Pages:
57-66
Receive Date: 2025/02/12
Accept Date: 2025/02/12
Abstract:
Abstract
Khowf and raja (fear and hope) are among the most famous titles in Islamic education, which are translated as "tars and omid" in Persian. Fear and hope have a fundamental effect on human behavior and most human behaviors are formed based on them. The research question deals with the reality of fear and hope and their educational effects. Explaining and understanding the truth of fear and hope and stating their educational effects will help religious education instructors to use the behavioral mechanism of fear and hope in the education of their students. The reality of fear and hope was investigated in the works of Ayatullah Misbah Yazdi through the descriptive-analytical method. From the point of view of Ayatullah Misbah Yazdi, all human behaviors are formed based on three main motivations: the love of survival, the love of perfection, and the love of pleasure. Man is constantly looking for survival, perfection and pleasure and always fights against obstacles to achieving them. Man likes to gain benefits and protect himself from harm, and that is why fear and hope are formed in man. Fear has effects such as divine piety, abandoning ambitions, resistance against the temptations of the devil and the whims of the soul; hope also has effects such as eagerly striving for righteous deeds, repentance and returning to God.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :حقیقت خوف و رجا از منظر آیتالله مصباح یزدی و آثار تربیتی آن دو
Abstract:
دو عنوان «خوف و رجا» از معروف ترین عناوین در معارف اسلامی هستند که در فارسی به «ترس و امید» ترجمه شده است. خوف و رجا در رفتار انسان تأثیر اساسی دارند و اغلب رفتارهای انسان بر پایه خوف و رجا شکل می گیرند. مسئلۀ پژوهش، چیستی خوف و رجا و آثار تربیتی آن دو است. تبیین و تفهیم حقیقت خوف و رجا و بیان آثار تربیتی آن، به مربیان تربیت دینی کمک می کند در تربیت متربیان خود از سازوکار رفتاری خوف و رجا در انسان استفاده کنند. حقیقت خوف و رجا با روش توصیفی ـ تحلیلی در آثار آیت الله مصباح یزدی مورد بررسی قرار گرفت. از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی همه رفتارهای انسان براساس سه انگیزۀ اصلی: حب بقا و حب کمال و حب لذت شکل می گیرند. انسان پیوسته دنبال بقا و کمال و لذت است و با موانع این سه نیز همواره مبارزه می کند. انسان دوست دارد منافع را به دست آورد و خود را از ضرر نگهدارد و براین اساس خوف و رجا در انسان شکل می گیرند. خوف آثاری مثل تقوای الهی، ترک جاه طلبی، ایمنی در مقابل وسوسه های شیطان و هوای نفس دارد و رجا نیز آثاری مثل تلاش و اشتیاق عمل صالح و توبه و بازگشت به سوی خدا دارد.
References:
- نهجالبلاغه، 1414ق، تصحیح صبحی صالح، قم، هجرت.
- ابنمنظور، محمدبن مکرم، 1414ق، لسان العرب، چ سوم، بيروت، دار صادر.
- احمري، حسين و مريم غلامحسيننژاد، 1394، «تأثير اميدواري به خدا در سعادت دنيوي و اخروي فرد و عوامل دستيابي به آن»، بصيرت و تربيت اسلامي، ش 33، ص 55ـ74.
- بستاني، فواد افرام، ۱۳۷۵، فرهنگ ابجدي، چ دوم، تهران، اسلامى.
- جوادي آملي، عبدالله، ۱۳۸۸، تفسير تسنيم، چ هشتم، قم، اسراء.
- حملاوي، احمد، 1312ق، شذا العرف في فن الصرف، بيروت، المكتبة العصريه.
- راغب اصفهاني، حسينبن محمد، 1412ق، مفردات الفاظ القرآن، بيروت، دارالقلم.
- رستمي، عباسعلي و همكاران، 1400، «بررسي آثار تربيتي خوف و رجا از ديدگاه اسلام با تأکيد بر قرآن کريم»، پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي، ش 62، ص 35ـ77.
- زبيدي، محمدمرتضي. ۱۴۱۴ق، تاج العَروس من جواهر القاموس، بيروت، دار الفکر.
- طبرسي، عليبن حسن، ۱۳۴۴، مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، چ دوم، نجف، المکتبة الحيدريه.
- طريحي، فخرالدين، 1375، مجمع البحرين، چ سوم، تهران، مرتضوي.
- فخررازي، محمدبن عمر، 1407ق، المطالب العالية من العلم الإلهي، بيروت، دار الکتاب العربي.
- فيض کاشاني، ملامحسن، 1376، المحجة البيضاء في تهذيب الإحياء، چ چهارم، قم، مؤسسة النشر الاسلامي.
- قرشي، باقرشريف، ۱۳۷۸، النظام التربوي في الإسلام، قم، دار الکتاب الاسلامي.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1407ق، الکافي، چ چهارم، قم، دار الکتب الاسلاميه.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1382، بر درگاه دوست، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1383، فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، چ چهارم، تهران، شرکت چاپ و نشر بينالملل.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1388، تربيت ديني در جامعه اسلامي معاصر، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1390الف، آيين پرواز، چ هفتم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1390ب، سجادههاي سلوک، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1392، بهترينها و بدترينها از ديدگاه نهجالبلاغه، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1393الف، انسانسازي در قرآن، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1393ب، جرعهاي از درياي نور، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، ۱۳۹۴الف، اخلاق در قرآن، چ هشتم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1394ب، پندهاي الهي، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1396، ره توشه، چ هفتم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره). ج 1.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1399، انسانشناسي در قرآن، چ هفتم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- مصطفوي، حسن، 1430ق، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، چ سوم، بيروت، دار الكتب العلميه.
- نراقي، مهدي، بيتا، جامع السعادات، چ چهارم، بيروت، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, Sayyed Mehdi.(2025) The Truth and Educational Effects of Fear and Hope (khowf and raja) from the Perspective of Ayatullah Misbah Yazdi . Marifat, 31(4), 57-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sayyed Mehdi Hoseini."The Truth and Educational Effects of Fear and Hope (khowf and raja) from the Perspective of Ayatullah Misbah Yazdi ". Marifat, 31, 4, 2025, 57-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, S.(2025) 'The Truth and Educational Effects of Fear and Hope (khowf and raja) from the Perspective of Ayatullah Misbah Yazdi ', Marifat, 31(4), pp. 57-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, S. The Truth and Educational Effects of Fear and Hope (khowf and raja) from the Perspective of Ayatullah Misbah Yazdi . Marifat, 2025; 31(4): 57-66