Pages:
67-74
Receive Date: 2025/02/11
Accept Date: 2025/02/11
Abstract:
Tabaruj is one of the symbols and indicators of the first or pre-Islamic ignorance, which today is considered one of the main symbols and representatives of the new ignorance in the modern world. The Holy Quran has mentioned this social problem and its sanctity in its verses. Considering the rapid and comprehensive growth of the problem of bullying among young people and the lack of insight and awareness of a wide range of them in this regard, it is necessary to take more measures to deal with and fight this social scourge by schools and other educational institutions; Because surely, after the family, the most important institution for the formation of people's personality is the school. Investigating the social problem of Tabaruj from the perspective of Quran and Islam and analyzing and identifying the role of schools and educational system in guiding and controlling this social problem is the aim of this research. This research states that schools should pay more attention to their educational roles in all fields, especially hijab and chastity. Unfortunately, we have seen that some schools only focus on educational aspects and have prioritized education over education. Using library resources and descriptive-analytical method this study has been done.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تبرج از منظر قرآن و اسلام و راهکارهایی تربیتی جهت مقابله و کنترل آن
Abstract:
تبرج از نمادها و شاخصههای جاهلیت اولی یا پیش از اسلام است که امروزه در دنیای مدرن از نمادها و نمایندگان اصلی جاهلیت جدید بهشمار میآید. قرآن کریم در آیاتی به این معضل اجتماعی و حرمت آن اشاره کرده است. با توجه به رشد سریع و همهجانبۀ معضل تبرج در میان جوانان و عدم بصیرت و آگاهی طیف وسیعی از آنان در این باب، لازم میآید اقدامات بیشتری جهت مقابله و مبارزه با این آفت اجتماعی توسط مدارس و سایر دستگاههای تربیتی انجام پذیرد؛ چراکه یقیناً پس از خانواده مهمترین نهاد شکلگیری شخصیت افراد، مدرسه است. هدف این پژوهش، بررسی معضل اجتماعی تبرج از دیدگاه قرآن و اسلام و تحلیل و شناسایی نقش مدارس و سیستم تربیتی در هدایت و کنترل این معضل اجتماعی است. دستاورد این تحقیق بیان میدارد که مدارس باید بیش از پیش به نقشهای تربیتی خود در تمامی زمینهها بخصوص حجاب و عفاف بپردازند. متأسفانه شاهدیم که برخی از مدارس تنها به جنبههای آموزشی میپردازند و اولویت تعلیم و آموزش را بر تربیت مقدم ساختهاند. این مطالعه با استفاد از منابع کتابخانهاى و با روش توصیفى ـ تحلیلی انجام شده است.
References:
- قرآن کریم، 1398، ترجمة ناصر مکارم شیرازی، قم، مدرسة امام علیبن ابیطالب (ع).
- آجرلویی، محمود و مهدی نظریمنظم، 1396، «جاهلیت مدرن از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و شناسایی و تحلیل نقش ناجا در مبارزه با آن»، بصیرت و تربیت اسلامی، ش 43، ص 101ـ129.
- ابناثیر، مبارکبن محمد، 1367، النهایة فی غریب الحدیث، قم، اسماعیلیان.
- ابنالعماد الحنبلی، عبدالحی، بیتا، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، بیروت، دار احیا التراث العربی.
- ابنحنبل، احمدبن محمد، بیتا، مسند احمد، بیروت، دار صادر.
- ابنفارس، احمدبن زکریا، 1404ق، معجم مقاییس اللغة، بیجا، مکتبة الاعلام الاسلامی.
- ابنکثیر، اسماعیلبن عمر، 1419ق، تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دارالکتب العلمیه.
- ابنمنظور، محمدبن مکرم، 1408ق، لسان العرب، بیروت، دارالفکر.
- بخارایی، محمدبن محمد، 1365، المستخلص یا جواهر القرآن، به اهتمام مهدی درخشان، تهران، دانشگاه تهران.
- برقی، احمدبن محمدبن خالد، 1371، المحاسن، تصحیح میرجلالالدین محدث ارموی، چ دوم، قم، دارالکتب الاسلامیه.
- بستانی، محمود، 1423ق، التفسیر البنانی للقرآن الکریم، مشهد، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
- جعفریان، رسول، 1386، رسایل حجابیه، چ دوم، قم، دلیل ما.
- جهانبگلو، رامین، 1384، موج چهارم، ترجمة منصور گودرزی، چ چهارم، تهران، نشر نی.
- حکیم، سیدمحسن، 1404ق، مستمسک العروة الوثقی، قم، کتابخانة آیتالله مرعشی نجفی.
- راغب اصفهانی، حسینبن محمد، 1412ق، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودی، بیروت، دارالعلم.
- روحی، کاووس و همکاران، 1393، «بررسی مفهوم و حدود تبرج زنان در قرآن کریم»، مطالعات تفسیری، ش 17، ص 121ـ136.
- زبیدی، محمدمرتضی، 1414ق، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، دار مکتبة الحیاة.
- زیدبن علی، 1418ق، غریب القرآن، تحقیق محمدجواد حسینی جلالی، چ دوم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
- زینآبادی، مرتضی، 1386، «جامعهپذیری حجاب»، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش 38، ص 181ـ218.
- سیوطی، جلالالدین، 1348، شرح سنن النسایی، بیروت، دارالفکر.
- سیوطی، جلالالدین، 1404ق، الدار المنثور فی التفسیر بالمأثور، قم، کتابخانة آیتالله مرعشی نجفی.
- شکوری، ابوالفضل و جلیل دارا، 1390، «بررسی نقش مدارس اسلامی در تقویت فرهنگ حجاب از منظر سرمایه اجتماعی»، تحقیقات فرهنگی، ش 3، ص 71ـ97.
- صالحی ارمکی، علی و همکاران، 1400، «بررسی تطبیقی دو مؤلفه جاهلیت اولی، تبرج و خشونت علیه زن، با جاهلیت مدرن از منظر قرآن»، مطالعات قرآنی، ش 45، ص 409ـ427.
- طوسی، محمدبن حسن، 1407ق، الخلاف فی الاحکام، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
- فراهیدی، خلیلبن احمد، 1410ق، کتاب العین، قم، هجرت.
- فیومی، احمدبن محمد، بیتا، مصباح المنیر، بیجا، بینا.
- کلینی، محمدبن یعقوب، 1362، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
- مجلسی، محمدباقر، 1965م، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء.
- مرداوی، علاالدین، 1406ق، الانصاف فی معرفة الراجح من الخلاف علی مذهب الامام المبجل احمد بن حنبل، تصحیح محمد حامد الفقی، چ دوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
- مصطفوی، حسن، 1360، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- نسایی، احمدبن شعیب، 1348، سنن النسایی، شرح جلالالدین سیوطی، بیروت، دارالفکر.
- واعظی، محمود و همکاران، 1400، «بررسی راهکارهای درمان هیستریک از منظر قرآن و روانشناسی»، تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث، ش 1، ص 11ـ26.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shakiba, Mohammad reza, , Mohammad.(2025) Tabaruj from the Perspective of Quran and Islam and Educational Strategies to Deal With and Control It. Marifat, 32(9), 67-74 https://doi.org/10.22034/marifat.2023.2021604
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad reza shakiba; Mohammad ."Tabaruj from the Perspective of Quran and Islam and Educational Strategies to Deal With and Control It". Marifat, 32, 9, 2025, 67-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shakiba, M, , M.(2025) 'Tabaruj from the Perspective of Quran and Islam and Educational Strategies to Deal With and Control It', Marifat, 32(9), pp. 67-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shakiba, M, , M. Tabaruj from the Perspective of Quran and Islam and Educational Strategies to Deal With and Control It. Marifat, 2025; 32(9): 67-74