Pages:
73-85
Receive Date: 2025/10/15
Accept Date: 2025/10/15
Abstract:
Cultural identity is an important issue in the contemporary Iranian society, particularly for its youth. According to upstream documents, the educational system must be based on teaching a religious lifestyle through thinking and reasoning. Wisdom-based instructional design is founded on a wisdom-based philosophy, which is a model of wise thinking for discovering truth and benevolence in any concept. It strives to strengthen the learning competencies of balance (for equilibrium), interaction (for enlightenment), and excellence (for inspiration and value creation) in individuals. In the meantime, reflection, synergy, and cooperation for exchanging experiences, strengthening the power of dialogue for enlightenment, and ultimately, courageous and clear writing for gaining self-esteem are practiced. This research was conducted with the aim of producing a native instructional design and seeks to answer the question of whether wisdom-based instructional design can lead to valuing the concept of cultural identity among students in the dimension of religious lifestyle. The results showed that wisdom-based instructional design affects the valuation of the concept of students' cultural identity in the dimension of religious lifestyle, and the analysis of the results from their wisdom-based discourse and writing clearly demonstrated this effect.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانشآموزان متوسطه
Abstract:
هویت فرهنگی از مسائل مهم جامعۀ امروز ایران و بهخصوص قشر جوان و نوجوان است. طبق اسناد بالادستی نظام آموزشی باید مبتنیبر آموزش سبک زندگی دینی از طریق تفکر و استدلال باشد. طراحی آموزشی حکمی بر اساس فلسفه حکمت بنیان طراحی شده که یک مدل تفکر حکیمانه در کشف حقیقت و خیرخواهی برای هر مفهوم است و میکوشد شایستگیهای یادگیری تعادل، شایستگی یادگیری تعامل برای روشنگری و شایستگی یادگیری تعالی برای الهامبخشی و ایجاد ارزش را در افراد تقویت کند. در این مسیر تأمل، همافزایی و تعاون برای تبادل تجربیات، تقویت قدرت گفت و شنود برای روشنگری و در نهایت نگارش جسورانه و شفاف برای کسب عزت نفس تمرین میشود. این پژوهش به هدف انجام یک طراحی آموزشی بومی صورت گرفته و در پی پاسخ به این سؤال است که آیا طراحی آموزشی حکمی میتواند منجر به ارزش بخشی به مفهوم هویت فرهنگی دانشآموزان در بعد سبک زندگی دینی شود؟ نتایج پژوهش نشان داد که طراحی آموزشی حکمی بر ارزشبخشی به مفهوم هویت فرهنگی دانشآموزان در بعد سبک زندگی دینی تأثیر دارد و تحلیل نتایج حاصل از گویش و نگارش حکیمانه آنها، این تأثیر را به وضوح نشان داد.
References:
- آشنا، حسامالدین و روحانی، محمدرضا (1389). هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مؤلفههای بنیادی. تحقیقات فرهنگی ایران، ۳(۴)، ۱۵۷-۱۸۴.
- امینی، محمد (1401). سیاستگذاری هویت در نظام آموزشی کشور و توصیههای سیاستی آن. مطالعات راهبردی فرهنگ، ۲(۴)، ۹-۲۸.
- پرگاری، پرهون (1400). تأثیر شرایط اقلیمی بر فرهنگ و هویت بومی و رابطۀ آن با سلامت انسان. معماری و انرژی، ش 9و10، ۲۸-۳۳.
- جامهبزرگ، زهرا (1402). طراحی آموزشی حکمی (حکمت بنیان) بهعنوان طراحیپژوهی. نخستین همایش ملی روشهای پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، رویکردهای نوپدید و چالشهای پیشرو.
- جامه بزرگ، زهرا (1403). طراحی آموزشی حِکمی ( حکمت بنیان) مبتنیبر فراعقلانیت برای تحقق انسان حکیم. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
- جامهبزرگ، زهرا (1403). مبانی فلسفی آموزشی حِکمی مبتنیبر فراعقلانیت برای تحقق انسان حکیم. کاوشهای عقلی، 5، 88-132.
- دیباجی، سیدمحمدعلی و توکلنژاد، مهدی (1395). بررسی مؤلفههای سبک زندگی دینی از منظر آیتالله جوادی آملی و امکان بازنمایی آن در رسانههای مدرن. پژوهشنامه سبک زندگی، 2 (1)، 7ـ32.
- رضوی، سیدعباس (1400). روندهای اخیر و آتی طراحی آموزشی، جزوه طراحی آموزشی۱ (مبانی). تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی.
- رهایی، علی و دیگران (1403). بررسی تأثیر محیطهای آموزشی بر شکلگیری هویت فرهنگی فرد در قالب بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی ایران. سومین همایش ملی پژوهشمند. بندرعباس.
- صباغ کرمانی، لیدا (1395). سبک تفکر اسلامی، مقدمه سبک زندگی اسلامی. کنگره پیشگامان پیشرفت.
- صفوی، سیده خدیجه (1403). تأثیر هویت فرهنگی و اجتماعی بر سبک زندگی جوانان. پایاشهر، ۶(۶۲)، 1ـ12.
- عمانی، مهدی و دیگران (1401). فناوری هارپ در سنجه هویت فرهنگی ملی. حقوق و مطالعات نوین، ۳(۳)، ۱-۱۶.
- فصیح رامندی، منصوره (1400). بررسی نسبت میان حقوق فرهنگی و آزادی بیان با رویکردی به دیدگاه امام خمینی. پژوهشنامه متین، ۲۳(۹۲)، ۱۵۳-۱۶۷.
- فلاحتی، حمید (1403). کاربست دانش سبک زندگی در بازطراحی دروس معارف اسلامی. پژوهشنامه سبک زندگی، ۹(۲)، ۱۰۳-۱۱۸.
- قاسمی، الهام (۱۴۰۰). هویت فرهنگی در عصر جهانیشدن: همگرایی یا واگرایی. پژوهشهای مکانی فضایی، 5 (2)، ۸۳-۹۶.
- قربانی بهابادی، الهه (1397). هویت کودکان ایران اسلامی در آموزش و پرورش دبستانی. همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی.
- مجیدی، کژال و دیگران (1400). بررسی تأثیرات نامطلوب شبکههای اجتماعی مجازی بر بعد هویت دینی و بعد فرهنگی هویت ایرانی اسلامی جوانان. هشتمین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران.
- مهدیان، راحله و دیگران (1402). تحلیل مضمون کتب ابتدایی برای شناسایی مؤلفههای هویت ملی با اسناد بالادستی. مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 2 (16)، 37ـ58.
- ناروئینسب، محمدحسین (1401). انتظار و احیای سبک زندگی دینی. علماندیشان ایران زمین، 2، 77ـ84.
- نجفی، حسن و دیگران (1401). مبانی الهیاتی برنامه درسی هویت دینی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 30(55)، ۱۹۳-۲۳۱.
References:
- Chitima, S. S. (2022). Negotiating national identity in postcolonial Zimbabwe through a national dress. Nations and Nationalism, 28(4), 1395-1410.
- Rahmawati, Yuli & et. Al (2020). The Integration of Culturally Responsive Transformative Teaching to Enhance Student Cultural Identity in the Chemistry Classroom, Universal Journal of Educational Research, 8(2), p 468-476.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
amirahmadi, zeinab sadat, Jamebozorg, zahra, maleki, hasan.(2025) Valuing Cultural Identity through Wisdom-Based Instructional Design for the Realization of the Wise Human in High School Students. Marifat, 34(3), 73-85 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.5001027
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
zeinab sadat amirahmadi; zahra Jamebozorg; hasan maleki."Valuing Cultural Identity through Wisdom-Based Instructional Design for the Realization of the Wise Human in High School Students". Marifat, 34, 3, 2025, 73-85
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
amirahmadi, Z, Jamebozorg, Z, maleki, H.(2025) 'Valuing Cultural Identity through Wisdom-Based Instructional Design for the Realization of the Wise Human in High School Students', Marifat, 34(3), pp. 73-85
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
amirahmadi, Z, Jamebozorg, Z, maleki, H. Valuing Cultural Identity through Wisdom-Based Instructional Design for the Realization of the Wise Human in High School Students. Marifat, 2025; 34(3): 73-85