Pages:
27-38
Receive Date: 2025/02/12
Accept Date: 2025/02/12
Abstract:
Abstract
The aim of this research is to explain the ontological foundations of education with emphasis on the philosophical foundations of Allameh Misbah Yazdi. Identifying and explaining the basic elements and components of education (the theoretical foundations of education) is one of the most basic prerequisites in Islamic education. In fact, ontological foundations are among the most important theoretical foundations of education. Therefore, it is important and necessary to accurately explain the ontological foundations of education and its position and influence in the problems and educational system of Islam. Using the descriptive-analytical method and a rational approach, this research has investigated and explained the ontological foundations of Islamic education with emphasis on the foundations and philosophical and epistemological views of Allameh Misbah Yazdi. Among the foundations that are important in the philosophical-intellectual system of Allameh Misbah Yazdi, we can mention the fundamental reality of existence and its evidence, the existence of the Necessary Being (God the Almighty), the possible existence, the problem of causality in existence, the degrees of beings, the range of existence from material to immaterial, the gradualness of the material world and the beings belonging to it, and the existence of conflict in the material world.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانی هستیشناختی تعلیم و تربیت با تأکید بر مبانی فلسفی علامه مصباح یزدی
Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت با تأکید بر مبانی فلسفی علامه مصباح یزدی است. شناسایی و تبیین عناصر و مؤلفه های اساسی در تعلیم و تربیت ـ مبانی نظری تعلیم و تربیت ـ از اساسی ترین پیش نیازها در دانش تربیت اسلامی است و ازجمله مهم ترین مبانی نظری تعلیم وتربیت، مبانی هستی شناختی آن است. ازاین رو تبیین دقیق مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت و جایگاه و تأثیر آن در مسائل و نظام تربیتی اسلام، مهم و ضروری است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تأکید بر مبانی و دیدگاه های فلسفی و معرفتی علامه مصباح یزدی و با رویکردی عقلی، مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت اسلامی را بررسی و تبیین کرده است. ازجمله این مبانی که در منظومه فلسفی ـ فکری علامه مصباح یزدی حائز اهمیت است، می توان به اصالت وجود و بداهت آن، وجود واجب الوجود (ذات باری تعالی)، وجود ممکن، مسئله علیت و معلولیت در وجود، مراتب داشتن موجودات، گسترۀ وجود از مادی تا فرامادی، تدریجی بودن عالم ماده و موجودات متعلق به آن، وجود تزاحم در عالم ماده، اشاره کرد.
References:
- ابنمنظور، محمدبن مکرم، بيتا، لسان العرب، بيروت، دارالفکر.
- اعرافي، عليرضا، 1395، فقه تربيتي (مباني و پيشفرضها)، نگارش سيدنقي موسوي، قم، مؤسسة اشراق و عرفان.
- بهشتي، سعيد، 1385، «مباني معرفتشناختي تعليم و تربیت اسلامي با تأکيد بر حکمت متعاليه صدرايي»، روانشناسي تربيت، ش 2(3)، ص 102ـ119.
- جمعي از نويسندگان، 1372، فلسفۀ تعليم و تربیت، قم و تهران، دفتر همکاري حوزه و دانشگاه و سمت.
- جمعي از نويسندگان، 1397، مباني علوم انساني اسلامي از ديدگاه علامه مصباح يزدي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- دهخدا، علياکبر، 1377، لغتنامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
- راغب اصفهاني، حسينبن محمد، 1383، مفردات الفاظ قرآن، ترجمه و تحقيق غلامرضا خسروي حسيني، تهران، المکتبة المرتضوية لاحياء آثار الجعفريه.
- رستمينسب، عباسعلي، 1388، فلسفه تربيتي ائمه اطهار، كرمان، دانشگاه شهيد باهنر.
- سيف، علياکبر، ۱۳۷۳، روانشناسي پرورش (روانشناسي يادگيري و آموزش)، تهران، آگاه.
- شريعتمداري، علي، 1375، اصول و فلسفه تعليم و تربیت، چ هشتم، تهران، اميرکبير.
- شريفي، احمدحسين، 1393، مباني علوم انساني اسلامي، تهران، مرکز پژوهشهاي علوم انساني اسلامي صدرا.
- صدرالمتألهين، 1396، الشواهد الربوبيه، ترجمة جواد مصلح، تهران، سروش.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1374، تفسير الميزان، چ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
- ـــــ ، 1388، ترجمه و شرح بداية الحکمة، چ يازدهم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
- عرسان کيلاني، ماجد، 1394، درآمدي بر فلسفه تعليم و تربیت اسلامي، ترجمة بهروز رفيعي، تهران، سمت.
- علمالهدي، جميلهالسادات، 1393، نظريه اسلامي تعليم و تربیت، چ سوم، تهران، دانشگاه امام صادق.
- فراهيدي، خليلبن احمد، 1367، کتاب العين، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
- گروهي از نويسندگان، 1400، فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، زيرنظر محمدتقي مصباح يزدي، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- لطیفی، علی، 1396، مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، دار احياءالتراث العربي.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1368، آموزش فلسفه، تهران، دفتر تبليغات اسلامي.
- ـــــ ، 1387، شرح نهاية الحکمة، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مطهري، مرتضي، 1365، تعليم و تربیت در اسلام، چ هشتم، تهران، الزهراء.
- ـــــ ، 1390، مجموعه آثار (شرح مبسوط)، چ سيزدهم، تهران، صدرا.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Hamed.(2025) The Ontological Foundations of Education with Emphasis on the Philosophical Foundations of Allameh Misbah Yazdi. Marifat, 31(10), 27-38
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamed ."The Ontological Foundations of Education with Emphasis on the Philosophical Foundations of Allameh Misbah Yazdi". Marifat, 31, 10, 2025, 27-38
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H.(2025) 'The Ontological Foundations of Education with Emphasis on the Philosophical Foundations of Allameh Misbah Yazdi', Marifat, 31(10), pp. 27-38
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H. The Ontological Foundations of Education with Emphasis on the Philosophical Foundations of Allameh Misbah Yazdi. Marifat, 2025; 31(10): 27-38