Marifat, Volume 34, Issue 4, No 323, Year 2025 , Pages 49-60

    An Analysis of the Educational-Doctrinal Propositions in the Dialogue Between God and Prophet Moses (AS) in the Exegeses of the Two Major Islamic Schools (A Case Study: Tafsīr al-Namūneh, *Min Waḥy al-Qur'ān, Fī Ẓilāl al-Qur'ān, and Al-Tafsīr al-Wāḍiḥ)

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Mahyar khano mpghaddam / Assistant Professor, Department of Qur'an and Hadith, University of Guilan / m.khani@guilan.ac.ir
    dor 20.1001.1.10236015.1404.34.4.5.9
    doi 10.22034/marifat.2025.5001471
    Abstract: 
    The Qur'anic narrative of God's speech to Prophet Moses (AS) in the valley of Ṭuwā contains educational content pertaining to the doctrinal principles of Monotheism (Tawḥīd), Resurrection (Maʿād), and Prophethood (Nubuwwah). Employing a descriptive-analytical method and based on selected exegeses from both major Islamic schools with an educational-social approach—namely Tafsīr al-Namūneh and Min Waḥy al-Qur'ān from the Shi'a tradition, and Fī Ẓilāl al-Qur'ān and Al-Tafsīr al-Wāḍiḥ from the Sunni tradition—this research analyzes the most prominent educational-doctrinal points within the aforementioned narrative. Based on the findings, the content of this narrative can be explained according to the following educational objectives: Pertaining to the principle of Monotheism (Tawḥīd): "Understanding the role of tribulations in the continuity of human education and guidance by God"," Comprehending the necessity of heartfelt trust in God's absolute power and wisdom", "Comprehending the necessity of devotion to God through invocations (adhkār) and deeds on the path of divine education and guidance." Pertaining to the principle of Resurrection: "Understanding the reason for the concealment of the time of the Day of Judgment", "Comprehending the origin of the denial of the Resurrection and the necessity of avoiding being influenced by its deniers." Pertaining to the principle of Prophethood: "Understanding how God removes all deficiencies of the prophets to ensure their success in educating humanity" ,"Understanding the outcome of the prophets' call (daʿwah)."
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل گزاره‌های تربیتی ـ اعتقادی گفت‌وگوی خداوند و حضرت موسی(ع) در تفاسیر فریقین (مطالعه موردی: تفسیر نمونه، من وحی القرآن، فی ظلال القرآن و التفسیر الواضح)
    Abstract: 
    داستان قرآنی تکلم خداوند با حضرت موسی در وادی طوی، دارای محتوای تربیتی ناظر به اصول اعتقادی توحید، معاد و نبوت است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و بر مبنای تفاسیر منتخب فریقین با رویکرد تربیتی ـ اجتماعی (تفسیر نمونه و من وحی القرآن از شیعه و فی ظلال القرآن و التفسیر الواضح از اهل‌سنت)، به تحلیل برجسته‌ترین نکات تربیتی ـ اعتقادی داستان مذکور می‌پردازد. بر مبنای نتایج آن، می‌توان محتوای داستان مذکور را بر اساس اهداف تربیتی «شناخت نقش ابتلائات در استمرار تربیت و هدایت انسان توسط خداوند»، «پی بردن به لزوم اعتماد قلبی به قدرت مطلق و حکمت خداوند» و «پی بردن به التزام به عبادت خداوند با اذکار و اعمال در مسیر تربیت و هدایت الهی» ناظر به اصل توحید، اهداف «شناخت علت مخفی نگه داشتن زمان قیامت» و «پی بردن به منشأ انکار قیامت و لزوم پرهیز از متأثر شدن از منکران آن» ناظر به اصل معاد و اهداف «پی بردن به برطرف شدن تمام کمبودهای انبیاء توسط خداوند جهت موفقیت در تربیت انسان‌ها» و «پی بردن به نتیجۀ دعوت انبیاء» ناظر به اصل نبوت تبیین کرد.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • آل کاشف‌الغطاء، محمدحسین (1413ق). اصل الشیعه و أصولها. چ چهارم. بیروت: مؤسسة الأعلمی‏.
    • ابن‌شعبه حرانى، حسن بن على (1404ق). تحف العقول. تحقیق على‌اکبر غفارى. چ دوم. قم: جامعۀ مدرسین‏.‏
    • باقری، خسرو و دیگران (1389). رویکردها و روش پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
    • جمعی از نویسندگان (۱۳۸۸). تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • جوادی آملی، عبدالله (1383). توحید در قرآن. قم: اسراء.
    • جوادی آملی، عبدالله (1386). صورت و سیرت انسان در قرآن. چ پنجم. قم: اسراء.
    • حجازی، محمدمحمود (1413ق). التفسیر الواضح‏. چ دهم. بیروت: دار الجیل الجدید.
    • حسینی‌زاده، سیدعلی (1399). غایت تربیت از دیدگاه اسلامی. تربیت اسلامی، 31، 67ـ87.
    • خاتمى‏، احمد (1370). فرهنگ علم کلام‏. تهران: صبا.
    • داوودی، محمد و حسینی‌زاده، علی (1389). سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن‏. تحقیق صفوان عدنان داودى‏. بیروت‏: دارالعلم.
    • سیدقطب (1412ق). فى ظلال القرآن‏. چ هفدهم‏. قاهره‏: دارالشروق‏.
    • صدوق، محمد بن علی (1398ق). ‏التوحید. تحقیق هاشم ‏حسینى. قم‏: جامعۀ مدرسین‏.
    • صدوق، محمد بن علی (1371ق). الاعتقادات‏. ترجمۀ محمدعلی حسنی. تهران: اسلامیه.
    • طبرسى، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏. چ سوم. تهران: ناصر خسرو.
    • فضل‌الله، سیدمحمدحسین‏ (1419ق). تفسیر من وحى القرآن‏. چ دوم. بیروت: دارالملاک‌ للطباعة ‌و النشر.
    • فیض کاشانی، ملامحسن (1387). رسائل‏. تهران: مدرسۀ عالى شهید مطهرى‏.
    • کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تصحیح علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندى. چ چهارم. تهران: ‏دارالکتب الاسلامیه.
    • لاهیجى، حسن بن عبدالرزاق (1375). رسائل فارسى. تحقیق على صدرائى. تهران: میراث مکتوب‏.
    • مصباح‌الهدی، مصطفی (1388). روش‌های تربیت در داستان حضرت موسی(ع) در قرآن. پژوهش های قرآنی، 59، 140ـ152.
    • مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    • نراقى، ملامهدى (1369). انیس الموحدین‏. تصحیح سیدعلی قاضى.‏ چ دوم. تهران: الزهراء.‏
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    khano mpghaddam, Mahyar.(2025) An Analysis of the Educational-Doctrinal Propositions in the Dialogue Between God and Prophet Moses (AS) in the Exegeses of the Two Major Islamic Schools (A Case Study: Tafsīr al-Namūneh, *Min Waḥy al-Qur'ān, Fī Ẓilāl al-Qur'ān, and Al-Tafsīr al-Wāḍiḥ). Marifat, 34(4), 49-60 https://doi.org/10.22034/marifat.2025.5001471

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahyar khano mpghaddam."An Analysis of the Educational-Doctrinal Propositions in the Dialogue Between God and Prophet Moses (AS) in the Exegeses of the Two Major Islamic Schools (A Case Study: Tafsīr al-Namūneh, *Min Waḥy al-Qur'ān, Fī Ẓilāl al-Qur'ān, and Al-Tafsīr al-Wāḍiḥ)". Marifat, 34, 4, 2025, 49-60

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    khano mpghaddam, M.(2025) 'An Analysis of the Educational-Doctrinal Propositions in the Dialogue Between God and Prophet Moses (AS) in the Exegeses of the Two Major Islamic Schools (A Case Study: Tafsīr al-Namūneh, *Min Waḥy al-Qur'ān, Fī Ẓilāl al-Qur'ān, and Al-Tafsīr al-Wāḍiḥ)', Marifat, 34(4), pp. 49-60

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    khano mpghaddam, M. An Analysis of the Educational-Doctrinal Propositions in the Dialogue Between God and Prophet Moses (AS) in the Exegeses of the Two Major Islamic Schools (A Case Study: Tafsīr al-Namūneh, *Min Waḥy al-Qur'ān, Fī Ẓilāl al-Qur'ān, and Al-Tafsīr al-Wāḍiḥ). Marifat, 2025; 34(4): 49-60