Pages:
37-48
Receive Date: 2025/03/28
Accept Date: 2025/03/28
Abstract:
Abstract
Human sciences are based on various foundations that can be classified into five categories: epistemological, ontological, anthropological, religious and value-based. One of the theological foundations of human sciences is the absolute power of God. Using the
descriptive-analytical method, the present research tries to show the effect of this foundation on the field of Islamic education. The findings of the research indicate that although man is a free and powerful being and these characteristics make him amenable to education, his ability is hierarchically under the divine power. For this reason, a believer tries to choose an educational method that never makes him feel free from the control of divine power in his thoughts and actions. Also, human beings, who are composed of body and soul, have aspects of belief, tendency and behavior, areas that can flourish in the field of education and training and grow in the right direction. In the light of correct education and upbringing, the worldview of the individual is formed and his insights and tendencies are directed towards reaching the ultimate goal of human existence. Finally, by accepting the absolute power of God and paying attention to his relatedness and dependence in all intellectual and practical dimensions, man can adopt a monotheistic and God-oriented attitude.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :واکاوی تأثیر اصل قدرت مطلق الهی در تعلیم و تربیت اسلامی
Abstract:
علوم انسانی بر مبانی گوناگونی استوار است که می توان آنها را در پنج دستهی مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی، دین شناختی و ارزش شناختی طبقه بندی کرد. یکی از مبانی دین شناختی علوم انسانی، قدرت مطلق الهی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد است تأثیر این مبنا را در حوزهی تعلیم و تربیت اسلامی نشان دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که هرچند انسان موجودی مختار، با اراده و دارای قدرت است و همین ویژگی ها او را تربیت پذیر کرده است؛ اما توانایی او در طول قدرت الهی است. به همین دلیل، انسان معتقد می کوشد تا روش تربیتی ای را برگزیند که در افکار و اعمال خویش هیچ گاه خود را از سیطرهی قدرت الهی خارج نداند. همچنین، انسان که مرکب از جسم و روح است، ساحت های بینشی، گرایشی و رفتاری دارد؛ ساحت هایی که می توانند در حوزهی تعلیم و تربیت به شکوفایی رسیده و در مسیر صحیح پرورش یابند. در سایهی تعلیم و تربیت صحیح، جهان بینی فرد شکل می گیرد و بینش ها و گرایش های او در مسیر رسیدن به هدف نهایی وجودی انسان جهت دهی می شود و در نهایت، انسان با پذیرش قدرت مطلق الهی و توجه به ربط و وابسته بودن خود در تمام ابعاد فکری و حرکتی، رفتاری توحیدی و خدامحوری پیدا می کند.
References:
- ابنمنظور، محمدبن مكرم، 1414ق، لسان العرب، بيروت، دار بيروت.
- اعرافي، عليرضا و همکاران، 1376، درآمدي بر تعليم و تربيت، اهداف تربيت از ديدگاه اسلام 2، تهران، سمت.
- بستانی، محمود، 1388، اسلام و روانشناسی تربیتی، ترجمة محمود هوشیم، چ چهارم، مشهد، بنیاد پزوهشهای اسلامی.
- بهشتي، محمد و همكاران، 1379، آراء دانشمندان مسلمان در تعليم و تربيت و مباني آن، چ سوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- پارسا، محمد، 1374، روانشناسی تربیتی، تهران، سخن.
- حبيبي، رضا، 1397، نظام اخلاقي و تربيتي اسلام، قم، هاجر.
- دهخدا، علياکبر، 1377، لغتنامه، تهران، دانشگاه تهران.
- راغب اصفهانى، حسينبن محمد، 1412ق، مفردات الفاظ القرآن، بيروت، دارالقلم.
- سالاريفر، محمدرضا و همكاران، 1398، بهداشت رواني با نگرش به منابع اسلامي، چ چهارم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- سبحاني، جعفر، 1381، جبر و اختيار، قم، مؤسسة امام صادق.
- سبحاني، جعفر، 1418ق، محاضرات في الالهيات، تلخيص علي رباني گلپايگاني، چ ششم، قم، مؤسسة نشر اسلامي.
- سيف، علياکبر، 1379، روانشناسي پرورشي، تهران، آگاه.
- صفوي، امانالله، 1392، كليات روشها و فنون تدريس، چ چهاردهم، تهران، معاصر.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1390ق، الميزان في تفسير القرآن، چ دوم، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
- عسکري، مرتضي، 1378، جبر و تفويض و اختيار، تهران، نيک ملکي.
- قرشى بنايى، علىاكبر، 1371، قاموس قرآن، چ ششم، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
- كلينى، محمدبن يعقوب، 1407ق، الكافي، چ چهارم، تهران، دارالكتب الاسلامي.
- گرونلند، ادوارد، 1382، هدفهاي رفتاري براي تدريس و ارزشيابي، ترجمة امانالله صفوي، چ چهارم، تهران، رشد.
- گروهي از نويسندگان، 1390، فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، زيرنظر محمدتقي مصباح يزدي، چ دوم، تهران، مؤسسه فرهنگي مدرسه برهان.
- مشايخيراد، شهابالدين، 1388، انديشههاي تربيتي استاد مرتضي مطهري، قم، دفتر عقل.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1384، آموزش عقايد، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1392الف، انسانشناسی در قرآن، تنظیم و تدوین محمود فتحعلی، قم، مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني (ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1392ب، معارف قرآن: خداشناسي، کيهانشناسي، انسانشناسي، قم، مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني (ره).
- مطهري، مرتضي، 1372، مجموعه آثار، چ سوم، تهران، صدرا.
- مطهري، مرتضي، 1375، تعليم و تربيت در اسلام، تهران، صدرا.
- معلوف، لويس، 1367، المنجد الابجدي، قم، اسماعيليان.
- مکارم شيرازي، ناصر، 1377، اخلاق در قرآن، قم، مدرسة الامام علىبن ابيطالب (ع).
- مكارم شيرازى، ناصر و همكاران، 1371، تفسير نمونه، چ دهم، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
- منعميان، شهرزاد، 1394، شاخصههاي تربيت آرماني از نظرگاه اميرالمؤمنين، قم، عطر معنويت.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Zhra, Mohiti Ardakan, Mohammad Ali.(2025) Analyzing the Effect of the Principle of God's Absolute Power on Islamic Education. Marifat, 31(4), 37-48
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zhra ; Mohammad Ali Mohiti Ardakan."Analyzing the Effect of the Principle of God's Absolute Power on Islamic Education". Marifat, 31, 4, 2025, 37-48
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Z, Mohiti Ardakan, M.(2025) 'Analyzing the Effect of the Principle of God's Absolute Power on Islamic Education', Marifat, 31(4), pp. 37-48
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Z, Mohiti Ardakan, M. Analyzing the Effect of the Principle of God's Absolute Power on Islamic Education. Marifat, 2025; 31(4): 37-48