Pages:
45-57
Receive Date: 2025/10/18
Accept Date: 2025/10/18
Abstract:
The present research was conducted with the aim of strengthening interest, affection, and knowledge (ma'rifah) towards the Ahl al-Bayt (AS) among 32 second-grade students at Seddigheh Giva-Chian Girls' Elementary School, District 1, in the 2022-2023 academic year, in line with the Fundamental Reform Document of Education. The research model was qualitative with a descriptive-analytical approach, and data collection methods included interviews, study, and observation of students' performance regarding their attention to and interest in the lives of the 14 Infallibles (AS). In fact, factors such as lack of access to books about the Ahl al-Bayt (AS), not studying religious matters, and low participation in religious ceremonies and gatherings had created a sense of distance between the students and the lives of these noble figures. Solutions such as adorning the classroom environment and enhancing the spiritual atmosphere of the school, enriching the classroom library resources on the lives of the Ahl al-Bayt (AS) and initiating the program of 'promoters of affection and knowledge for the Ahl al-Bayt (AS) in the family and community, resulted in increased affection and knowledge in the hearts and minds of the students. Implementing these solutions also promoted other objectives such as cooperation, increased self-confidence, and mutual respect among the students.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تقویت معرفت و محبت نسبت به اهل بیت در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تأکید بر اقدام پژوهی (مورد مطالعه: دبستان صدیقه گیوه چیان)
Abstract:
تحقیق حاضر با هدف تقویت حس علاقه، محبت و معرفت نسبت به اهلبیت در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دانشآموزان پایۀ دوم شامل 32 نفر، دبستان دخترانه صدیقه گیوهچیان1 واقع در ناحیه 1 در سال تحصیلی 1402ـ1401 انجام شده است. مدل پژوهش کیفی و رویکرد آن توصیفی ـ تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، مصاحبه، مطالعه و مشاهده عملکرد دانشآموزان در مورد میزان توجه و علاقهمندی به زندگی 14 معصوم(ع) بود که مورد پژوهش قرار گرفت. درواقع عدم دسترسی به کتابهایی در زمینه اهلبیت(ع)، عدم مطالعه در مورد مسائل مذهبی، حضور کمرنگ در مراسم و مجلسهای مذهبی و... باعث به وجود آمدن احساس فاصله دانشآموزان از زندگی بزرگواران شده بود و اجرای راهحلهایی همچون فعالیتهایی برای آراستگی ظاهری محیط کلاس و بالا بردن روحیه معنوی دانشآموزان در مدرسه، غنیسازی منابع مورد مطالعه از زندگی اهلبیت(ع) در کتابخانه کلاس و طرح مروجان محبت و معرفت اهلبیت(ع) در خانواده و جامعه، موجب علاقه و معرفت بیش از پیش نسبت به اهلبیت(ع) در قلب و ذهن دانشآموزان شد. علاوه بر آن، اجرای راهحلهای مذکور، اهداف دیگری همچون حس همکاری، افزایش اعتماد به نفس و احترام متقابل نسبت به یکدیگر را نیز تقویت نمود.
References:
- امجد، محمود (1388). جواهر معنوی در بیانات حضرت آیتالله امجد. قم: سلوک جوان.
- پیروی، اکبر (1389). اهلبیت(ع). تهران: کانون اندیشه جوان.
- داودی، محمد و حسینیزاده، سیدعلی (1391). سیره تربیتی پیامبر و اهلبیت(ع). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
- سنچولی، زهرا و ولایتی ثابت، ابراهیم (1399). راههای ایجاد محبت نسبت به اهلبیت(ع) در کودکان و نوجوانان. ششمین همایش بینالمللی مطالعات دینی و علوم انسانی در جهان اسلام. تهران.
- سیف، علیاکبر (1394). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: آگاه.
- شورای عالی آموزش و پرورش (1397). مبانی نظری سند تحول بنیادین.
- طبسی، محمدجواد (1389). حقوق فرزندان در مکتب اهلبیت(ع). قم: بوستان کتاب.
- فاتحی، ابراهیم و دیگران (1394). تربیت اعتقادی ـ عبادی و اخلاقی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. مشهد: دانشگاه تربت حیدریه.
- محدثی، جواد (1378). راههای ایجاد محبت اهلبیت(ع) در نوجوانان و جوانان. فرهنگ کوثر، 3(29)، 15-11.
- محدثی، جواد (1393). عشق برتر: راههای ایجاد محبت اهلبیت(ع) در کودکان و نوجوانان. قم: بوستان کتاب.
- مرادیان، زینب (1398). آثار محبت اهلبیت(ع) در قرآن و روایات. مشهد: چشمانداز قطب.
- نادی، زینب و روستایی، رضا (1393). محبت اهلبیت(ع). قم: وحدتبخش.
- نجفی، فاطمه (1398). چگونه توانستم با اقدامپژوهی حس علاقه و محبت بیشتری را نسبت به اهلبیت در دانشآموزانم تقویت کنم. کنفرانس ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد دستاوردهای نوین در علوم تربیتی و رفتاری از نگاه معلم. میناب.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Badi, Maliheh.(2025) Strengthening Knowledge and Affection for the Ahl al-Bayt (AS) in Line with the Fundamental Reform Document of Education, Emphasizing Action Research (Case Study: Seddigheh Give-Chian Elementary School). Marifat, 34(3), 45-57 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.5000903
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Maliheh Badi."Strengthening Knowledge and Affection for the Ahl al-Bayt (AS) in Line with the Fundamental Reform Document of Education, Emphasizing Action Research (Case Study: Seddigheh Give-Chian Elementary School)". Marifat, 34, 3, 2025, 45-57
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Badi, M.(2025) 'Strengthening Knowledge and Affection for the Ahl al-Bayt (AS) in Line with the Fundamental Reform Document of Education, Emphasizing Action Research (Case Study: Seddigheh Give-Chian Elementary School)', Marifat, 34(3), pp. 45-57
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Badi, M. Strengthening Knowledge and Affection for the Ahl al-Bayt (AS) in Line with the Fundamental Reform Document of Education, Emphasizing Action Research (Case Study: Seddigheh Give-Chian Elementary School). Marifat, 2025; 34(3): 45-57