Marifat, Volume 23, Issue 7, No 202, Year 2025 , Pages 107-

    جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Seyed hasan / استادیار گروه معارف دانشگاه پیام نور / dr.bathayi@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان
    Abstract: 
    از روش‏هاى تربیت دینى «تذکر» و «موعظه» است. موعظه دعوت به نیکى توأم با خیرخواهى و رقت قلب است. واژه هم‏معناى آن، «نصیحت» و «تذکر» است که به‏معناى پند و اندرز مشفقانه به انگیزه اصلاح و تربیت مى‏باشد. موعظه حسنه در قرآن به‏عنوان روش تربیت دینى در موضوعات اعتقادى و مسائل اخلاقى و اعمال و آداب عبادى به کار رفته است. علّامه طباطبائى با توجه به آیات قرآن، بر این باور است که اگر واعظ و متعظ از شرایط علمى و اخلاقى و اعتقادى مناسبى برخوردار باشند، و نیز محتواى وعظ و اندرز دعوت به خدا باشد، سبب بیدارى دل‏ها و تربیت و تهذیب نفوس انسان‏ها مى‏شود. یادآورى نعمت‏ها و حوادث تاریخى در قرآن براى غفلت‏زدایى و رشد تربیت دینى آمده است. در این پژوهش، تفسیر و تحلیل آیات موعظه و واژه‏هاى مرتبط آن، با توجه به دیدگاه تفسیرى علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان مورد تحقیق و ارزیابى قرار گرفته است.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyed hasan.(2025) جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان. Marifat, 23(7), 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed hasan ."جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان". Marifat, 23, 7, 2025, 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S.(2025) 'جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان', Marifat, 23(7), pp. 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S. جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان. Marifat, 2025; 23(7): 107-