سپهر عام رسانههای جمعی مدرن به عنوان برجستهترین دستاوردهای جهان صنعتی و فناوریهای فرهنگی و ارتباطی پرنفوذ، همه پدیدهها و عناصر فرهنگی از جمله دین را به گونههای مختلفی پوشش داده است. کم و کیف این ارتباط و آثار و نتایج حاصل از آن، به ویژه در حوزه تعامل دین و رسانههای تصویری، سؤالات و مباحث مهمی را به میان کشیده و دینپژوهان و رسانهپژوهان را به عرصههای مطالعاتی جدیدی سوق داده است. این نوشتار درصدد است تا به اجمال بخشی از نقطه تلاقیهای این دو حوزه را مورد بررسی قرار داده و تصویری هرچند کلی از فضای حاکم بر این تعامل به دست دهد. گونههای مختلف تعامل دین و رسانه، تأثیر و تأثّر هر یک بر، و از دیگری، عوامل مؤثر در تشدید یا تضعیف این ارتباط و روند جاری این تعامل عمدهترین مباحثی است که تصریحا و تلویحا از آن سخن رفته است.