Pages:
67-77
Receive Date: 2025/03/21
Accept Date: 2025/03/21
Abstract:
Abstract
The purpose of this research is to study the educational aspects of an epic and analyze these aspects in the educational school and conduct of Martyr Soleimani. Examining, explaining and analyzing the last will of Martyr Soleimani, the statements of the Supreme Leader of the Iran, and the words of his prominent comrades in arm, we have tried to answer this main question, using an interpretive-analytical method: to what extent the biography of Qasem Soleimani fits and describes the criteria of epic education? Epic education had, and still has, an important position in the cultural-religious values of the Islamic-Iranian school and worldview, in its different dimensions and levels. Some influential and charismatic people, such as Qasem Soleimani, have played an important role in reproducing this issue in the society at different periods of time. The findings of this research can be divided into two parts; in the first part, we have discovered and analyzed the dimensions of epic education and its sub-themes (being loyal to the guardianship,
zeal, courage, bravery and chivalry, jihad, sacrifice and selflessness, benevolence and altruism, justice and anti-tyranny, etc.) by studying national epic works and the teachings of Shiism. In the second part, we implemented these cases relying on the school, conduct, actions and behavior of Qasem Soleimani. We should say that Qasem Soleimani has been a prominent example in the realization of epic education in Iran, in the social-educational context and structure of the society, after the revolution of Iran. A concrete example is the widespread participation of people in his funeral procession and burial in different regions of the country, and in the form of making this school as a culture for the new generations after his martyrdom.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :حماسه، تبلور دیدگاههای نوین: سیرۀ تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی بسترساز تربیت حماسی متعالی
Abstract:
هدف پژوهش، بررسی ابعاد تربیتی حماسه و واکاوی این ابعاد در سیره و مکتب تربیتی شهید سلیمانی است. دراین چارچوب تلاش شد با بررسی، تبیین و تحلیل وصیت نامهی شهید سلیمانی، بیانات مقام معظم رهبری و سخنان افراد شاخص و هم رزم شهید با روش تفسیری ـ تحلیلی به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که سیرهی شهید سلیمانی تا چه حد ملاک های تربیت حماسی را پوشش و توصیف می کند. تربیت حماسی جایگاه و منزلت کلیدی در ابعاد و سطوح فرهنگی ـ ارزشی مکتب و جهان بینی اسلامی ـ ایرانی داشت و دارد. برخی افراد متنفذ و کاریزماتیک، از جمله شهید سلیمانی نقش مهمی در بازتولید این مسئله در برهه های زمانی مختلف جامعه داشته اند. یافته های پژوهش به دو بخش قابل تفکیک است؛ در بخش اول با مطالعهی آثار حماسی ملی و آموزه های اسلام شیعی نگارش شده، ابعاد تربیت حماسی و زیرمحورهای آن (ولایت مداری، غیرت، شجاعت، فتوت و جوان مردی، جهاد، ایثار و ازخودگذشتگی، احسان و نوع دوستی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی و...) کشف و تحلیل شد. در قسمت دوم تلاش شد این موارد با تکیه بر مکتب، سیره، کنش و رفتار شهید سلیمانی پیاده شود. باید گفت که در بافت و ساخت تربیتی ـ اجتماعی جامعه، شهید سلیمانی مصداق بارزی در تحقق تربیت حماسی در ایران پس از انقلاب داشته است. مصداق عینی آن را در مشارکت گسترده مردم در مراسم تشیع، خاک سپاری آن در مناطق مختلف کشور و پس از شهادت در قالب فرهنگ سازی این مکتب برای نسل های جدید می توان مشاهده کرد.
References:
- نهجالبلاغه، 1379، ترجمۀ محمد دشتي، قم، مشهور.
- ابنمسکويه، ابوعلي احمدبن محمد، 1389ق، تهذيب الأخلاق و تطهير الأعراق، بيروت، منشورات دار مکتبة الحياة.
- اسماعيلپور، ابوالقاسم، 1377، اسطوره، بيان نمادين، تهران، سروش.
- اميني، سيدجواد و همكاران، 1399، «تبيين منظومة (اعتقادي / رفتاري) سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني بهعنوان حکمران اسلامي»، حکمراني متعالي، ش 1، ص 129ـ160.
- بابايي، محمدباقر، 1396، «راهبرد حصار فرهنگي در تقابل با جريان نفوذ از منظر قرآن»، سياست دفاعي، ش 98، ص 161ـ186.
- بنيلوحي، سيدعلي، 1398، اين مرد پايان ندارد: زندگي سرباز سرافراز شهيد قاسم سليماني، اصفهان، راه بهشت.
- بيات، عبدالحميد و سيدمهدي طباطبايي، 1399، «الگوي مطلوب ارتباطات ميانفردي در سلسلهمراتب فرماندهي: مورد مطالعه شهيد حاج قاسم سليماني»، مديريت اسلامي، ش 28(4)، ص 169ـ185.
- بيانات رهبر معظم انقلاب، در: khamenei.ir
- جرجاني، عليبن محمد، 1379، التعريفات، تهران، ناصرخسرو.
- جمعی از نویسندگان، 1400، «اسرار سلیمانی»، در: مجموعه مقالات جمعی از صاحبنظران درباره شخصیت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، تهران، خط مقدم.
- حافظنيا، محمدرضا، 1385، مقدمهاي بر روش تحقيق در علوم انساني، تهران، سمت.
- خليلي جهانتيغ، مريم و مهدي دهرامي، 1390، «ادبيات تعليمي و تربيتي در شاهنامه فردوسي»، پژوهشنامه ادبيات تعليمي، ش 3(6)، ص 41ـ51.
- خوشناموند، محسن، 1400، طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت حماسی بر اساس شاهنامه فردوسی برای دوره کودکی، رسالة دكتري، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
- دهخدا، علياکبر، 1389، لغتنامه، تهران، دانشگاه تهران.
- دهقانيپوده، حسين و امين پاشايي هولاسو، 1399، «تدوين الگوي فرماندهي شهيد قاسم سليماني»، مديريت اسلامي، ش 2(4)، ص 13ـ37.
- دياني، مسعود، 1392، «تربيت حماسي؛ چيستي و چرايي»، خيمۀ معرفت، ش 14، ص 1ـ28.
- رستمي، علي، 1399، «حکمراني امنيتي در انديشه سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني (امنيتبخشي در محور مقاومت)»، حکمراني متعالي، ش 1، ص 49ـ62.
- رياض، محمد، 1382، فتوتنامه تاريخ، آيين، آداب و رسوم، به اهتمام عبدالکريم جربزهدار. تهران، اساطير.
- صالحبن جناح، 1372، کتاب الادب و المروء، مقدمه، تصحيح، ترجمه و تأليف سيدمحمد دامادي. تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
- طبرسي، حسنبن فضل، 1425ق، مکارم الاخلاق، تهران، دار الفقه.
- عميد، حسن، 1377، فرهنگ فارسي عميد، تهران، اميرکبير.
- فراهيدي، خليلبن احمد، 1410ق، کتاب العين، قم، هجرت.
- قراباغي، ميثم و محمد ازگلي، 1399، «واکاوي سبک رهبري شهيد حاج قاسم سليماني الگوي متعالي رهبري خدمتگزار»، مديريت اسلامي، ش 28(4)، ص 113ـ139.
- مرکز فرهنگي و تبليغي آيندهسازان، 1392، گفتارهايي در تربيت حماسي، قم، مرکز فرهنگي و تبليغي آيندهسازان.
- مطهري، مرتضي، 1388، حماسه حسيني، تهران، صدرا.
- ـــــ ، 1389، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
- مظاهري، محمدمهدي، 1399، «ارائه الگوي مديريتي در تراز انقلاب براي مديران عالي جمهوري اسلامي ايران مبتني بر سبک مديريتي شهيد سپهبد قاسم سليماني»، مديريت اسلامي، ش 28(1)، ص 21ـ46.
- موسوي، سيدمحمد، 1398، «مکتب شهيد حاج قاسم سليماني در دفاع از حريم اهلبيت»، مطالعات بيداري اسلامي، سال هشتم، ش 15، ص 75ـ100.
- موسوي، سيدمهدي، 1392، «تربيت حماسي، الگوي تربيت مهدوي»، مشرق موعود، ش 7(26)، ص 91ـ114.
- مهرانفر، ابوذر، 1398، برادر قاسم: جستاري در انديشههاي راهبردي حاج قاسم سليماني در حوزه ولايت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر، قم، مهر اميرالمؤمنين.
- نجفي، محمدحسن، 1386، جواهرالکلام في شرح شرائع الاسلام، تهران، دارالکتاب الاسلاميه.
- نراقي، ملاحمد، 1348، معراج السعاده، قم، طوباي محبت.
- نوروزي، خورشيد، 1386، «تحليل نوع ادبي سمک عيار»، ادبيات عرفاني و اسطورهشناختي، ش 3(9)،ص 135ـ159.
- Ćurko, Bruno & et. All, 2018, "Ethics and values education Manual for Teachers and Educators", The Leadership Quarterly, N. 33 (3), p. 269–291.
- Katz, Robert, 1974, Skills of an Effective Administrator Harvard Business Review, September-OctoberStoner, London; Prentic-Hall.
- Snyder, C. R. Lopez, S. J. & Pedrotti, J. T, 2010, Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths, Sage Publications.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mohsen, , Irandokht, mahmoudiraja, seyyedzakarya, , Fatemeh.(2025) Epic, the Manifestation of New Perspectives: the Educational Conduct of the Martyr Qasem Soleimani, Preparing the Ground for Transcendental Epical Education. Marifat, 32(3), 67-77
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohsen ; Irandokht ; seyyedzakarya mahmoudiraja; Fatemeh ."Epic, the Manifestation of New Perspectives: the Educational Conduct of the Martyr Qasem Soleimani, Preparing the Ground for Transcendental Epical Education". Marifat, 32, 3, 2025, 67-77
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , I, mahmoudiraja, S, , F.(2025) 'Epic, the Manifestation of New Perspectives: the Educational Conduct of the Martyr Qasem Soleimani, Preparing the Ground for Transcendental Epical Education', Marifat, 32(3), pp. 67-77
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , I, mahmoudiraja, S, , F. Epic, the Manifestation of New Perspectives: the Educational Conduct of the Martyr Qasem Soleimani, Preparing the Ground for Transcendental Epical Education. Marifat, 2025; 32(3): 67-77