Marifat, Volume 32, Issue 3, No 306, Year 2024 , Pages 9-19

    Axiological Methods, Foundations and Principles of Moral Education according to Motahhari’s View

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Masoumeh / دکتری آزاد واحد علوم تحقیقات / modavar@yahoo.com
    ✍️ Mohsen / دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد / farmahinifar@yahoo.com
    Abstract: 
    Abstract Since the ideas of Islamic scholars regarding moral education are linked to the revelatory teachings, educational activists can take advantage of them. This research tries to explain the axiological methods, foundations and principles of moral education from Motahari’s point of view. The research method is descriptive-analytical. In order to collect the necessary data to achieve the research’s goals, the available and related sources have been compiled using index cards. According to the results of this research, some of the axiological foundations of Motahhari’s moral education are as follows: "the monotheistic spirituality of value, the realness and truthfulness of value, the validation of value by reason, the nature and the system of religious standards, the simultaneity of actual good and subjective good in their value"; which entail principles such as "connection with spirituality, moderation, happiness, paying attention to actual and subjective desirability" and methods such as "praying, discourse, presenting a model, and facilitating".
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مبانی، اصول و روش‌های ارزش‌شناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری
    Abstract: 
    نظرات اندیشمندان اسلامی در عرصۀ تربیت اخلاقی چون به آموزه های وحیانی پیوند خورده، می تواند مورد بهره برداری کنش گران آموزشی قرار گیرد. در این راستا پژوهش حاضر به دنیال تبیین مبانی، اصول و روش های ارزش شناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط، با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، جمع آوری شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که «معنویت توحیدی ارزش، حقیقی بودن و واقعی بودن ارزش، اعتباریابی ارزش از طریق عقل، فطرت و نظام معیار دینی، هم زمانی حسن فعلی و حسن فاعلی در ارزش»، ازجمله مبانی ارزش شناختی تربیت اخلاقی مدنظر شهید مطهری هستند؛ که اصولی چون «پیوند با معنویت، اعتدال، سعادت، توجه به مطلوبیت فعلی و فاعلی» و روش هایی مانند «دعا، خطابه، ارائۀ الگو، تسهیل و تیسیر» را به همراه دارند.
    • آريان، وهاب، 1396، تأثير و نقش دعا در تربيت انسان، قم، پژوهشکده باقرالعلوم.
    • بهشتي، سعيد، 1389، تأملات فلسفي در تعليم و تربيت، تهران، بين‌الملل.
    • خالق‌خواه، علی، 1393، «تربيت اخلاقي از ديدگاه مطهري بر مبناي رابطه اخلاق و دين»، در: مجموعه مقالات همایش فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، کرمان، دانشگاه شهید باهنر.
    • راغب اصفهاني، حسين‌بن محمد، 1416ق، مفردات الفاظ قرآن، بيروت، دارالشاميه.
    • فقيهي، علي‌نقي، 1389، نگرشي نو بر تاريخ فلسفه، قم، اسلامي.
    • مطهري، مرتضي، 1362، مجموعه مقالات، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • ـــــ ، 1382، تعليم و تربيت در اسلام، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1390، اسلام و مقتضيات زمان، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1393، اصول فلسفه و روش رئاليسم، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1395الف، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1395ب، فطرت، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1397، انسان کامل، تهران، صدرا.
    • موسوی‌فراز، محمدرضا، 1397، «بررسی تطبیقی مبنای خداشناختی اخلاق دینی از منظر استاد مطهری و بندیکت قدیس»، پژوهش‌نامه اخلاق، سال یازدهم، ش 1، ص 143ـ156.
    • نجفی، حسن و حسن ملكي، 1393، «بررسی تطبیقی عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری و روسو»، معرفت اخلاقی، سال هفتم، ش 1، ص 91-114.
    • نجفی، محمد و همكاران، 1395، «جایگاه کرامت انسانی در تربیت اخلاقی و اجتماعی با تکیه بر آراء شهید مطهری»، معرفت، سال هیجدهم، ش 7، ص 13ـ20.
    • نلر، جي اف، 1397، آشنايي با فلسفه آموزش و پرورش، تهران، سمت.
    • Butler.d, 1986, Four Philosophies and Their Practice in Education and Religion, New York, Harpen and Row..
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Masoumeh, , Mohsen, , Saeid.(2024) Axiological Methods, Foundations and Principles of Moral Education according to Motahhari’s View. Marifat, 32(3), 9-19

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Masoumeh ; Mohsen ; Saeid ."Axiological Methods, Foundations and Principles of Moral Education according to Motahhari’s View". Marifat, 32, 3, 2024, 9-19

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , M, , S.(2024) 'Axiological Methods, Foundations and Principles of Moral Education according to Motahhari’s View', Marifat, 32(3), pp. 9-19

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , M, , S. Axiological Methods, Foundations and Principles of Moral Education according to Motahhari’s View. Marifat, 2024; 32(3): 9-19