Marifat, Volume 32, Issue 3, No 306, Year 2024 , Pages 89-99

    Phenomenological Investigation of Grief and the Effective Cognitive Factors to Relieve It and Its Related Educational Consequences

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    ✍️ Rezvan / دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه شهید باهنر کرمان / R.mohammadi@uk.ac.ir
    Seyed hamidreza / استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان / hralavi@uk.ac.ir
    Morad / استادیار گروه فلسفه و تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان / myaridehnavi@uk.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract The aim of this research is to study grief and the effective cognitive factors in alleviating it and explaining its related educational consequences. This research is qualitative and uses a phenomenological method, and its statistical population is all the people who have faced the death of one of their first degree relatives in the last few years. The statistical sample was selected from the mentioned society, using a purposeful sampling method, and the tool to collect the data was a semi-structured interview organized by the researchers. The data was analyzed using the seven-step Claizi method. Analyzing the data, we concluded that the cognitive factors effective in alleviating and managing grief in all dimensions – including theism, cosmology, anthropology, and death – are very important and meaningful; each of which has sub-topics. The educational consequences are explained as well, using an inferential method and presenting a practical analogy.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی پدیدارشناختی داغ‌دیدگی و عوامل معرفتی مؤثر در تسکین آن و پیامد‌های تربیتی مرتبط
    Abstract: 
    هدف پژوهش حاضر بررسی داغ دیدگی و عوامل معرفتی مؤثر بر تسکین آن و تبیین پیامد های تربیتی مرتبط با آن است. این پژوهش از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسانه انجام شده است که جامعه آماری آن کلیه افرادی هستند که در چند سال اخیر با مرگ یکی از بستگان درجه اول خویش مواجه گردیده اند. نمونۀ آماری با روش نمونه گیری هدفمند از جامعه مذکور انتخاب شده و ابزار جمع آوری داده ها در این زمینه، مصاحبۀ نیمه ساختار یافته است که توسط پژوهشگران تنظیم شده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی انجام شده است. بعد از تحلیل داده ها به این نتیجه رسیدیم که عوامل معرفتی مؤثر در تسکین و مدیریت داغ دیدگی در همۀ ابعاد: خداشناسی، جهان شناسی، دنیا شناسی، مرگ شناسی و انسان شناسی بسیار مهم و معنادار بوده است؛ که هرکدام دارای زیر مضامین فرعی هستند و همچنین پیامد های تربیتی به روش استنتاجی و به صورت قیاس عملی بیان شده است.
        نهج‌البلاغه، 1392، ترجمة محمد دشتي، قم، پيام مقدس.
        باقري، خسرو و همكاران، 1389، رويکرد‌ها و روش‌هاي پژوهش در فلسفۀ تعليم و تربيت، تهران، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
        پروچسکا، ج و ج. نورکراس، 1387، نظام‌هاي روان‌درماني، ترجمۀ يحيي سيدمحمدي، تهران، روان.
        تابعي، مليحه، 1389، «پديدارشناسي تجربي معناي مرگ»، در: gang.irandoc.ac.ir
        حکيمي، محمد و همكاران، 1395، الحياة، ترجمة احمد آرام، تهران، دليل ما.
        دانايي‌فرد، حسن و سيدحسين کاظمي، 1390، پژوهش‌هاي تفسيري در سازمان استراتژي‌هاي پديدارشناسي و پديدارنگاري، تهران، دانشگاه امام صادق.
        داودي، محمد، 1384، سيره تربيتي پيامبر و اهل‌بيت؛ تربيت ديني، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
        دستن، فرنان، 1392، مرگ مردان نامي از سقراط تا استالين، ترجمة هوشنگ سعادت، تهران، فرزان روز.
        دهخدا، علي‌اکبر، 1377، لغت‌نامه دهخدا، تهران، روزنه.
        ديداران، سودابه، 1397، مرگ سوگ فقدان راهنمايي براي گذر از داغ‌ديدگي، تهران، قطره.
        زماني وجداني، مصطفي، 1361، حديث تربيت کودک، تهران، پيام آزادي.
        ساروخاني، باقر، 1375، دايرۀ المعارف علوم اجتماعي، تهران، کيهان.
        شريفي، مرضيه و همكاران، 1391، «رابطۀ مقابله مذهبي با آثار سوگ در دانشجويان داغ‌ديده»، روان‌شناسي و دين، ش 2، ص 115ـ127.
        صانعي، منوچهر، 1366، فرهنگ فلسفي، تهران، حکمت.
        صنعتي، محمد، 1384، «درآمدي به مرگ در انديشه غرب»، ارغنون، ش 26و27، ص 22ـ25.
        کاشفي، محمدرضا، 1386، پرسش‌ها و پاسخ‌هاي دانشجويي فرجام‌شناسي، چ پنجم، قم، معارف.
        کريچلي، سايمون، 1391، فيلسوفان مرده، ترجمة عباس مخبر، تهران، مرکز.
        مجلسي، محمدباقر، 1374، بحارالانوار، قم، کتابچي.
        معتمدي، غلامحسين، 1387، انسان و مرگ، ويراست دوم، تهران، مرکز.
        مالپاس، جف و روبرت سی سولومون، 1385، مرگ و فلسفه، ترجمة گل‌بابا سعیدی، تهران، آزادمهر.
        نصرتي، فاطمه باقر غباري بناب، 1392، «چگونگي تحمل‌افزايي (صبر) کودکان در مواجهه با مرگ يکي از اعضاي خانواده»، اخلاق، دوره سوم، ش 12، ص 165ـ204.
        نعمتي‌پور، زهرا و همكاران، 1391، «اثربخشي آموزش صبر به‌ شيوۀ گروهي بر کاهش علائم افسردگي و فشار رواني حاصل از داغ‌ديدگي در مادراني که فرزند خود را از دست داده‌اند»، مطالعات روان‌شناسي باليني، ش 7، ص 32ـ59.
        وردن، ويليام، 1388، مشاوره و درمان سوگ، ترجمة احمدرضا کياني و فاطمه سبزواري، تهران، ارجمند.
        يوسفي، عليرضا و همكاران، 1386، مقدمات روش تحقيق کيفي، اصفهان، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان.
        Becker.G., Xander. C. J., Blum. H.E., 2011, "Do religious or spiritual beliefs influence bereavement? A systematic review", Journal for the Study of the Old Testament, N. 36, p. 55-74.
        December, D., 2013, Individual and Environmental Correlatives of Anxiety in Parentally Bereaved Children, M.A. Thesis, University of Michigan.
        Park, C.I and Cohen, I.H., 1993, "Religions and nonreligious coping with the death of a friend", Cognitive Therapy and Research, N. 17, p. 561-577.
      Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      , Rezvan, , Seyed hamidreza, , Morad.(2024) Phenomenological Investigation of Grief and the Effective Cognitive Factors to Relieve It and Its Related Educational Consequences. Marifat, 32(3), 89-99

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      Rezvan ; Seyed hamidreza ; Morad ."Phenomenological Investigation of Grief and the Effective Cognitive Factors to Relieve It and Its Related Educational Consequences". Marifat, 32, 3, 2024, 89-99

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      , R, , S, , M.(2024) 'Phenomenological Investigation of Grief and the Effective Cognitive Factors to Relieve It and Its Related Educational Consequences', Marifat, 32(3), pp. 89-99

      APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

      , R, , S, , M. Phenomenological Investigation of Grief and the Effective Cognitive Factors to Relieve It and Its Related Educational Consequences. Marifat, 2024; 32(3): 89-99