Marifat, Volume 28, Issue 1, No 256, Year 2024 , Pages 35-

    تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mohammad ghodrati / دانشجوی دکترا پژوهشکده امام خمینی / mohamad.ghoodrati1373@gmail.com
    Hosein / استادیار فقه و حقوق اسلامی دانشگاه اردکان
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر
    Abstract: 
    این مقاله با نگاهی نو به اخلاق و فقه در حوزة تربیت، بین مدارس و والدین پیوند برقرار کرده است، و با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از منبع عظیم اخلاق، یعنی قرآن کریم، و نیز سایر متون اخلاقی، به بررسی تطبیقی قاعدة لاضرر در تربیت اخلاقی والدین و معلمان پرداخته است. برطبق قاعدة لاضرر، هرگونه ضرر رساندن، اعم از مادی و معنوی، و روحی و جسمی، نهی شده است؛ زیرا حیثیت و کرامت انسانی از مهم ترین سرمایه های معنوی دانش آموزان به شمار می رود. هرگونه ضرر روانی و یا خدشه دار کردن کرامت افراد جامعه با قاعدة لاضرر منافات دارد. در خانواده و مدارس نیز باید جسم و روان فرزندان و دانش آموزان از هرگونه لطمه و آزار مصون بماند، و تکریم و رعایت احترام از جمله حقوق مسلم آنان است. معلمان و والدین با متخلق شدن به صفات اخلاقی، مانند: یگانگی ظاهر و باطن، تواضع، مهربانی، عدم تنبیه، می توانند شخصیت فرزندان را حفظ کنند؛ زیرا ضرر رسیدن به شخصیت آنان، موجب عقده های روحی و روانی می گردد، و این امر به جامعه و اطرافیان ضرر وارد می کند.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ghodrati, Mohammad, , Hosein.(2024) تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر. Marifat, 28(1), 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad ghodrati; Hosein ."تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر". Marifat, 28, 1, 2024, 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ghodrati, M, , H.(2024) 'تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر', Marifat, 28(1), pp. 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ghodrati, M, , H. تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر. Marifat, 2024; 28(1): 35-