Title :تحلیل میزان تناظر مبانی معرفتشناختی اسناد بالادستی نظام تربیتی ایران با مبانی معرفتشناختی نظریه یادگیری الکترونیکی
Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل میزان تناظر مبانی معرفت شناختی اسناد بالادستی نظام تربیتی ایران با مبانی نظریۀ یادگیری الکترونیکی صورت پذیرفته است. روش پژوهش، کیفی است که در آن از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شده است، جامعۀ پژوهش شامل کلیه آثار مرتبط اینترنتی و کتابخانه ای و اسنادی است. یافته ها نشان می دهند، بین دو مبانی معرفت شناختی، باتوجه به مؤلفه های اهداف، دامنه، ماهیت، روش، منابع و ابزار، نقاط اختلاف و تباینی وجود دارد. وجوه اشتراک در هدف: یادگیری مادام العمر (اصل جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء صدرالمتألهین، و صیرورت دلوزی) وجود ذهنی، اتحاد عالم و علم و معلوم صدرا و سوبژۀ دانش ارتباطی و مقارنه دانش و داننده؛ و در دامنۀ شناخت، قبول جهان طبیعی (علم نفس الامری و فراشناخت)؛ روش شناخت (علم فردی و درونی بودن علم حضوری نفس الامری صدرالمتألهین و علم انفعالی گره اجتماعی و بیرونی بودن علم حصولی صدرا و علم فعال شبکه و گره) و منابع (تجربه) و ابزار (حواس)؛ و در وجوه افتراق عبارتند از: اختلاف در: صیرورت (وجودی اسناد و صیرورت بدون اندام وارگی دلوزی؛ در هدف (نفی فراروایت ها، نظم، ثنویت قوه و فعل و جسم و روح، وحدت علوم، علم یقینی) در دامنه (جهان ماورا الطبیعه/ عصب شناختی)، ماهیت شناخت (وجودی/ بدون اندام وارگی)؛ روش شناخت (وحی و عقل/ ارتباطی) و ابزار (الهام و شهود، کتاب آسمانی/ گره و شبکه و دانش ارتباطی) می توان اشاره کرد.
ابوترابي، احمد، 1383، «روششناسي حکمت متعاليه»، معرفت فلسفي، ش 4، ص 27ـ62.
اسکندري، حسين، 1391، نظريه و عمل رسانههاي آموزشي در عصر ديجيتال، تهران، سمت.
باقري، خسرو و همكاران، 1389، رويکردها و روشهاي پژوهش در فلسفة تعليم و تربيت، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
باقري، خسرو، 1387، درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران، تهران، علمي و فرهنگي.
پورآقا، مريم، 1397، «تأملات فلسفي در باب واقعيت و فضاي مجازي در تعليم و تربيت»، در: نهمين همايش انجمن فلسفۀ تعليم و تربيت ايران، فضاي مجازي و فلسفۀ تربيت، سيستان و بلوچستان، دانشگاه سيستان و بلوچستان.
تبريزي، منصوره، 1391، «تحليل محتواي کيفي از منظر رويکرد قياسي و استقرايي»، علوم اجتماعي، ش 64، ص 105ـ138.
تقوينسب، سيدهنجمه، 1395، «فلسفۀ تربيت و نگاه نوسازيگرايانه به يادگيري سنتي در برابر نظريۀ يادگيري ارتباطگرايي»، در: هفتمين همايش ملي انجمن فلسفۀ تعليم و تربيت ايران، شيراز، دانشگاه شيراز.
جوادي آملي، عبدالله، 1386، رحيق مختوم (شرح حکمت متعاليه)، تحقيق و تنظيم حميد پارسانيا، چ سوم، قم، اسراء.
حسينزاده، محمد، 1382، نگاهي فلسفي به اينترنت، ترجمۀ علي ملائکه، تهران، گام نو.
حيدرزادگان، عليرضا و حميده صفرزايي، 1397، «بازتعريف فضاي مجازي براساس سند تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش»، در: نهمين همايش انجمن فلسفۀ تعليم و تربيت ايران، فضاي مجازي و فلسفۀ تربيت، سيستان و بلوچستان، دانشگاه سيستان و بلوچستان.
زارعى، محسن و عيسي رضايي، 1394، «فراگيران عصر شبکه و ضرورت توجه به پارادايم ارتباطگرايي در طراحي آموزشي»، در: همایش ملی روانشناسی مدرسه، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
ستاري، علي، 1393، نقد مباني فلسفي فلسفه براي کودکان، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سجادي، سيدمهدي، 1397، فلسفۀ تربيت فناورانه يا فلسفه فناورانه، نقد گفتمان سياستگذاري در نظام تربيتي ايران»، پژوهشنامه مباني تعليم و تربيت، سال هشتم، ش 2، ص 5ـ25.
سرمدي، محمدرضا و همكاران، 1391، مباني نظري و فلسفي آموزش از دور، تهران، دانشگاه پيام نور.
صدرالمتألهين، 1363، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، دار احيا التراث العربي.
صدرالمتألهين، 1366الف، تفسير القرآن الکريم، تحقيق محمد خواجوي، قم، بيدار.
صدرالمتألهين، 1366ب، شرح الاصول الکافي، تصحيح محمد خواجوي، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
صدرالمتألهين، 1376، شرح رساله المشاعر، تصحیح سيدجلالالدین آشتیانی، تهران، اميركبير.
صدرالمتألهين، 1383الف، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، تحقيق، مقدمه غلامرضا اعواني، تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا.
صدرالمتألهين، 1383ب، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، تصحيح، تحقيق، مقدمۀ علياکبر رشاد، تهران، حکمت اسلامي صدرا.
ضرغامي، سعيد و همکاران، 1399، «ماهيت ارتباط بين معلم و فراگير در فرايند يادگيري الکترونيک با تأکيد بر آراء دلوز»، فناوري آموزش، ش 3، ص 522ـ532.
فاطميان، علي، 1398، «مطالعه مباني معرفتشناسي آموزش مبتني بر شبکههاي اجتماعي»، مطالعات آموزشي و آموزشگاهي، سال هشتم، ش 20، ص 155ـ180.
فتحي واجارگاه، کوروش، 1395، «فراسوي يادگيري: مفهوم پردازي وب 2 و دلالتهاي آن بر معرفي الگوي برنامه درسي آموزش مجازي»، پژوهش در برنامهريزي درسي، ش 24، ص 1ـ20.
فردانش، هاشم، 1392، طراحي آموزشي مباني، رويکردهاو کاربردها، تهران، سمت.
لطيفي، علي، 1396. مباني فلسفي علم تربيت اسلامي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
محمدي چابکي، رضا و بختيار شعباني ورکي، 1392، «استلزامات تدوين نظريه تربيتي در پارادايم پيچيدگي: منظري معرفتشناختي»، پژوهشنامه مباني تعليم و تربيت، سال سوم، ش 1، ص 65ـ92.
معلمي، حسن، 1387، حکمت متعاليه، قم، هاجر.
يغما، ع، 1388، «با توجه به تغييرات در نظام آموزشي»، فناوري آموزشي، ش 25، ص 20ـ25.
Barajas, M. & M. Owen, 2000, "Implementing Virtual Learning Environments: Looking for HolisticApproach", Educational Technology & Society, N. 3(3), p. 1-22.
Hung, N. M., 2014, "Using ideas from connectivism for designing new learning models in Vietnam", International Journal of Information and Education Technology, N. 4 (1), p. 76-82.
Kultawanich, K. ; Koraneekij, P. & Songkhla, J. N., 2015, "A roposed model of connectivism learning using cloud-based virtual classroom to enhance information literacy and information literacy self-efficacy for undergraduate students", Social and Behavioural Sciences, N. 191, p. 87-92.
Techakosit, S. & Wannapiroon, P., 2015, "Connectivism learning environment in augmented reality science laboratory to enhance scientific literacy", Social and Behavioural Sciences, N. 174, p. 2108–2115.
Trna, J. & Trnova, E., 2013, "Implementation of connectivism in science teacher training", Journal of Education and Instuctional Studies in the World, N. 3 (1), p. 191-196.
Taylor, j.c., 1995, "Distance Education Technologies:The Fourth Generation", Australian journal of Educational Technology, N. 11(2), p. 1-7.
Jan bozorgi, M.(2024) 'تحلیل میزان تناظر مبانی معرفتشناختی اسناد بالادستی نظام تربیتی ایران با مبانی معرفتشناختی نظریه یادگیری الکترونیکی', Marifat, 31(4), pp. 11-21
Jan bozorgi, M. تحلیل میزان تناظر مبانی معرفتشناختی اسناد بالادستی نظام تربیتی ایران با مبانی معرفتشناختی نظریه یادگیری الکترونیکی. Marifat, 2024; 31(4): 11-21