Marifat, Volume 4, Issue 2, No 321, Year 2025 , Pages -

    ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    zeinab sadat amirahmadi / دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی / ze_amirahmadi@atu.ac.ir
    ✍️ zahra Jamebozorg / دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی و دبیر هسته پژوهشی بومی‌گرایی طراحی یادگیری و تولید رسانه‌های دیجیتال مبتنی برفرهنگ ایرانی اسلامی / Jamebozorgzahra@ymail.com
    hasan maleki / استاد دانشگاه علامه طباطبایی ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی / maleki@atu.ac.ir
    doi 10.22034/marifat.2024.5001027
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه
    Abstract: 
    هویت فرهنگی از مسائل مهم جامعه امروز ایران و خصوصا قشر جوان و نوجوان است. طبق اسناد بالادستی نظام آموزشی باید مبتنی بر آموزش سبک زندگی دینی از طریق تفکر و استدلال ‌باشد. طراحی آموزشی حکمی بر اساس فلسفه حکمت بنیان طراحی شده که یک مدل تفکر حکیمانه در کشف حقیقت و خیرخواهی برای هر مفهوم است و می‌کوشد شایستگی‌های یادگیری تعادل، شایستگی یادگیری تعامل برای روشنگری و شایستگی یادگیری تعالی برای الهام‌بخشی و ایجاد ارزش را در افراد تقویت کند. در این مسیر تامل، هم‌افزایی و تعاون برای تبادل تجربیات، تقویت قدرت گفت و شنود برای روشنگری و در نهایت نگارش جسورانه و شفاف برای کسب عزت نفس تمرین میشود. در این پژوهش تلاش شد بر مبنای طراحی آموزشی حکمی، هویت فرهنگی (در بعد سبک زندگی دینی) دانش آموزان پایه هفتم مورد بررسی قرار گیرد. نتایج پژوهش نشان داد که طراحی آموزشی حکمی بر ارزش‌بخشی به مفهوم هویت فرهنگی دانش‌آموزان در بعد سبک زندگی دینی تاثیر دارد و تحلیل نتایج حاصل از گویش و نگارش حکیمانه آنها، این تاثیر را به وضوح نشان داد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    amirahmadi, zeinab sadat, Jamebozorg, zahra, maleki, hasan.(2025) ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه . Marifat, 4(2), - https://doi.org/10.22034/marifat.2024.5001027

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    zeinab sadat amirahmadi; zahra Jamebozorg; hasan maleki."ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه ". Marifat, 4, 2, 2025, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    amirahmadi, Z, Jamebozorg, Z, maleki, H.(2025) 'ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه ', Marifat, 4(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    amirahmadi, Z, Jamebozorg, Z, maleki, H. ارزش بخشی به هویت فرهنگی با طراحی آموزشی حکمی برای تحقق انسان حکیم در دانش‌آموزان متوسطه . Marifat, 2025; 4(2): -