، موانع تربیت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پیروى از نفس اماره، مرعوبیت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سیاسى (فرهنگ و جبر حاکم بر جامعه، پیروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحیح حواس، آثار ناشى از اعتیاد) دانست.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad hosein, , Maryam, , Hasanali.(2024) موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. Marifat, 22(11), 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hosein ; Maryam ; Hasanali ."موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى". Marifat, 22, 11, 2024, 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , M, , H.(2024) 'موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى', Marifat, 22(11), pp. 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , M, , H. موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى. Marifat, 2024; 22(11): 101-