Marifat, Volume 27, Issue 11, No 254, Year 2024 , Pages 45-

    خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Irandokht / دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی / iranfayyaz@yahoo.com
    Maryam / دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا / maryameashouri@yahoo.com
    Mohsen / دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی / m.khoshnamvand@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری
    Abstract: 
    یکی از پایه های اصلی پرورش فضائل اخلاقی و تکامل معنوی، خودشناسی و معرفت نفس است، و تا انسان این مرحلة دشوار را پشت سر نگذارد، به هیچ یک از مقامات معنوی نایل نخواهد شد؛ به همین دلیل اندیشمند شهیری مانند اقبال لاهوری، به بررسی دقیق و جامع این مسئله پرداخته است. هدف این پژوهش تبیین راه کارهایی برای رسیدن به خودشناسی و تربیت نفس در آدمی است تا از این طریق راه سعادت برای انسان هموار گردد.     این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، به فلسفة خودی اقبال پرداخته است. فلسفه ای که مبنایش آزادی نفس از قیود بشری، و رهایی از سلطه و استکبار جهانی است. تحقق این امر، در بستر عوامل و زمینه های متعددی، از قبیل: تعبد، عشق، آزادی و... میسر است. در این مقاله راه کارهای تربیتی، با تکیه بر فلسفة خودی اقبال، استنتاج و تبیین شده است. حرکت بر اساس این تدابیر و عمل نمودن به آنها، سلامت فرد و جامعه را تضمین خواهد کرد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Irandokht, , Maryam, , Mohsen.(2024) خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری. Marifat, 27(11), 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Irandokht ; Maryam ; Mohsen ."خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری". Marifat, 27, 11, 2024, 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , I, , M, , M.(2024) 'خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری', Marifat, 27(11), pp. 45-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , I, , M, , M. خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری. Marifat, 2024; 27(11): 45-