Pages:
107-
Receive Date: 2025/03/17
Accept Date: 2025/03/17
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان
Abstract:
از روشهاى تربیت دینى «تذکر» و «موعظه» است. موعظه دعوت به نیکى توأم با خیرخواهى و رقت قلب است. واژه هممعناى آن، «نصیحت» و «تذکر» است که بهمعناى پند و اندرز مشفقانه به انگیزه اصلاح و تربیت مىباشد. موعظه حسنه در قرآن بهعنوان روش تربیت دینى در موضوعات اعتقادى و مسائل اخلاقى و اعمال و آداب عبادى به کار رفته است. علّامه طباطبائى با توجه به آیات قرآن، بر این باور است که اگر واعظ و متعظ از شرایط علمى و اخلاقى و اعتقادى مناسبى برخوردار باشند، و نیز محتواى وعظ و اندرز دعوت به خدا باشد، سبب بیدارى دلها و تربیت و تهذیب نفوس انسانها مىشود. یادآورى نعمتها و حوادث تاریخى در قرآن براى غفلتزدایى و رشد تربیت دینى آمده است. در این پژوهش، تفسیر و تحلیل آیات موعظه و واژههاى مرتبط آن، با توجه به دیدگاه تفسیرى علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان مورد تحقیق و ارزیابى قرار گرفته است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyed hasan.(2025) جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان. Marifat, 23(7), 107-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed hasan ."جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان". Marifat, 23, 7, 2025, 107-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S.(2025) 'جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان', Marifat, 23(7), pp. 107-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S. جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان. Marifat, 2025; 23(7): 107-