Abstract
The purpose of this research is to study the educational aspects of an epic and analyze these aspects in the educational school and conduct of Martyr Soleimani. Examining, explaining and analyzing the last will of Martyr Soleimani, the statements of the Supreme Leader of the Iran, and the words of his prominent comrades in arm, we have tried to answer this main question, using an interpretive-analytical method: to what extent the biography of Qasem Soleimani fits and describes the criteria of epic education? Epic education had, and still has, an important position in the cultural-religious values of the Islamic-Iranian school and worldview, in its different dimensions and levels. Some influential and charismatic people, such as Qasem Soleimani, have played an important role in reproducing this issue in the society at different periods of time. The findings of this research can be divided into two parts; in the first part, we have discovered and analyzed the dimensions of epic education and its sub-themes (being loyal to the guardianship,
zeal, courage, bravery and chivalry, jihad, sacrifice and selflessness, benevolence and altruism, justice and anti-tyranny, etc.) by studying national epic works and the teachings of Shiism. In the second part, we implemented these cases relying on the school, conduct, actions and behavior of Qasem Soleimani. We should say that Qasem Soleimani has been a prominent example in the realization of epic education in Iran, in the social-educational context and structure of the society, after the revolution of Iran. A concrete example is the widespread participation of people in his funeral procession and burial in different regions of the country, and in the form of making this school as a culture for the new generations after his martyrdom.
Title :حماسه، تبلور دیدگاههای نوین: سیرۀ تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی بسترساز تربیت حماسی متعالی
Abstract:
هدف پژوهش، بررسی ابعاد تربیتی حماسه و واکاوی این ابعاد در سیره و مکتب تربیتی شهید سلیمانی است. دراین چارچوب تلاش شد با بررسی، تبیین و تحلیل وصیت نامة شهید سلیمانی، بیانات مقام معظم رهبری و سخنان افراد شاخص و هم رزم شهید با روش تفسیری ـ تحلیلی به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که سیرة شهید سلیمانی تا چه حد ملاک های تربیت حماسی را پوشش و توصیف می کند. تربیت حماسی جایگاه و منزلت کلیدی در ابعاد و سطوح فرهنگی ـ ارزشی مکتب و جهان بینی اسلامی ـ ایرانی داشت و دارد. برخی افراد متنفذ و کاریزماتیک، از جمله شهید سلیمانی نقش مهمی در بازتولید این مسئله در برهه های زمانی مختلف جامعه داشته اند. یافته های پژوهش به دو بخش قابل تفکیک است؛ در بخش اول با مطالعة آثار حماسی ملی و آموزه های اسلام شیعی نگارش شده، ابعاد تربیت حماسی و زیرمحورهای آن (ولایت مداری، غیرت، شجاعت، فتوت و جوان مردی، جهاد، ایثار و ازخودگذشتگی، احسان و نوع دوستی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی و...) کشف و تحلیل شد. در قسمت دوم تلاش شد این موارد با تکیه بر مکتب، سیره، کنش و رفتار شهید سلیمانی پیاده شود. باید گفت که در بافت و ساخت تربیتی ـ اجتماعی جامعه، شهید سلیمانی مصداق بارزی در تحقق تربیت حماسی در ایران پس از انقلاب داشته است. مصداق عینی آن را در مشارکت گسترده مردم در مراسم تشیع، خاک سپاری آن در مناطق مختلف کشور و پس از شهادت در قالب فرهنگ سازی این مکتب برای نسل های جدید می توان مشاهده کرد.
, Mohsen, , Irandokht, mahmoudiraja, seyyedzakarya, , Fatemeh.(2024) Epic, the Manifestation of New Perspectives: the Educational Conduct of the Martyr Qasem Soleimani, Preparing the Ground for Transcendental Epical Education. Marifat, 32(3), 67-77
Mohsen ; Irandokht ; seyyedzakarya mahmoudiraja; Fatemeh ."Epic, the Manifestation of New Perspectives: the Educational Conduct of the Martyr Qasem Soleimani, Preparing the Ground for Transcendental Epical Education". Marifat, 32, 3, 2024, 67-77
, M, , I, mahmoudiraja, S, , F.(2024) 'Epic, the Manifestation of New Perspectives: the Educational Conduct of the Martyr Qasem Soleimani, Preparing the Ground for Transcendental Epical Education', Marifat, 32(3), pp. 67-77
, M, , I, mahmoudiraja, S, , F. Epic, the Manifestation of New Perspectives: the Educational Conduct of the Martyr Qasem Soleimani, Preparing the Ground for Transcendental Epical Education. Marifat, 2024; 32(3): 67-77