Title :جستارى نظرى پیرامون نسبت دین و رسانه از دین رسانهاى تا رسانه دینى
Abstract:
در این پژوهش نویسنده به دنبال بررسى نسبت دین و رسانه مبتنى بر دو مفهوم و اصطلاح «دین رسانهاى» یا «رسانه دینى» است. در همین زمینه، با تأملى نظرى مىتوان با نگاه تعاملگرایانه، دین را بهمثابه یک نظام متکامل براى زندگى انسان در نظر گرفت که هدف و غایت آن تأمین سعادت اخروى و سامانبخشى به سلامت معنوى و مادى بشر است و نیز با تمایز بین سطوح روش، محتوا و هدف براى حوزه مذکور، میان رسانه دینى و دین رسانهاى تمایز قایل شد. نتایج پژوهش حاکى از این است که دین رسانهاى نمایش مناسک و آیینهاى دینى مرتبط با مجراهاى ارتباطات سنتى در رسانه هاى مدرن مىباشد، اما رسانه دینى سه سطح موردنظر در حوزه دین بهویژه حیطه اهداف و غایات را مدنظر قرار مىدهد. توجه به اهداف و غایات دین نهتنها در فرایند تولید پیام و محتواى رسانه مهم تلقى مىشود، بلکه باید در تمام سازوکارهاى حاکم بر رسانه جارى باشد.