Marifat, Volume 32, Issue 4, No 307, Year 2025 , Pages 23-30

    A Critical Analysis of Human Nature from Skinner's Point of View based on the Philosophy of Sadrul Mutalahin

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Hojjatollah / کارشناس ارشد فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hojjat.allah.atash@gmail.com
    Morteza Rezaei / دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / m.rezaei@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract Every theoretician in the field of sciences related to man, based on his philosophical approach and theoretical foundations, has inevitably proposed a special theory about the nature of man. Skinner is one of the behavioral psychologists who had a great impact on other psychologists, psychological knowledge, especially the topic of learning. Skinner's understanding of man is completely material and based on physicalism. He considers man to be a one-dimensional and material being. According to Skinner, human behavior is not based on motivation and internal affairs; Rather, it is determined by external forces and the environment. Skinner and his supporters consider concepts such as freedom, choice and will to be non-scientific concepts. On the other hand, Transcendental Wisdom, as a dynamic philosophy, is the most important and the highest philosophical school among all the philosophical schools of the world. Using library sources and descriptive/critical method and considering the anthropology of Transcendental Wisdom, this paper has evaluated Skinner's view on the nature of man and the foundations of that plan, to specifies the weakness of Skinner's view of man, and the superiority of the view of Transcendental Wisdom.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین و نقد ماهیت انسان از دیدگاه اسکینر بر پایه فلسفه‌ی صدرالمتألهین
    Abstract: 
    هر نظریه پرداز حوزۀ علوم مرتبط با انسان، براساس رویکرد فلسفی و مبانی نظری خود، ناگزیر در مورد ماهیت انسان نظریۀ خاصی را مطرح کرده است. بی. اف. اسکینر، از روان شناسان رفتارگراست که بر روان شناسان دیگر، دانش روان شناسی، به ویژه مبحث یادگیری، تأثیر فراوانی داشته است. برداشت اسکینر از انسان، کاملاً مادی و بر پایۀ فیزیکالیسم است . او انسان را موجودی تک ساحتی و مادی می داند. رفتار انسان به عقیدۀ اسکینر مبتنی بر انگیزه و امور درونی نیست؛ بلکه به وسیلۀ نیروهای بیرونی و محیط تعیین می شود. اسکینر و طرفدارانش مفاهیمی مانند آزادی، اختیار و اراده را مفاهیمی غیرعلمی می دانند. در سوی دیگر، حکمت متعالیه به مثابه فلسفه ای پویا، مهم ترین و عالی ترین مکتب فلسفی در میان همۀ مکاتب فلسفی جهان است. در این مقاله، با استفاده از منابع کتابخانه ای و با رویکردی توصیفی / انتقادی، دیدگاه اسکینر در مورد ماهیت انسان و مبانی آن طرح، و با توجه به انسان شناسی حکمت متعالیه ارزیابی شده است؛ تا ضعف نگاه اسکینر به انسان، و تعالی دیدگاه حکمت متعالیه در این زمینه مشخص شود.
    References: 
    • اتكينسون، ريچارد و ارنست هيلگارد، 1375، زمينۀ روان‌شناسي، ترجمة علي‌اکبر سيف و همكاران، چ دهم، تهران، رشد.
    • اس. كارور، چارلز و مايكل اف. شي‌ير، 1387، نظريه‌هاي شخصيت، ترجمة احمد رضواني، چ دوم، مشهد، آستان قدس رضوي.
    • اسكينر، بي. اف، 1370، فراسوي آزادي و شأن،‌ ترجمۀ علي‌اكبر سيف،‌ تهران، رشد.
    • اوزمن، هوارد، ۱۳۷۹، مباني فلسفي تعليم و تربيت، ترجمة غلامرضا متقي‌فر و ديگران، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • باقري، خسرو، 1387، نظريه‌هاي روان‌شناسي معاصر، تهران، علم.
    • جوادی آملی، عبدالله، 1386، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، تنظیم و تحقیق احمد واعظی، قم، اسراء.
    • چرچلند، پاول، 1386، ماده و آگاهي، ترجمۀ امير غلامي، تهران، نشر مركز.
    • حلبي، علي‌اصغر، 1374، انسان در اسلام و مكاتب غربي،‌ چ دوم، تهران،‌ اساطير.
    • دي. ناي، رابرت، 1381، سه مكتب روان‌شناسي، ترجمة احمد جلالي، تهران،‌ پادرا.
    • سيف، علي‌اکبر، 1388، روان‌شناسي پرورشي نوين، چ ششم، تهران، دوران.
    • شولتز، دوان، 1378، نظريه‌هاي شخصيت، ترجمۀ يوسف كريمي و همكاران، چ دوم، تهران، ارسباران.
    • صدرالمتألهين، 1360، الشواهد الربوبيه، تعليق، تصـحيح و مقدمة سيدجلال‌الدين آشتياني، مشهد، مركز نشر دانشگاهي.
    • ـــــ ، 1363، مفاتيح الغيب، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • ـــــ ، 1366، شرح اصول کافي، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • ـــــ ، 1368، الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة،‌ قم، مصطفوي.
    • عبوديت،‌ عبدالرسول، 1385، درآمدي به نظام حكمت صدرايي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • كيلن، ملاني، و جوديث اسمتانا، 1389،‌ رشد اخلاقي، ترجمة محمدرضا جهانگيرزاده و ديگران، قم،‌ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • لاندين، رابرت ويليام، 1388، نظريه‌ها و نظام‌هاي روان‌شناسي، ترجمة يحيي سيدمحمدي، چ پنجم، تهران، ويرايش.
    • ليل، ليندا،‌ 1374، چكيده روان‌شناسي،‌ ترجمة مهدي محي‌الدين بناب و نيسان گاهان،‌ تهران، دانا.
    • موري تامس، رابرت،‌ 1385،‌ نظريه‌هاي نوين تحول انسان،‌ ترجمة حامد برآبادي و حميدرضا آقامحمديان، تهران، نشر ني‌.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Hojjatollah, Rezaei, Morteza.(2025) A Critical Analysis of Human Nature from Skinner's Point of View based on the Philosophy of Sadrul Mutalahin. Marifat, 32(4), 23-30

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hojjatollah ; Morteza Rezaei."A Critical Analysis of Human Nature from Skinner's Point of View based on the Philosophy of Sadrul Mutalahin". Marifat, 32, 4, 2025, 23-30

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, Rezaei, M.(2025) 'A Critical Analysis of Human Nature from Skinner's Point of View based on the Philosophy of Sadrul Mutalahin', Marifat, 32(4), pp. 23-30

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, Rezaei, M. A Critical Analysis of Human Nature from Skinner's Point of View based on the Philosophy of Sadrul Mutalahin. Marifat, 2025; 32(4): 23-30