Marifat, Volume 25, Issue 9, No 228, Year 2024 , Pages 101-

    تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Akbar Rahnema / دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد / rahnama_akbar43@yahoo.com
    Mohsen / دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد / farmahinifar@yahoo.com
    Seyyed Abdul Karim / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شاهد / meshkati66@hotmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها
    Abstract: 
    علّامه محمداقبال لاهورى به عنوان یکى از چهره هاى درخشان تاریخ مشرق زمین و دنیاى اسلام، کوشید تا اندیشه هاى اصلاح گرایانه، آگاه کننده و هدایتگر خویش را براساس آموزه هاى دین مبین اسلام بنا نهد. در آثار وى، به موضوعات گوناگونى از جمله «تعلیم و تربیت» برمى خوریم. ویژگى اصلى آراء تربیتى اقبال این است که علاوه بر اسلامى بودن، بر مفهوم فلسفى خاصى به نام «خودى»، به معناى انسان کامل بنا شده و در خصوص چگونگى تکامل ارزشى و اخلاقى «خودى» به تفصیل بحث کرده است. بر این اساس، هر کسى باید ابتدا به خود توجه داشته باشد، ارزش وجودى خود را بشناسد و سپس به امور دیگر بپردازد. این خودى مى تواند محک اعمال نیک و بد انسان باشد. این تحقیق نظرى است و سعى دارد با روش توصیفى ـ تحلیلى، مهم ترین اهداف و روش هاى تربیتى مدنظر علامه اقبال لاهورى را بررسى کند.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnema, Akbar, , Mohsen, , Seyyed Abdul Karim.(2024) تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها. Marifat, 25(9), 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Akbar Rahnema; Mohsen ; Seyyed Abdul Karim ."تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها". Marifat, 25, 9, 2024, 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnema, A, , M, , S.(2024) 'تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها', Marifat, 25(9), pp. 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnema, A, , M, , S. تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها. Marifat, 2024; 25(9): 101-