Marifat, Volume 31, Issue 4, No 295, Year 2024 , Pages 85-95

    تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    ✍️ Mohsen / دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی / m.khoshnamvand@gmail.com
    Irandokht / دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی / iranfayyaz@yahoo.com
    شیرزاد طایفی / دانشیار علّامه طباطبائی / sh_tayefi@yahoo.com
    Ahmad / دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی / ah.salahshoori@atu.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان
    Abstract: 
    تربیت حماسی ازجمله ساحت های مهم تربیتی است که نقش بسزایی در تربیت نسلی شجاع، عدالت خواه، نوع دوست، مبارز، قوی و نترس، ظلم ستیز و مانند آن دارد. یکی از این مؤلفه های مهم حماسی، شجاعت و دلاوری است. شجاعت محوری ترین عنصر حماسی در شاهنامة فردوسی به شمار می رود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان صورت پذیرفته است. روش این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی است و از حیث جمع آوری اطلاعات به شیوۀ تحلیلی واستنباطی نگاشته شده است. جامعۀ پژوهش، شاهنامه فردوسی و آثار وابسته به آن بوده است. یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که حکیم ابوالقاسم فردوسی شجاعت و مبارزه را با عقلانیت و اخلاق مداری توأم کرده و عشق به وطن و دیگردوستی را جایگزین خوددوستی کرده که با استنباط از آن می توان در قالب مؤلفه هایی همچون روش الگویی، قصه گویی، آموزش تفکر انتقادی، توکل، مراقبه، خودگردانی، در تربیت حماسی کودکان تأثیرگذار بود.
        ابارشي، ربابه و سعيد تيموري، 1392، «تأثير قصه‌گويي همراه با ايفاي نقش بر يادگيري مهارت‌هاي اجتماعي کودکان ناتوان ذهني آموزش‌پذير»، پژوهشنامۀ تربيتي (دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد)، دورۀ هفتم، ش 31، ص 37ـ54.
        ابن‌مسکويه، ابوعلي، 1383، تهذيب الأخلاق و تطهير الأعراق، ترجمة مهدي نجفي افرا، تهران، نورالثقلين.
        باقری، خسرو، 1383، نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، مدرسه.
        باقری، خسرو، 1388، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، تهران، مؤسسۀ فرهنگي مدرسۀ برهان.
        حجازي، بنفشه، 1380، ادبيات کودکان و نوجوانان، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
        دلشاد تهراني، مصطفي، 1387، روش‌هاي تربيت در نهج‌البلاغه، قم، دريا.
        دهخدا، علي‌اکبر، 1389، لغت‌نامه، تهران، دانشگاه تهران.
        دياني، مسعود، 1392، «تربيت حماسي؛ چيستي و چرايي»، خيمۀ معرفت، ش 14، ص 1ـ20.
        ساعي، ميرمحمود، 1379، اخلاق و تربيت اسلامي، تهران، دانشگاه پيام نور.
        ساليوان، راجرز، 1380، اخلاق در فلسفۀ کانت، ترجمۀ عزت‌الله فولادوند، تهران، طرح نو.
        سيف، علي‌اکبر، 1379، روانشناسي پرورشي، تهران، آگاه.
        طبرسي، حسن‌بن فضل، 1425ق، مکارم الاخلاق، تهران، دار الفقه.
        فراهيدي، خليل‌بن احمد، 1410ق، کتاب العين، قم، هجرت.
        فردوسي، ابوالقاسم، 1394، شاهنامه، به کوشش سعيد حميديان، تهران، قطره.
        فلاح، مرتضي، 1389، «مباني آموزش ‌و پرورش در شاهنامه»، نثرپژوهي ادب فارسي (ادب و زبان)، دورۀ جديد، ش 28 (پياپي 25)، ص 213ـ242.
        لعل شاطري، مصطفي و هادي وکيلي، 1392، «تأثير غرب بر موسيقي نظامي ايران»، پژوهشنامۀ تاريخ و تمدن اسلامي، سال چهل و ششم، ش 23، ص 69-92.
        مطهري، مرتضي، 1389، مجموعۀ آثار، چ ششم، تهران، صدرا.
        موسوي، سيدمهدي، 1392، «تربيت حماسي، الگوي تربيت مهدوي»، مشرق موعود، سال هفتم، ش 26، ص 91ـ114.
        نقيب‌زاده، ميرعبدالحسين، 1389، نگاهي به فلسفۀ آموزش ‌و پرورش، تهران، طهوري.
        نکوئيان، حبيب، 1389، تبيين آراء تربيتي فردوسي با استناد به شاهنامه، پايان‌نامۀ کارشناسي ارشد فلسفۀ تعليم و تربيت، شيراز، دانشگاه شيراز.
        نوروزي، خورشيد، 1386، «تحليل نوع ادبي سمک عيار»، ادبيات عرفاني و اسطوره‌شناختي، سال سوم، ش 9، ص 135ـ159.
        Ćurko, Bruno. Feiner & et al, 2018, 2018, Ethics and values education Manual for Teachers and Educators, London, University of Illinois.
        Dearden,R.F, 1975, "Autonomy as an Education Ideal", in Brown, S.C.(ed), philosophers Discuss Education, London, Macmillan.
        Ennis, Robert h, 2002, An outline of goals for a critical thinking curriculum and its assessment, available at:http://faculty. ed. Uiuc.edu/rhennis.
        Mike, 2001, Critical thinking for working students, Columgia, Delmar press.
        Snyder, C. R., Lopez, S. J., & Pedrotti, J. T, 2010, Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths, Sage Publications.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohsen, , Irandokht, , , , Ahmad.(2024) تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان. Marifat, 31(4), 85-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohsen ; Irandokht ; ; Ahmad ."تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان". Marifat, 31, 4, 2024, 85-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , I, , , , A.(2024) 'تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان', Marifat, 31(4), pp. 85-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , I, , , , A. تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان. Marifat, 2024; 31(4): 85-95